Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder
Information från kursledaren
Welcome to FÖ0470 Research methods in social science!
Please self-register for the course - to access information on the Canvas page. The self-registration function opens August 26th.
This is a digitally based course with synchronous lectures and seminars. You need to have access to a stable internet, a microphone and a camera in order to participate in this cousrse. We do not record lectures or seminars.
The course starts Tuesday September 3rd (2024) at 09.15 (Swedish time, mandatory attendance if you want to take the course).
Zoom: https://slu-se.zoom.us/j/7550490044?omn=69445271715 Passcode: 490044
A preliminary schedule is available on this page, and a final one will be made available in Canvas (the domain for the course) along with a lot of other materials. The final version of the schedule will have the COURSE ZOOM -link and code. The one stated above is just for the first day of the course.
Main course book: Robson, Colin & McCartan, Kieran (2015) Real World Research (4th ed.) John Wiley & Sons, Chichester, the UK, ISBN: 978-1-118-74523-6
You may find a full text digitally at: (https://canvas.gu.se/courses/36126/files/3328133) Additional readings (articles) are available in Canvas and SLU Library web pages.
ALL students need to say yes to the course offer they get from the admissions in order to be registered. Should you decide not to take the course, you need to un-register. This is the last time the course is offered. A 7.5 hp course will be offered next fall and onwards.
If you are not a program student, you may need to make contact with the IT-department Support to attain an SLU-student-identity (to get an e-mail account and access VP). The SLU libraries are available on our main campuses in Alnarp, Skara, Uppsala, Skinnskatteberg and Umeå. The digital access, however, is not bound to a particular campus.
If you have any questions, please make contact with me or with our course administrator, Monika Malmros (monika.malmros@slu.se) if you need help with administration.
All the best,
Cilla (cecilia.mark-herbert@slu.se)
(course leader)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0470-10147 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0470
Läsåret 2023/2024
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10318)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10204)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10075)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2021/2022
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10076)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2021/2022
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10077)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0470 Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, 15,0 Hp
Research methods in social sciencesÄmnen
Hållbar utveckling Företagsekonomi Företagsekonomi Hållbar utvecklingUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
A1N
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 120 hp på grundnivå
samt
- Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande syfte är att fördjupa kunskaper i metodologiska aspekter av projekt och forskning inom samhällsvetenskapliga ämnen, med speciellt fokus på såväl induktiva som deduktiva ansatser. Metodinsikten utgör både kompetens att göra metodval, genomföra studier, värdera forskning och forskningsetik och ta rollen som konstruktiv dialogpartner i multidisciplinära problemområden som är kopplade till samhällsvetenskapliga frågeställningar, särskilt ur ett hållbarhetsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra och diskutera olika dimensioner av hållbar utveckling (miljömässiga, ekonomiska och sociala), speciellt med fokus på hur forskningsmål och etiska aspekter påverkar ansatsval
redogöra för och diskutera begränsningar i några vanliga ansatser, inklusive begränsningar med kvalitativa och kvantitativa metoder för att samla och analysera data
diskutera och kritiskt tolka metodvalens påverkan på forskningsresultat
presentera, analysera och diskutera en forskningsplan med fokus på metodbeskrivning.
Innehåll
Kursen bygger litteraturstudier, diskussionsseminarier, och skrivuppgifter. Kursen inleds med en genomgång av olika filosofiska grunder som påverkar val av ansatser i ett forskningsprojekt, och följs av en genomgång av vanliga metoder för att samla, analysera, presentera och kvalitetssäkra data i olika ansatser. Kursen fokuserar specifikt på hur hållbarhet och dess samverkan påverkar hur forskningsmål och etiska aspekter realiseras i olika ansatsval. Med utgångspunkt i kunskap om att metod innebär ett antal subjektiva och/eller filosofiska val, möter studenten i nästa del av kursen ett antal moduler där olika teman behandlas.
Kursen innehåller följande teman
forskarens roll och ansvar,
delar och presentation av akademisk studier ("logical fit" och retorik),
relevans och teorins roll i forskningsprojekt,
hållbar utveckling och dess påverkan på forskningsprojekts utformning,
metoder för att samla data i olika forskningsansatser (till exempel intervjuer, fokusgrupper, frågeformulär, arkivdokument och experiment),
olika metoder för att analysera data (till exempel innehållsanalys, diskursanalys, regressionsanalys, faktoranalys och metaanalys).
I den sista delen av kursen ska deltagarna individuellt formulera ett förslag till ett genomförbart forskningsprojekt, med anknytning till hållbarhet. Förslaget ska innehålla en utvecklad design som speglar ett kritiskt reflektivt förhållningsätt.
Kursen innehåller obligatoriska moment i form av seminarier och workshops.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd examination. Godkända inlämningsuppgifter och projektarbete. Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Under kursen används i huvudsak Zoom (eller liknande plattform). Ett krav för att kunna följa kursen är att ha en fungerande kamera och mick.Tidsramarna för kursen följer Centraleuropeisk standardtid med eventuell tid för föreläsningar och seminarier 08-17.
Kursens föreläsningar och seminarier är synkrona. De är inte inspelade.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogsekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Robson, Colin & McCartan, Kieran (2015) Real World Research (4th ed.) John Wiley & Sons, Chichester, the UK, ISBN: 978-1-118-74523-6
You may find it digitally at: (https://canvas.gu.se/courses/36126/files/3328133)