Grundläggande kemi
Förutom vanliga föreläsningar används övningar, laborationer och quizer, för att ge en varierande undervisning. Under gruppövningarna och laborationerna finns det tillfälle att ställa frågor och diskutera med övningsledaren, vilket ger ett bra stöd i studierna. Målet med kursen är att ge dig tillgång till ett kemiskt språk och en förståelse som gör det lättare att fördjupa sig i många andra aspekter av växtodling.
Information från kursledaren
Hej student!
Vi ser fram emot att träffas vid kursintroduktionen torsdagen den 30 september!
Nu har instruktioner som omfattar period 1b kommit från SLUs rektor. Vi får undervisa på campus med social distans och som jag tidigare skrev kommer vi att använda en digital hybridteknik. Ni delar själva in er i två lika stora grupper (A och B) på kursens Canvas-sida och denna gruppindelning använder vi under föreläsningar och räkneövningar. Vid föreläsningar är gruppen varannan dag i Art-1 med lärare och varannan dag i Art-2 med lärare/whiteboard och PP-presentation på storbildsskärmar och med möjlighet att kommunicera in till Art-1 (och dessutom titta över med ev frågor på rasterna).
Eftersom vi använder zoom mellan salarna kommer det att gå att följa föreläsningar också utanför campus, men jag vill understryka att kursen är en campuskurs (ingen distanskurs) och att möjligheter att interagera och delta i studentaktiverade moment off-campus därför är begränsade.
Under räkneövningarna kommer lärare att finnas både i Art-1 och Art-2 för att effektivt svara på era frågor. Vi kommer även att en lärare som ger övningsstöd på zoom åtminstone under de två första veckorna på kursen, men längre om om det behövs ur smittskyddssynpunkt.
Om du har några frågor, tveka inte att höra av dig!
Vänliga hälsningar
Marie Bengtsson och Björn Bohman
marie.bengtsson@slu.se
040-41 53 08
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
KE0071-10155 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för KE0071
Läsåret 2024/2025
Grundläggande kemi (KE0071-10003)
2024-10-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Grundläggande kemi (KE0071-10263)
2023-09-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Grundläggande kemi (KE0071-10314)
2022-09-29 - 2022-10-31
Läsåret 2020/2021
Grundläggande kemi (KE0071-10150)
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Grundläggande kemi (KE0071-10290)
2019-10-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
KE0071 Grundläggande kemi, 7,5 Hp
Basic ChemistryÄmnen
Trädgårdsvetenskap Kemi Kemi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- Naturkunskap 2
- Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
Mål
Kursen ger ett helhetsperspektiv där kemi integreras som en del av trädgårdsvetenskap. Den studerande utvecklar ett kemiskt tänkande som grund för fortsatta studier på programmet samt för arbete för en hållbar utveckling i yrkesrollen. Studenten tar aktivt och kritiskt del av samhällsdebatten inom den gröna sektorn.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för centrala kemiska begrepp och samband, speciellt de som är av betydelse för växtnäring, miljö och hållbar utveckling
vara orienterad om kemiska arbetssätt och metoder, förstå kvalitativa och kvantitativa lösningar av problem samt är orienterad om miljöledningssystem (ISO)
identifiera de viktigaste organiska ämnesgrupperna
ge exempel på samband mellan kemisk struktur och effekter på organismer och miljö
vara informerad om Sveriges och FN:s miljömål och kan se sin roll att inom trädgårdsnäringens verksamhetsområde arbeta mot dessa på ett hållbart sätt
skriva enklare laborationsrapport.
Innehåll
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studentaktivitet och diskussion: lärarledda lektioner och övningar, flippat klassrum, laborationer och quizar.
Föreläsningar, seminarier: Grundläggande teori och begreppsbildning inom ämnet kemi behandlas, såsom atomstruktur, periodiska systemet och kemisk bindning. Fundamentala kemiska lagar och samband, reaktionsformler, kemiska beräkningar, enkla redoxprocesser, ämnesklassen syror och baser, pH och pOH, betydelsen av buffertsystem diskuteras. De viktigaste organiska ämnesgruppernas egenskaper och nomenklatur studeras. Exempel på miljöföroreningar (t.ex. halogenerade organiska ämnen, polyaromatiska kolväten (PAH), bromerade flamskyddsmedel, tungmetaller) och samband mellan kemisk struktur och biologiska effekter diskuteras. Aktuella forskningsresultat som belyser den kemiska bakgrunden till olika miljöproblem som hindrar en hållbar utveckling diskuteras. Swedish environmental goals, UN Sustainability Goals (Agenda 2030) and other environmental and sustainainability matters are discussed from a chemical, social and ethical perspectives.
Räkneövningar: Problemlösning med fokus på lösningsstrategier tränas i mindre lärarledda grupper.
Laborationer: Adekvat laboratoriesäkerhet gås igenom. Grundläggande analystekniker som titrering och gravimetri tränas. Studenterna analyserar egna jordprover med ISO 10390 metoden och relaterar till försurningen i olika delar av Sverige. Ett vetenskapligt arbetssätt och tänkande tillämpas och rapportskrivning avpassad för den framtida yrkesrollen tränas.
Schemalagda laborationer, övningar och gästföreläsningar har obligatorisk närvaro.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänd skriftlig tentamen, godkända laborationsredogörelser samt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen tillämpar pedagogik som tar hänsyn till varierande förkunskaper i naturvetenskap.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtskyddsbiologi
Betygskriterier
Betyg | Skriftlig tentamen | Laborationskurs | Kunskapskontroller - Flipped Learning | Individuella skrivquizzar | |
5 | Studenten uppfyller samtliga krav för betyget 4 och examinationsresultatet vid den skriftliga tentamen är 90% eller mer. | ||||
4 | Studenten kan förklara centrala, grundläggande kemiska begrepp och samband och lösa kemiska problem kvalitativt och kvantitativt. Kunskaperna i organisk kemi omfattar även strukturella samband. Studenten kan redogöra för processer som ligger till grund för analytiska metoder. | ||||
3 | Studenten förstår centrala, grundläggande kemiska begrepp och samband och kan lösa enklare kemiska problem kvalitativt och kvantitativt. Kunskaperna i organisk kemi omfattar de viktigaste ämnesgrupperna. Studenten är orienterad om kemiska analysmetoder. | Studenten genomför laborationsmoment som illusterar ett par relevanta arbetssätt och metoder. Grundläggande rapport-skrivning med fokus på kommunicerbarhet relevant för arbetslivet. Obligatoriskt moment som krävs för godkänd kurs. | |||
U | <60% på tentamensuppgifterna inklusive bonuspoäng. | Laborationsmoment ej genomfört, laborationsrapport ej godkänd. | |||
Bonus | Laborationsrapport som godkänts inom tidsramen för kurs-perioden ger bonuspoäng att tillgodoräkna vid den skriftliga examinationen. Exakt antal meddelas vid kursstart. | Samtliga kunskapskontroller med > 75% korrekta svar ger bonuspoäng att tillgodoräkna vid den skriftliga examinationen. Exakt antal meddelas vid kursstart. | > 50% respe > 75% rätt på quiz 1+2 ger bonuspoäng att tillgodoräkna vid den skriftliga examinationen. Exakt antal meddelas vid kursstart. | ||
Observera att betygen 4 och 5 också kan erhållas vid omtentamen |
Litteraturlista
- Litteraturlista KE0071 "Grundläggande kemi" 2021 [Litteraturlista KE0071 "Grundläggande kemi" 2021] (https://slunik.slu.se/kursfiler/KE0071/10155.2122/Litteraturlista_KE0071_2021.pdf)