Renens biologi och renskötsel
Information från kursledaren
Uppdaterad information angående kurshelgen i Jokkmokk:
Kursenhelgen blir den 13-15 september. Vi startar 10.15 med samling på Samernas Utbildningscentrum och avslutar kl 15.00 på samma plats. Övriga tider se schemat. Bussen från Murjek tågstation anländer Jokkmokk kl 10 fredag 13 september och buss mot Boden/Luleå avgår kl 15.40 söndagen 15 september.
Välkomstbrev 1 - Renens biologi och renskötseln HT24
Till dig som blivit antagen till kursen Renens biologi och renskötsel (HV0216) med kursstart 2 september 2024. Kursen är en distanskurs och går på 1/4-fart under hela hösten. I år planerar vi för två fysiska träffar, en i Jokkmokk 13–15 september (alternativt 14–16 september), och en i Uppsala 16–17 november. Före, mellan och efter träffarna förväntas du göra uppgifter online. Definitivt datum för första kursträffen bestäms senast den 26 augusti.
Vi har förbokat boende på Jokkmokks vandrarhem inför kursträffen i Jokkmokk, men du måste själv göra en definitiv bokning och stå för boendekostnaden. Kontakta vandrarhemmet via info@jokkmokksvandrarhem.se och ange att du ska gå en SLU-kurs. Boka ditt boende senast den 2 september.
Under kursträffen i Jokkmokk planerar vi att dels besöka Ajtte museum och göra en heldagsexkursion till sarvslakten i Sirges sameby om möjligt. För att täcka resekostnaderna med bil eller buss till sarvslakten tar vi ut en avgift á 300 kr per person. Ytterligare information om första kursträffen följer i nästa informationsbrev.
Här på kurshemsidan publiceras meddelanden om kursen fram till kursstart 2 september. Därefter används Canvas för all kommunikation under kursen.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0216 Renens biologi och renskötsel, 7,5 Hp
Reindeer biology and reindeer husbandryÄmnen
Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Projektarbete | 2,5 | 0001 |
Renens biologi och renskötsel | 5,0 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande30 hp
Mål
Kursens syfte är att ge kunskaper om renens biologi och anpassning till den subarktiska och arktiska miljön samt ge grundläggande kunskaper i renskötseln som pastoralt system med fokus på systemet i Sverige.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- övergripande beskriva var i världen renen förekommer och vad som kännetecknar miljön i dessa områden,
- beskriva renens anpassning till miljön och hur renen därmed skiljer från andra vilda och tama djur,
- beskriva renens betesmönster och näringsförsörjning under olika tider på året,
- redogöra för hur rennäringen bedrivs i Sverige och diskutera hur olika faktorer kan påverka produktionen,
- övergripande beskriva hur politik, myndigheter och industri påverkar renskötselns förutsättningar och dess plats i den samiska kulturen,
- beskriva renskötselns betydelse för den samiska kulturen och det övriga samhället.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
I kursen behandlas renens anpassning till den arktiska och subarktiska miljön, där renen jämförs med andra vilda och tama djur. Renens näringsbehov och näringsintag behandlas i relation till betestillgång, betesmönster, tillväxt och reproduktion. Kursen tar vidare upp sambandet mellan bete, kondition, hälsa och produktion, samt skötselmässiga åtgärder för att förbättra överlevnad och produktion. Anpassning av djurantalet till betesresurserna, styrning av renhjordens struktur samt urvalsinsatser vid rekrytering av djur beskrivs.
Renskötselpastoralism som produktionsform jämförs med annan extensiv djurhållning. Vidare diskuteras ekonomiska och sociala förhållanden inom renskötseln, markrättigheter, konkurrerande intressen, myndigheters ansvar i relation till förvaltning av renskötsel, samt rennäringens historia och framtid.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, exkursioner, kurslitteratur, nätbaserat undervisningsmaterial, övningar, studiebesök och projektarbeten.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Informationskompetens, självständighet, skriftlig kompetens och tidsplanering.
Följande moment är obligatoriska:
Godkänt deltagande under fysiska träffar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig tentamen. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på distans och på 25 % fart. Kursens innehåller två obligatoriska fysiska träffar en 3-dagarsträff vid kursstart i Jokkmokk, Samernas utbildningscentrum och en 2-dagarsträff i Uppsala, SLU. Studenten står själv för kostnader och bokning av resa och boende vid båda träffarna.Utöver föreläsningar under träffarna bygger kursen på självstudier av anvisad litteratur och information på nätet, besvarande av inlämningsuppgifter och genomförande av övningsuppgifter via internet. Kommunikation, utöver de fysiska träffarna, sker via kursens hemsida och e-post.
Kurshemsidan innehåller all information rörande kursen och används för genomförande av kursens moment. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för att kunna följa kursen. Examination genomförs muntligt och via den webbaserade lärplattformen (Canvas).
Litteratur på norska och engelska kan förekomma.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens utfodring och vård
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Rapporter och bokkapitel
Förutsättningar och utmaningar för renskötseln i Norge, Sverige och Finland. Åhman, B., Hannu, U. & Holand, Ø. 2023. https://doi.org/10.7557/2.43.3.7348
Vinterutfodring av renar - effekter på renarnas beteende, renskötseln och miljön. Skarin et al. 2024. https://doi.org/10.7557/2.44.2.7559
Horstkotte, T., Holand, Ø., Kumpula, J., & Moen, J. (Eds.). (2022). Reindeer Husbandry and Global Environmental Change: Pastoralism in Fennoscandia (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003118565 (Framför allt kapitel 1, 3, 4 and 10)
**Häften **
Renen – en överlevare från istiden, av Berit Inga, Ájtte svenskt Fjäll och Samemuseum, Jokkmokk, 2018. – kan köpas vid första kursträffen i Jokkmokk (ca 150 kr).
Renskötselrätt, Ulrika Geijer 2003, Samiid Riikkasearvi/SSR, Forskningsförmedlingen, 2003 Tillgänglig: https://www.sapmi.se/wp-content/uploads/2016/08/renskotselratt.pdf
Kaptiel 7. Renhjordens produktionspotential, Eldar Gaare och Öje Danell 1998, i Reindrift i Nordvest-Europa i 1998 –biologiska muligheter och og begrensninger TemaNord 1999:510. ©Nordisk Ministerråd Köpenhamn 1999 (pdf i Canvas)
### Vetenskapliga artiklar
Tyler NJ.C. and Blix A.S. “Survival strategies in arctic ungulates” Rangifer, Special Issue No. 3, 1990. https://septentrio.uit.no/index.php/rangifer/article/view/859/821
Renkött − är det alltid mört, gott och nyttigt? Wiklund E, Malmfors G & Finstad G, Rangifer
Report No. 12 (2007): 71-77, https://septentrio.uit.no/index.php/rangifer/article/view/272/255
Skarin, A. and B. Åhman (2014). "Do human activity and infrastructure disturb domesticated reindeer? - The need for the reindeer's perspective." Polar Biology 37: 1041-1054. https://link.springer.com/article/10.1007/s00300-014-1499-5
*Du hittar många vetenskapliga artiklar i tidskriften Rangifer, som är specialicerad på renar (inklusive caribou, som är samma art fast vilda i nordamerika) och renskötsel *http://septentrio.uit.no/index.php/rangifer under “Archives”
### Länkar
Renskötsel i Sverige:
http://www.sapmi.se/ – Svenska Samernas Riksförbund
http://www.samer.se/ – Informationssida omsamer och Sapmi
https://www.sametinget.se/ Sametingets hemsida – ”Rennäring”(statistik över renantal, slakt osv finns under ”Statistik rennäring” i vänstermenyn)
Renar och renskötsel i världen: http://reindeerherding.org/projects/ealat-information/
https://youtu.be/DEv9w3qT5XU – Film om renskötseln i världen från ”International Centre for Reindeer Husbandry(ICR)”
https://carma.caff.is – Circum Arctic Rangifer Monitoring and Assessment Network