Studio - Stadens offentliga rum
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0159
Läsåret 2023/2024
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40070)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40033)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40059)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40070)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40023)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30058)
2019-01-21 - 2019-03-25
Läsåret 2017/2018
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30063)
2018-01-15 - 2018-03-25
Läsåret 2016/2017
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30113)
2017-01-16 - 2017-03-26
Läsåret 2015/2016
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30237)
2016-01-18 - 2016-03-27
Läsåret 2014/2015
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30092)
2015-01-19 - 2015-03-29
Läsåret 2013/2014
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30098)
2014-01-20 - 2014-03-30
Läsåret 2012/2013
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30138)
2013-01-21 - 2013-03-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0159 Studio - Stadens offentliga rum, 15,0 Hp
Studio - Urban SpacesÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0301 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i landskapsarkitektur och/eller landskapsplanering inklusive kunskaper i stadsbyggnadshistoria och stadsplanering.Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
med handledning utforma ett gestaltningsförslag för en offentlig plats i stadsmiljö,
välja lämplig analysmetod och genomföra en analys av en stadsmiljö med avseende på struktur, funktion samt upplevelse,
kritiskt granska kommunens planer och riktlinjer angående övningsområdets framtida utveckling,
redovisa en anläggnings tänkta utveckling över tiden, med särskild vikt på växtdynamik,
analysera gestaltnings förslag utifrån estetiska, sociala och ekologiska aspekter,
muntligt och visuellt presentera sitt gestaltningsförslag så att problemställning och koncept tydligt framgår,
reflektera över skötsel- och underhållsaspekter
Innehåll
Kursen inleds med att studenterna i grupp väljer lämplig/lämpliga analysmetod/er med vars hjälp en stad/stadsdel analyseras utifrån rumslig, ekologisk och historisk struktur, social och trafikmässig funktion samt utifrån upplevelseaspekter. Analysen utmynnar i rekommendationer/riktlinjer för områdets framtida utveckling. Studenten formulerar sedan individuellt ett program som underlag för hur en offentlig plats (torg, gata, park) ska organiseras och gestaltas. Därefter vidtar arbetet med att gestalta platsen. Gestaltningsarbetet skall även följa vissa givna programpunkter (beställarkrav) vilket innebär att förslaget kommer att behandla såväl sociala, ekologiska och estetiska frågor som skötsel- och underhållsaspekter. Genom timskisser och inspirationsföreläsningar stimuleras studenternas arbete med att utforma gestaltningsförslaget. Handledning på ritsal är ett viktigt stöd i individens egen utveckling. Stor vikt läggs vid att träna studentens förmåga att sammanfoga många olika intressen och aspekter till en gestaltningsmässig helhet. Konsekvenser för skötsel och kostnader för anläggning och drift diskuteras. En anläggnings tänkta utveckling över tiden är en aspekt som bearbetas i ett moment av kursen. Möjligheterna för förvaltare och brukare att påverka en anläggnings utveckling över tiden diskuteras.
Studenten skall muntligen redogöra för skissarbetets utveckling och därmed för sambandet mellan platsanalysen och gestaltningsförslaget. Uppmärksamhet ägnas också åt skissen som ett sätt att kommunicera.
Gestaltningsförslaget ska redovisas så att förslagsställarens grundidé framgår av den valda presentationstekniken och layouten. I kursen ingår undervisning och träning i att använda digitala presentationstekniker.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetsträning.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
Grahn, P., Stolz J. 2021 Perceived sensory dimensions: An evidence-based approach to greenspace aesthetics
Krupinksa, J. 2016 Att skapa det tänkta – En bok för arkitekturintresserade, sid 136-139 (finns på Canvas)
Thompson, I.H. 2007, Ecology, Community and Delight. Sources of values in landscape architecture. London: E & FN SPON, Kapitel 10 (finns på Canvas)
Tunström, M. Östling, U. & Bradley, K. 2015 Socioekologisk stadsutveckling – begrepp och lokal praktik, kapitel 2-3 (finns på Canvas)
Uppsala Kommun, Uppsalas parker riktlinjer, 2013
https://www.uppsala.se/organisation-och-styrning/dokumentsamlingar/parker-i-uppsala-riktlinjer-och-parkplan/
Referenslitteratur
Aguiar Borges, L., Rohrer, L. & Nilsson, K 2024 Green and healthy Nordic cities: How to plan, design, and manage health-promoting urban green space
Green and healthy Nordic cities : How to plan, design, and manage health-promoting urban green space (diva-portal.org)
Elg, R. 2022 Vegetationsplanering i Uppsala under 200 år – Ideal, funktion och historiska avtryck. NJAR nr 2 2022 (finns på Canvas)
Robinson, N. 2007 The Planting Design Handbook
Sjöman, H. & Slagstedt, J. 2015 Träd i urbana landskap
Wingren, C., Alsanius, B., Karlén, H. & Lidström, V. Urbana nyanser av grönt – Om grönskans roll i en förtätad klimatsmart stad. Stad & Land nr 187, Movium www.arkus.se/files/203/urbana_nyanser_av_gront_del-1.pdf
Lynch, K. 1960 The Image of the City. Cambridge, Mass: M.I.T. Press.
Stahlschmidt, P. et. al. Landscape analysis, Investigating the Potentials of Space and Place.
Boverket. Bostadsnära natur – inspiration och vägledning, 2007
http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2007/bostadsnara-natur/
Jansson M., Persson A. & Östman L. 2013 Hela Staden, argument för en grönblå stadsbyggnad. Stad & Land 183, Movium
http://www.movium.slu.se/system/files/news/9265/files/helastaden-1.pdf
Regeringens proposition 2017/18:110 Politik för gestaltad livsmiljö
https://data.riksdagen.se/fil/9E6520B4-42ED-4C3D-9A39-75CBE74363FF
Carmona, M., Heath, T. & Tiesdell, S. 2010 Public Places Urban Spaces, 2nd edition: The Dimensions of Urban Design, Architectural Press
Andersson, S-I. & Höyer, S. 1983 C.TH. Sörensen – en havekunstner. Arkitektens Forlag
Gehl J. 1971 Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer. Köpenhamn: Arkitektens forlag.
Gehl, J. & Gemzöe, L. 2003 New City Spaces. The Danish Architectural Press
Uppsala kommun, Översiktsplan 2016, samrådshandling 2015
https://www.uppsala.se/organisation-och-styrning/publikationer/dialoger/oversiktplan-2016/
Ignatieva, M. et al. Low Impact Urban Design and Development (LIUDD): matching Urban Design and Urban Ecology
Ignatieva, M. et al. Urban Greening Manual – How to put Nature into our Neighbourhoods. Landscape Research Science Series no 35