Studio - Large scale landscape project
Studiokursen är uppbyggd kring ett infrastrukturprojekt någonstans i Sverige. Det rör transporter och kan vara väg- eller järnvägsprojekt. I en inledande gruppuppgift studeras ett landskap och en situation som kan återfinnas på flera olika ställen i landet. Utifrån ett framtida scenario studeras olika lokaliseringar och utformningar av en planerad ny infrastruktur. En metod för landskapskaraktärisering som bygger på den europeiska landskapskonventionens begrepp tillämpas i gruppuppgiften. I den efterföljande individuella gestaltningsuppgiften väljer du vad du vill undersöka. Det kan vara en alternativ lokalisering av en väg, utformning av ekodukter, vägslänter eller något annat som intresserar dig med relevans för kursen och projektet. Föreläsningar, temadagar och litteraturseminarier fördjupar och problematiserar frågor som rör landskap, ekologi, historia och hållbarhet. En studieresa (två, tre dagar) i Sverige visar konkreta exempel på storskaliga landskapsförändringar. Resekostnader står studenten för. Kursen ges på engelska.
Kursen tillämpar särskilda urvalskriterier baserat på antal avklarade högskolepoäng i ämnet landskapsarkitektur, enligt beslut SLU.ua.2023.1.1.1-747
Information från kursledaren
Hello,
and welcome to the course Studio Large scale landscape project.
Now you can find a preliminary timeschedule here. Some changes may still occur but examination and hand in dates should be correct. Most of the education, lectures, seminars etc will be on campus, some zoom teaching will occur.
The course will deal with transport infrastructure, especially road infrastructure and its impact and changes of landscape. You will work both in group and individually with a transport-road-project outside Uppsala.Working with landscape analysis, proposal for an overview transport solution and then zooming in on a selected small area, place etc and investigate, propose a solution for that place.
We are planning for three compulsory field trips by bus, to the project area, various road landscapes around Uppsala and to Stockholm and current road projects.
For these three field trips there will be an approximate fee of 1000 kr that you pay after the course.
Remember to register as soon as you can.
Wish you nice and relaxing holidays,
/Tomas Eriksson
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0314-30040 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0314
Läsåret 2024/2025
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30158)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2023/2024
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30149)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2021/2022
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30134)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30132)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30038)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Studio - Large scale landscape project (LK0314-20034)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0314 Studio - Large scale landscape project, 15,0 Hp
Studio - Large scale landscape projectÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Landskapskaraktärsanalys | 7,5 | 0202 |
Gestaltningsförslag | 7,5 | 0203 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller stadsplanering och/eller geografi och/eller landskaps- eller urbanekologi och/eller vatten-miljö teknik och/eller geoteknik och/eller stadsbyggnadsteknik och Engelska 6, eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Innehåll
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng.Kursen gör undantag från SLUs antagningsordning vid urval enligt beslut SLU ID: SLU.ua.2025.1.1-507
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LK0314 Literature list
This list contains literature that will be discussed in seminars or needed in assignments in order to pass the course. The literature of the two first seminars contains exctracts from books that needs to be purchased or borrowed, the rest are pdf:s handed out on Canvas or found on internet. Additional reading may be suggested during the course.
Literature seminar 1 - Landscape analysis
Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, J. & Nellemann, V. (2017). Landscape Analysis: Investing the Potential of Space and Place.
- Chapter 1, Landscape change and the need for analysis, pp 1-17
- Chapter 2, Framing analysis: values, experts and citizens pp 18-32
- Chapter 7, Site selection and landscape potential, pp 129-152
- Chapter 8, Impact assessment and future studies, pp 153-175
Also choose one of these articles on Canvas
Brunetta, G. and A. Voghera (2008). "Evaluating Landscape for Shared Values: Tools, Principles, and Methods." Landscape Research 33(3): 71-87.
Butler, A. (2018). Landscape assessment as conflict and consensus. In Defining Landscape Democracy: A Path to Spatial Justice. Eds Egoz, S, Jörgensen, K. & Ruggeri, D. Cheltenham, UK, Edward Edgar Publishing Limited**: pp **85-95.
Dakin, S. (2003). "There's more to landscape than meets the eye: towards inclusive landscape assessment in resource and environmental management." The Canadian Geographer 47(2): 185-200.
Fairclough, G. and P. Herring (2016). "Lens, mirror, window: interactions between Historic Landscape Characterisation and Landscape Character Assessment." Landscape Research 41(2): 186-198.
Papmehl-Dufay, L. (2015). Places That Matter. In Eds. Hermans, R., Kolen, J. and Renes, H. Landscape Biographies : Geographical, Historical and Archaeological Perspectives on the Production and Transmission of Landscapes. Amsterdam University Press. E-book https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/reader.action?docID=3563346
Stephenson, J. (2008). "The cultural values model: An integrated approach to values in landscapes." Landscape and Urban Planning 84: 127-139. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2007.07.003
Literature seminar 2 – Design
Lawson, B. (2005). How Designers Think: The design process demystified. 4th edition.
- Chapter 3 Route maps of the design process, pp 31-52
- Chapter 4 The components of design problems, pp 53-62
- Chapter 5 Measurements, criteria and judgement in design, pp 63-82
- Chapter 6 A model of design problems, pp 83-111
- Chapter 7 Problems, solutions and the design process, pp 112-128
Literature seminar – Field trip
Presented later.
Working in project/planning system, method
Trafikverket (2014) Strategic Choice of Measure: A new step for planning of transport solutions
http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1364091/FULLTEXT01.pdf
Trafikverket (2018). Landscape as an Arena: Integrated Landscape Character Assessment-Method Description
References
There will be literature presented both in the studio and on canvas as aid, inspiration further knowledge.
Tomas Eriksson/Course manager