Lantbruksvetenskap - Djur och hållbarhet
Kursen ger studenterna kunskap om sambandet mellan animalieproduktion och de
biologiska förutsättningarna för lantbrukets produktionsprocesser,
samt producentens, sektorns och systemens förutsättningar, behov och
agerande ur ett svenskt perspektiv.
Information från kursledaren
UPPDATERAD INFO 22-01-08
Hej,
Med hänvisning till Regeringens och Folkhälsomyndighetens nya restriktioner från och med 23 december har SLU uppdaterat sina anvisningar för undervisning och examination period 3 vårterminen 2022, med anledning av covid-19. I SLUs anvisningar står det ”Ur smittspridningssynpunkt är det angeläget att föreläsningar för stora studentgrupper i första hand genomförs digitalt.” Eftersom att ni förväntas vara omkring 120 studenter totalt så anses det vara en stor grupp och vi har därför valt att lägga alla föreläsningar digitalt i januari till att börja med. Studiebesöket och även övningen för Mark och växt-blocket planeras att ske på plats, se uppdaterat schema på kurshemsidan och i Canvasrummet. I Canvasrummet kommer du även åt zoom-länken till kursintroduktionen den 17 januari.
Mvh Kursledningen
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej och välkommen till lantbruksvetenskap för agronomer!
Undervisningen är planerad för att ges i sal på campus och digitalt via Zoom. Observera dock att de i schemat listade "salarna/forumen" är beroende av en fortsatt positiv utveckling av pandemisituationen. Var därför noga med att stämma av eventuella schemauppdateringar innan kursstart.
Kursintroduktionen kommer att ske den 17 januari kl. 09:15–12:00 i Sal W. Det är obligatoriskt att du deltar på introduktionen, eftersom att du då har möjlighet att ställa frågor i realtid.
Vi kommer att använda plattformen Canvas, där det kommer att finnas viktig information, handouts och mycket annat. Där hittar du också en länk till Zoom som kommer att användas under kursens gång.
Avslutningsvis vill vi påminna dig om att du måste registrera dig på kursen, inte minst för att kunna komma åt Canvassidor.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Vänliga hälsningar,
Monika, Rebecca, Cecilia, Ida, Kjell, Erik och Nora
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LB0118-30009 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LB0118
Läsåret 2023/2024
Lantbruksvetenskap - Djur och hållbarhet (LB0118-30050)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Lantbruksvetenskap - Djur och hållbarhet (LB0118-30222)
2023-01-16 - 2023-03-21
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0118 Lantbruksvetenskap - Djur och hållbarhet, 15,0 Hp
Agriculture - Animal science and sustainabilityÄmnen
Lantbruksvetenskap HusdjursvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Växtproduktion | 2,0 | 0102 |
Livsmedel | 2,0 | 0103 |
Landsbygdsutveckling | 2,0 | 0104 |
Företags- och nationalekonomiska perspektiv | 2,0 | 0105 |
Syntes | 7,0 | 0106 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
• Biologi 2, Biologi B• Kemi 2, Kemi B
Mål
Kursen ger studenterna kunskap om sambandet mellan animalieproduktion och de
biologiska förutsättningarna för lantbrukets produktionsprocesser,
samt producentens, sektorns och systemens förutsättningar, behov och
agerande ur ett svenskt perspektiv.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för de viktigaste förutsättningarna för växtodling, dess viktiga
moment och tekniker, samt redogöra för dess miljöpåverkan,
- redogöra för livsmedlen ur råvaruperspektiv, deras teknologiska egenskaper och
kvalitet,
- redogöra för hur livsmedelsföretag är uppbyggda, samt betydelsen av och
regelverk kring stöd och bidrag,
använda och förstå nyckelord som beskriver det ekonomiska läget i ett företag,
redogöra för viktiga aspekter av landsbygds- och jordbrukspolitik,
nationalekonomi samt nationella och internationella politiska organisationer,
- beskriva sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar för
landsbygdsutveckling,
- argumentera och problematisera kring hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk.
Innehåll
Kursen fokuserar på svenska förhållanden och tar upp växtodlingsåret, de viktigaste grödorna samt teknik och maskiner för odling. Ekologisk växtproduktion och olika typer av miljöpåverkan från växtproduktionen berörs. Livsmedelskedjan, processerna och hur kvaliteten på livsmedel kan påverkas på gårdsnivå ingår.
Kursen behandlar även grundläggande begrepp inom företagsekonomi, bidragskalkylering, vikten av produktutveckling och marknadsföring och hur stödsystem påverkar det enskilda företaget. Grundläggande begrepp inom nationalekonomi inklusive regelverk och avtal av betydelse för lantbruk inkluderas. Dessutom behandlas olika aspekter av jordbrukspolitik samt aspekter av landsbygdsutveckling såsom landsbygdspolitik, demografisk utveckling, landsbygdens historia samt förutsättningar för olika landsbygder.
Kopplingen mellan kursens olika delar samt relevansen för animalieproduktion fås genom fallstudier.
I kursen varvas föreläsningar med ett projektarbete i grupp som redovisas skriftligt och muntligt.
Obligatoriska moment förekommer inom t.ex. övningar, studiebesök, grupparbeten och redovisningar. Argumentationsteknik tränas i både övning och gruppdiskussioner.
Praktisk anknytning fås genom studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkänt deltagande i obligatoriska
moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Vissa föreläsningar genomförs på engelska. Kostnader för studiebesök kan tillkomma.Kursen kan ej ingå i examen samtidigt som någon av dessa kurser: LB0076, LB0072, LB0053, LB0044.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens utfodring och vård
Medansvariga:
Betygskriterier
Lärandemål och betygskriterier
Betyg 3 för lärandemålen examineras i ämnesmodulerna samt grupparbetet. Betyg 4 och 5 för lärandemålen examineras i det individuella arbetet.
Lärandemål Mark/Växt:
Redogöra för de viktigaste förutsättningarna för växtodling, dess viktiga moment och tekniker, samt redogöra för dess miljöpåverkan.
För betyg 3: Översiktligt beskriva växtodlingens förutsättningar i Sverige samt utvärdera detta för olika produktionsformer. Känna till olika jordarter och deras odlingsegenskaper. Känna till olika jordbearbetningsmetoder och deras syfte. Känna till de viktigaste grödorna, vanliga ogrästyper och skadegörare. Ge exempel på odlingens miljöpåverkan.
Lärandemål Livsmedel:
Redogöra för de i Sverige vanligaste livsmedlens teknologiska egenskaper och kvalitet ur råvara- och processperspektiv.
För betyg 3: Beskriva de berörda livsmedlens sammansättning och teknologiska egenskaper med råvara- och processperspektiv. Beskriva viktigaste förädlingsprocesser.
Lärandemål Landsbygd:
Beskriva sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar för landsbygdsutveckling.
För betyg 3: Redogöra för centrala begrepp för förståelsen av landsbygdens skilda sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar.
Lärandemål Ekonomi:
Översiktligt redogöra för nationalekonomiskt tänkande samt företagsekonomiska perspektiv, med tillämpning på lantbruksföretag. Använda och förstå nyckelord som beskriver det ekonomiska läget i ett lantbruksföretag.
För betyg 3: Översiktligt beskriva nationalekonomiskt tänkande samt företagsekonomiska perspektiv, med tillämpning på lantbruksföretag. Beskriva och förklara de nyckelord som används för att analysera ett företags ekonomiska läge.
Lärandemål Syntes:
Redogöra för hur lantbruksföretag är uppbyggda samt argumentera och problematisera kring hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk.
För betyg 3: Kunna beskriva den vanliga uppbyggnaden av lantbruksföretag. På en grundläggande nivå beskriva och argumentera kring hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk.
För betyg 4: Ingående argumentera kring eller analysera hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk, eller ingående argumentera kring eller analysera livsmedelskedjan utifrån ett systemperspektiv.
För betyg 5: Ingående argumentera kring och analysera hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk, eller ingående argumentera kring och analysera livsmedelskedjan utifrån ett systemperspektiv
Litteraturlista
- Litteraturlista Lantbruksvetenskap 2022 [Litteraturlista Lantbruksvetenskap 2022] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LB0107/30270.2122/Litteraturlista_Lantbruksvetenskap_2022.pdf)