Djurvälfärd, djurskydd och etologi
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0188-20007 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0188
Läsåret 2020/2021
Djurvälfärd, djurskydd och etologi (HV0188-20034)
2020-11-02 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0188 Djurvälfärd, djurskydd och etologi, 15,0 Hp
Animal welfare and behaviourÄmnen
Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Quiz | 1,0 | 0102 |
Djuretik | 2,0 | 0103 |
Etologi | 6,0 | 0104 |
Djurskydd och djurvälfärd | 6,0 | 0105 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 120 hp på grundnivå, varav
- 60 hp biologi, husdjursvetenskap, hippologi, djuromvårdnad eller veterinärmedicin
alternativt 60 hp lantbruksvetenskap (varav minst 30 hp husdjursvetenskap/zoologi)
Samt
- Engelska 6
Mål
Kursen avser att ge fördjupad kunskap om djurs grundläggande behov, beteende, miljö och välfärd samt sambanden mellan dessa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
diskutera och kritiskt granska forskning inom etologi, djurskydd och djurvälfärd,
bedöma och diskutera olika djurhållningsformer utifrån perspektiven djurvälfärd, etologi och djuretik
tillämpa djurskyddslagstiftning och/eller djurskyddsregelverk och kunna analysera och reflektera över dessa både ur ett nationellt och internationellt perspektiv på djurvälfärd och djuretik
utforma och genomföra projekt inom etologi och djurvälfärd med hjälp av lämpliga experimentella metoder och med lämplig design
presentera vetenskaplig information för en specificerad publik
Innehåll
Kursen innehåller fördjupning inom områdena etologi och djurskydd.
Kursen är uppbyggd av självstudier med seminarier av vetenskaplig litteratur, där studenten aktivt leder genomförandet. Kursen innehåller ett antal nyckelföreläsningar, tillämpade övningar, bedömning av djurhållningsformer samt ett projektarbete i form av en vetenskaplig etologisk studie. I kursen tränas de generella kompetenserna debatt och argumentationsförmåga genom övningar där aktuella djurskyddsfrågor diskuteras ut flera olika perspektiv. Kursen innehåller ett projektarbete och studiebesök.
Obligatoriska moment förekommer inom t.ex. övningar, seminarium, projektarbeten och studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen förutsätter goda förkunskaper i etologi, djurskydd och tillämpad statistik/försöksplanering motsvarande minst 5 hp per ämne.Kostnader för studiebesök kan tillkomma.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens miljö och hälsa
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Examination activity |
Learning objective 1 |
Learning objective 2 |
Learning objective 3 |
Learning objective 4 |
Learning objective 4 |
Quiz |
Mark 4 or 5: Quiz passed before deadline Mark 3: Quiz passed |
Mark 4 or 5: Quiz passed before deadline Mark 3: Quiz passed |
Mark 4 or 5: Quiz passed before deadline Mark 3: Quiz passed |
|
|
Ethics assignment |
Mark 3: The student discuss and review research on ethics related to ethology, animal welfare and animal protection critically. |
Mark 3: The student assess and discuss different animal husbandry forms based on an ethics perspective. |
Mark 3: The student describes different ethical standpoints in a chosen animal ethics dilemma. |
|
|
Poster symposium |
Mark 3: The student demonstrates an ability to present animal welfare issues in the poster format. |
|
|
|
Mark 3: The students collaborate and produce a poster with the target group of the students of the course. |
Project |
Mark 3: The student demonstrates the complexity in drawing conclusions about animal welfare from data, scientific literature and real life situations. |
|
|
Mark 3: The students carry out a collaborative project, using scientific literature, and finding or gathering data, analyse with an appropriate method (method should be reflected on) and discuss their results in the light of relevant scientific literature. |
Mark 3: The student demonstrate knowledge on how changes in animal husbandry may affect the different parameters of animal welfare. |
PBL |
Mark 3: The student shall after completing the course be able to actively and critically discuss the problems chosen by the group in the light of scientific literature and real life situations. |
Mark 3: The student shall after completing the course be able to assess and discuss different animal husbandry forms based on an animal welfare, behaviour and ethics perspective within the problems chosen by the group. |
|
|
|
Home exam |
See table with specific requirements |
|
|
|
|
Course objectives |
discuss and review research within ethology, animal welfare and animal protection critically |
assess and discuss different animal husbandry forms based on an animal welfare, behaviour and ethics perspective
|
apply animal welfare legislation and/or regulations and analyse and reflect on both national and international aspects on animal welfare and animal ethics |
design and carry out projects and within animal behaviour and welfare using appropriate experimental and design methods |
present scientific information aimed at a specified audience |
Home exam |
Mark 3 |
Mark 4 |
Mark 5 |
LO1 Discuss and review research within ethology, animal welfare and animal protection critically
|
The student demonstrates the ability to review scientific literature in relation to a specific case.
|
The student describes hers/his assessment of the animal welfare state and/or animal behaviour based on the literature reviewed. |
The student demonstrates the ability to value the quality (e.g. study design, methods chosen) of the scientific literature reviewed. |
LO2 assess and discuss different animal husbandry forms based on an animal welfare, behaviour and ethics perspective |
The student makes an assessment and a comparison of animal husbandry form. The assessment is based on scientific literature and evaluated with ethical arguments. |
With the use of scientific literature, the student suggests improvement of the animal husbandry forms described.
|
|
LO3 apply animal welfare legislation and/or regulations and analyse and reflect on both national and international aspects on animal welfare and animal ethics |
The student describes animal welfare legislation or other types of regulations used in different countries or parts of the world. Furthermore, the student describes different ethical standpoints in a chosen animal ethics dilemma.
|
With the use of scientific literature, the student suggests improvement of the legislation/regulations described.
|
The student analyses arguments might potentially affect the ethical standpoints described (see mark 3 requirements) in relation to the suggested improvements (see mark 4). |
Specific criteria for the graded mark set from the home exam:
Litteraturlista
- Understanding animal welfare : The science in its cultural context (UFAW animal welfare series) Författare: Fraser D. Kommentar: Obligatory literature: • Fraser, D. (2008). Understanding animal welfare : The science in its cultural context (UFAW animal welfare series). Oxford ; Ames, Iowa: Wiley-Blackwell. • Scientific papers related to course activities
Not obligatory but highly recommended: One book focusing on Animal Behaviour, of your own choice. Here are some suggestions (if you find another book on the corresponding level that is more relevant for you that is ok): • Manning, A., & Dawkins, M. (2012). An introduction to animal behaviour (6th ed.). Cambridge ; New York: Cambridge University Press. • Price, E. (2008). Principles and applications of domestic animal behavior: An introductory text. Wallingford: CABI. • Broom, D., & Fraser, A. (2015). Domestic animal behaviour and welfare. (Fifth edition / Donald M. Broom and Andrew F. Fraser. ed.). Wallingford: CABI. • Martin, P., & Bateson, P. (2007). Measuring behaviour: An introductory guide (3.rd ed.). Cambridge: Cambridge Univ. Press.
If you want to prepare before the course on the basic elements of animal behaviour (and welfare) we suggest that you read Jensen 2009 (at least part 1). This book indicates the level of knowledge that is expected at course start. • Jensen, P. (2009). The ethology of domestic animals: An introductory text. Wallingford: CABI Pub. Jensen, 2009 (or at least an older version from 2002) is available as e-book at the SLU library.