Denna webbplats använder kakor (cookies), som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Andra är valbara.
Ett självständigt arbete är ett arbete där du ska tillämpa dina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en frågeställning inom utbildningens område. Ofta ligger det självständiga arbete i slutet av din utbildning där du ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie. Ditt arbete publiceras offentligt. Se även https://student.slu.se/studier/examensarbeten/
Det är du som student som ansvarar för att identifiera och välja en lämplig uppgift för det självständiga arbetet. För att antas till kursen krävs att du innan kursstart har gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämne för arbetet. Ta därför i god tid kontakt med kursledare eller tänkbar handledare om möjligheten att göra självständigt arbete vid en institution. Institutionen kan informera om vilken anmälningskod som gäller och annat praktiskt kring genomförandet, t. ex. vid vilken ort arbetet kan genomföras.
Kursplan
EX1044 Masterarbete i markvetenskap, A2E - Fakulteten för skogsvetenskap, 30,0 Hp
Master's thesis in Soil Science, A2E - Faculty of Forest Sciences
Ämnen
Markvetenskap
Utbildningens nivå
Avancerad nivå
Fördjupning
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Avancerad nivå (A2E)
Betygsskala
5 / 4 / 3 / U
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
Engelska
Förkunskapskrav
Kunskaper motsvarande
30 hp på avancerad nivå inom huvudområdet.
Godkänt självständigt arbete på grundnivå alternativt kandidatexamen.
Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet.
Kunskaper i engelska motsvarande engelska 6.
Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, självständigt ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet vidareutveckla sina färdigheter i den akademiska arbetsprocessen och väsentligt fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och litteratur
självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar
analysera och värdera data och/eller resultat på vetenskaplig grund
kritiskt diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter, aspekter på hållbarhet inom ämnet samt etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar
skriva en sammanfattning på engelska av en vetenskaplig rapport enligt givna instruktioner
populärvetenskapligt sammanfatta ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska, diskutera och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete, inklusive metod, slutsatser och arbetets sammanhang i ett vidare perspektiv
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt, akademiskt arbete (examensarbete). Arbetet genomförs med egna insamlade data eller motsvarande, självständigt genomförd, uppgift. Arbetet genomförs företrädesvis individuellt, men kursledaren kan medge undantag i särskilda fall.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 30 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Fastställd av:Programnämnden för utbildning inom skog