Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi
Information från kursledaren
Välkommen till LK0292 Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi, som är den första kursen på landskapsarkitektprogrammet på Ultuna!
I landskapsarkitekturdelen av kursen kommer vi bl.a. att lära hur vi som landskapsarkitekter arbetar med den fysiska utomhusmijlön med avseende på funktioner, upplevelser och andra mänskliga och globala behov, grunder i ritteknik, svensk stadsplanering, ekosystemtjänster, skissen som analysmetod, med mycket mer.
I geologin och hydrologin jobbar vi mycket med labbar och övningar, på Campus. I slutet av september har ni en tvådagarsexkursion med övernattning.
Inför kursen behöver ni utrusta er med följande:
Pennor, färger. Dessa ska kunna anteckna, rita, illustrera, redovisa och kommunicera. Mer info kommer på formläran men börja med åtminstone bra blyerts- och några färgpennor.
Papper. Se ovan! Räcker med A4 till att börja med, vi kommer att prata mer om det.
Skallinjal- välj en med hela skalor i hela hundratal
Skisspapper- på rulle, bredd: ca 30 cm
Cykel- används på många exkursioner och utomhusaktiviteter
Gummistövlar och kläder efter väder- det finns inget dåligt väder men det är galet jobbigt att vara blöt och samtidigt frysa. Vi är MYCKET och OFTA utomhus .
Tänker du skaffa dator, läsplatta? Branschen och SLU använder framför allt PC. Några enstaka har Apple.Se till att vara kompatibel med SLUs system. Många program kommer att kunna jobbas med på distans om du är inskriven på en kurs.
Notera vilka moment eller aktiviteter som är obligatoriska, se schema. Dessa behöver kompletteras ifall man uteblir. Ofta är "eget arbete" i grupp. Då är det viktigt att samordna sig med gruppmedlemmarna. Mycket tid är på Campus. Ni har ett femårigt yrkesprogram framför er med många praktiska moment.
Vet du redan nu att du inte kommer att gå kursen/programmet, var snäll och tacka nej till din plats. Det finns flera studenter på kö. Tack på förhand.
Har ni frågor om något ovan så går det bra att mejla maria.wisselgren@slu.se fram till kursstart. Sen gäller Canvas.
Jag ser fram emot att träffa er den 2/9!
Maria Wisselgren, landskapsarkitekt och kursansvarig universitetsadjunkt.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0292-10151 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0292
Läsåret 2023/2024
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi (LK0292-10179)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi (LK0292-10351)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi (LK0292-10133)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi (LK0292-10073)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi (LK0292-10037)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi (LK0292-10060)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi (LK0292-10069)
2017-08-28 - 2017-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0292 Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi, 15,0 Hp
Introduction to landscape architecture, geology and hydrologyÄmnen
Markvetenskap Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur MarkvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Landskapsarkitektur | 9,0 | 0402 |
Geologi och hydrologi | 6,0 | 0403 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Förutom grundläggande behörighet, kunskaper motsvarande:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2 (alternativt Bi 1, Fy 1a, Ke 1 alternativt Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten en bild av hur det är att studera till, och arbeta som landskapsarkitekt samt grundkunskaper i geologi och hydrologi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra översiktligt för landskapsarkitektens verksamhetsområden och arbetsuppgifter
redogöra översiktligt för hur samhällsmålet en hållbar utveckling hanteras i planering, gestaltning och förvaltning
redogöra översiktligt för några teorier för analys av platser och rum i staden
redogöra för grundläggande begrepp och processer inom geologi och hydrologi;
uppvisa grundläggande kunskap om det svenska landskapets geologiska utveckling och uppbyggnad samt vattnets förekomst och rörelse däri;
identifiera de i Sverige vanligaste mineralen och bergarterna samt de vanligaste jordarterna.
Färdighet och förmåga
under handledning tillämpa några av landskapsarkitektens vanligaste arbetsmetoder
använda datorn för enklare ord- och bildbehandling
använda SLU:s informationsverktyg för att söka information om studierna
Innehåll
Kursen består av två delar, landskapsarkitektur och markvetenskap (geologi och hydrologi).
Landskapsarkitektur
Kursdelens huvudtema är ett antal obligatoriska övningar, där studenten under handledning prövar några olika metoder som en yrkesverksam landskapsarkitekt använder sig av. Här finns även en introducerande övning i att använda ord- och bildbehandlingsprogram.
Obligatoriska exkursioner, syftar dels till att ge studenterna gemensamma referensramar för de framtida studierna men också som ögonöppnare för diskussioner om människans påverkan i landskapet och om landskapsarkitektens roll i samhället.
I denna del ges även en introduktion till universitetsstudier, studentkåren och utbildningen. I föreläsningar och övningar får studenten kännedom om de redskap som behövs för att klara universitetsstudierna som finns på SLU.
Markvetenskap
Den geologiska delen innefattar: Orientering om jordklotets uppbyggnad, plattektonik och processer som formar berggrunden. Orientering om sammansättning och egenskaper hos de vanligaste bergartsbildande mineralen och bergarterna. Glaciologi och glacigena avlagringar. Landhöjningens effekter och jordarternas fördelning i landskapet. Vittring, massrörelser, frostfenomen samt erosion. Berg- och jordarternas förekomst i olika delar av landet. Övningar i mineral-, bergarts och jordartslära.
Den hydrologiska delen innefattar: Vattnets kretslopp och vattenbalans, grundvattnets bildning, förekomst och strömning i landskapet samt enkla hydrologiska beräkningar.
Obligatorisk studieresa ingår.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen är uppdelad i två delprov motsvarande kursens två ämnen, landskapsarkitektur och markvetenskap (geologi, hydrologi). De olika delarna betygssätts var för sig och sammanvägs till ett slutbetyg vilket framgår av betygskriterierna.
Landskapsarkitektur 9hp: Godkänd seminarieuppgift och godkända övningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
Markvetenskap 6 hp: Godkända tentamina, godkända övningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Studieresa med övernattning ingår. Information om kostnader finns tillgänglig på kurshemsida fyra veckor före kursstart.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Några av böckerna kan lånas digitalt via SLU Biblioteket: https://www.slu.se/site/bibliotek/
OBLIGATORISK LITTERATUR LANDSKAPSARKITEKTUR
Movium Fakta 2022 #3. "Lekotoper, platser där både barn och natur trivs". Mårtensson m fl. (Pdf tillhandahålls vid kursstart)
Uppsala kommun. "Gottsunda Stormwater Park". (Pdf tillhandahålls vid kursstart)
Hedblom m fl. "Naturvård i staden". Läs: kap 4- Biologisk mångfald. (Pdf tillhandahålls vid kursstart)
Nassauer. "Messy ecosystems orderly frames". (Pdf tillhandahålls vid kursstart)
Krupinska J. "Att skapa det tänkta- en bok för arkitekturintresserade". Läs: Kap 1, Kap 7, s. 179-182.
Bodin, A et.al. (2023). "Arkitektens handbok". Studentlitteratur (Funkar bra även med äldre versioner).
Läs: Lämpliga skalor för redovisning sid. 28, Inventera landskap sid. 168-169, Människans mått sid. 260-264, Människans sinnen sid. 270-271
(Denna bok är kurslitteratur i flera kurser.)
Gehl, J. "Cities for People". Washington: Island Press. Läs:
2\.1 Senses and scale, s. 32-44, 2.2 Sences and communication, s. 46-54
Ward Thompson, C. "Landscape perception and environmental psychology". I: Eds. Howard, Thompson, Waterton, The Routledge Companion to Landscape Studies: [https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315195063-2/landscape-perception-environmental-psychology-catharine-ward-thompson](
Stephenson, J. "The Cultural Values Model: An integrated approach to values in landscapes. Landscape and Urban Planning". Läs: s. 127-139: [https://www.researchgate.net/publication/222668263\_The\_Cultural\_Values\_Model\_An\_Integrated\_Approach\_to\_Values\_in\_Landscapes](
Forsberg, Gunnel (red). "Samhällsplaneringens teori och praktik". Läs: kap 1 + ett valfritt kapitel.
Colten, C. "Landscape Change, Citizen Geosophy and Sustainable Urban Systems". In SUS-RURI: Proceedings of a Workshop on Developing a Convergence Sustainable Urban Systems Agenda for Redesigning the Urban-Rural Interface along the Mississippi River Watershed held in Ames, Iowa, August 12–13, 2019. PubPub. [https://sus-ruri.pubpub.org/pub/colten/release/](
Jackson, J.B. (1984). "Discovering the vernacular landscape". Yale Univ. Press. Chapter 2: "The word itself". Läs: s. 3 - 8. (Pdf tillhandahålls vid kursstart)
Filmer från Landskapslaget:
[https://www.youtube.com/channel/UCVBNY5LIZ102Bs8S1fMt3sg/videos](
Tryck på ”visa alla” så ska allt från första programmet 2020 finnas där.
Titta på: Lagsamtal #6 och #9, Lagsamtal S02E03, Lagsamtal S02E08-09, SE03E01-04
### OBLIGATORISK LITTERATUR GEOLOGI OCH HYDROLOGI
Säljs på Servicecenter i Ulls hus på Campus i samband med kursstart.
Endogena processer och landformer. Vittring sluttningsprocesser, flodverksamhet, vindverksamhet. 2004.
Karl-Erik Perhans. SBN 91-974044-3-8
Pris: cirka 85:-
Exogena processer och landformer. 2003.
Karl-Erik Perhans. ISBN 91-974044-4-6
Pris: cirka 85:-
Istidens landskap. Jordarter och terrängformer. 2002.
Karl-Erik Perhans. ISBN 91-974044-2-X
Pris: cirka 75:-
Hydrologikompendium och exkursionsguide. Är detsamma som användes 2020 då det gjordes om, men äldre varianter fungerar ändå - dock blir sidhänvisningarna i läsanvisningen inte korrekt när äldre versioner används. Pris: sammanslaget pris för Hydrologikompendium och exkursionsguide: cirka 180:-. Exkursionsguide delas ut av kursledaren under kursens gång.
Vattnets väg från regn till bäck
Grip, H. & Rodhe, A. 1991
Hallgren & Fallgren, Uppsala
[http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1047230&dswid=197Links to an external site.](
Endast några sidor i denna bok används på kursen idag eftersom vi numera har en förkortad variant av den i hydrologikompendiet. Stora delar av boken är dock relevant för kursen ifall du vill fördjupa dig eller få något i hydrologikompendiet förtydligat.
Komplementlitteratur hydrologi (tillhandahålls vid kursstart):
Grundvatten och samhällsbyggande
Skogslandets vatten
Sänkt grundvattenyta- orsaker och effekter
Vattenreglering och vattenkraft
### REFERENSLITTERATUR
Alexander, Ernest R. 2016. "There is no planning - only planning practices: Notes for spatial planning theories". Läs: Planning theory, 15, 91 - 103. https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/1473095215594617
Krupinska, J. (2014). "Vad en arkitektstudent bör veta". Arkitekten nr 8, s 54-55. (Pdf kommer att finnas tillgänglig vid kursstart.)
Bartolini, N., & DeSilvey, C. (2021). "Landscape futures: Decision-making in uncertain times, a literature review". Landscape Research, 46(1). Läs s. 8-24. [https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2020.1861228#abstract](
Jadwiga Krupinska (2016) "Att skapa det tänkta- en bok för arkitekturintresserade". Resten av boken (se obligatorisk litteratur)
Boverket (2020). "Arkitektur och gestaltad livsmiljö". [https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2020/arkitektur-och-gestaltad-livsmiljo/](
### ATT FÖRKOVRA SIG I
www.arkitekt.se/om-oss/akademier/akademin-for-landskapsarkitektur/
https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/publikationer/2017/arkitekturpolicy
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/sa-arbetar-staden/offentliga-rum
Titta gärna extra på flikar under: https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/arkitektur-och-gestaltad-livsmiljo
Instagramkonton:
Riksarkitekten
https://www.instagram.com/riksarkitekten
Larkknark
https://www.instagram.com/p/CenqWswDS0G/?hl=sv
Youtube:
Att skapa ett landmärke https://www.youtube.com/watch?v=R9q6zJDfr28