Lantbruksvetenskap 2 - tvärvetenskapliga perspektiv
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Andra kursvärderingar för LB0133
Läsåret 2024/2025
Lantbruksvetenskap 2 - tvärvetenskapliga perspektiv (LB0133-10328)
2024-09-02 - 2024-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0133 Lantbruksvetenskap 2 - tvärvetenskapliga perspektiv, 15,0 Hp
Agricultural science 2 - interdisciplinary perspectivesÄmnen
LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tvärvetenskapligt tema | 5,0 | 0101 |
Yrkesrollen | 2,5 | 0102 |
Tvärvetenskapligt projekt | 7,5 | 0103 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
- 150 hp- 90 hp biologi, husdjursvetenskap, företagsekonomi, landsbygdsutveckling, livsmedelsvetenskap eller nationalekonomi
- 45 hp agronomprofilerande kurser
- 15 hp lantbruksvetenskap
- svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå
Mål
Kursens syfte är att med en tvärvetenskaplig ansats skapa fördjupad förståelse för lantbrukets förutsättningar, utmaningar och lösningar. Kursen syftar även till att träna generella färdigheter genom att studenterna i projektform arbetar med en fråga som har relevans för den framtida yrkesrollen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för biologiska, ekonomiska, sociala och etiska utmaningar som lantbruket står inför
- analysera bakomliggande faktorer som kan hindra ett hållbart lantbruk
- föreslå och kritiskt utvärdera lösningar till komplexa problem genom att tillämpa ämnesspecifik kunskap
- analysera olika aktörers (såsom lantbrukares, rådgivares, politikers, forskares) intressen och perspektiv inom lantbrukssektorn
- planera, genomföra och redovisa ett projekt enligt instruktion
- reflektera över faktorer som kan inverka på projekt som arbetsform samt visa hur intressemotsättningar och konflikter kan hanteras
- reflektera över den egna yrkesidentiteten som agronom
- göra välmotiverade etiska avvägningar inom ramen för yrkesrollen.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
Kursen behandlar lantbrukets förutsättningar och utmaningar ur ett tvärvetenskapligt perspektiv och studenterna får möjlighet att undersöka hinder för att skapa ett hållbart lantbruk samt hur hindren kan övervinnas. Hur kan t.ex. vetenskap, teknikutveckling och förändring av sociala beteenden bidra till ökad effektivitet och miljöhänsyn inom livsmedelssystem?
Kursen är unik i och med att den förbereder blivande agronomer för det framtida yrkeslivet. Kursen har tydlig fokus på hur kunskap från forskning används i praktisk förvaltning och utveckling av lantbruk och lantbruksrelaterade frågor. Kursen belyser hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk men inkluderar även internationella perspektiv.
Studenten tränar generella förmågor såsom att arbeta i projekt, kommunicera budskap och yrkesetik. Projektarbete är den vanligaste formen av arbetssätt på de flesta arbetsplatser och en efterfrågad kompetens av många arbetsgivare. Under kursen genomförs konkreta projekt med aktuellt intresse för den agrara näringen där studenter från olika inriktningar arbetar tillsammans. Studenterna kommer att gemensamt formulera problem och potentiella lösningar som understödjs av fakta och systemtänkande med hänsyn till relevanta biologiska, samhälleliga, ekonomiska och etiska aspekter samt kunna göra avvägningar mellan dessa. I samband med projektarbetet uppmärksammas olika aspekter och verktyg kring projekt som arbetsform.
Studenten kommer också att få undersöka hur kommunikation påverkar vår förståelse av lantbrukssektorn och lära sig att analysera och kritiskt granska den information som sprids. Studenten kommer att lära sig om etiska principer och värderingar som gäller för yrkesutövare och prova på hur man kan agera kring etiska dilemman. Under kursen ges även tillfälle att reflektera över sin framtida yrkesidentitet.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
föreläsningar, seminarier, övningar, studiebesök, projektarbete och redovisningar.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
problemlösning, kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete.
Följande moment är obligatoriska:
seminarier, övningar, studiebesök, projektarbete och redovisningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
studiebesök, inbjudna gästföreläsare, projekt som utförs i samarbete med näringen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning, godkända övningsuppgifter, godkänd tentamen, godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtproduktionsekologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Ingen obligatorisk kurslitteratur. Rekommenderad läsning kommer att finnas på Canvas.