Självständigt arbete i biologi, G2E
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
EX0867-40142 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för EX0867
Läsåret 2024/2025
Självständigt arbete i biologi, G2E (EX0867-40183)
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i biologi, G2E (EX0867-30033)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i biologi, G2E (EX0867-40004)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i biologi, G2E (EX0867-40147)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i biologi, G2E (EX0867-40047)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i biologi, G2E (EX0867-40114)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i biologi, G2E (EX0867-40115)
2019-03-26 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0867 Självständigt arbete i biologi, G2E, 15,0 Hp
Independent project in Biology, G2EÄmnen
Biologi BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamenGrundnivå (G2E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 60 hp inom huvudområdet. Minst en kurs med fördjupningsnivå G2F ska genomföras senast i samband med det självständiga arbetet. Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, självständigt ska planera, genomföra och presentera ett eget arbete inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet utveckla sina färdigheter i akademiskt skrivande och fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne,
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och data utifrån formulerad frågeställning,
kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar,
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete,
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt arbete. Arbetet kan genomföras med utgångspunkt från befintliga data i form av experimentellt eller praktiskt arbete eller som litteraturstudie. Formen för arbetet styrs av ämnet och frågeställningen samt tillgång till lämpliga data och uppgifter. Arbetet genomförs antingen individuellt eller i par.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt, i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 15 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Det godkända skriftliga arbetet ska publiceras inom ramen för SLU:s system för elektronisk publicering (Epsilon) och plagiatgranskas i Urkund. För att antas på kursen krävs att studenten innan kursstart ska ha gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämnet för arbetet.Om du kommer läsa kursen som fristående student så måste du höra av dig till kursledaren senast 6 veckor innan kursstart.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens miljö och hälsa
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Lärandemål | Betyg 3 | Betyg 4 | Betyg 5 |
1 - identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne, | under handledning identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne. | ||
2 - självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information, litteratur och data utifrån en given frågeställning, | självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information, litteratur och data utifrån en given frågeställning | kunna diskutera den egna studien i ett större vetenskapligt och praktiskt sammanhang | belysa och diskutera styrkor och svagheter i den valda informationen (litteratur och data). |
3 - kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund |
kritiskt diskutera arbetet, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund. | visa på styrkor och svagheter med den valda metoden | föreslå nya frågeställningar för forskning inom ämnet och argumentera för varför dessa är relevanta. |
4 - reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet | reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet (sociala, ekonomiska, miljömässiga) inom ämnet | ||
5 - skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar | skriftligt presentera ett vetenskapligt kandidatarbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar | arbetet kännetecknas av en tydlig och genomtänkt struktur samt av korrekt användning av vetenskapligt språk och terminologi. | |
6 - muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete | på ett väl förberett sätt muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete | strukturerat och målgruppsanpassat presentera ett vetenskapligt arbete med tydlig koppling mellan frågeställning och slutsatser | med säkerhet bemöta och besvara frågor relaterade till det egna arbetet. Visa förmåga att relatera det egna arbetet till ett större sammanhang |
7 - Identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet | identifiera sitt eget utvecklingsbehov av generella kompetenser och/eller ämneskunskaper i diskussion med handledare |
Arbetet ska utföras inom givna tidsramar, vilket betyder att studenten följer sin plan men vid behov och i god tid samråder med handledaren om en revidering.
Villkor för betygsgrader:
För betyg 3 krävs att alla kriterier för betyg 3 är uppfyllda. Dessutom krävs godkänt deltagande i och/eller redovisning av samtliga obligatoriska moment.
För betyg 4 krävs att alla kriterier för betyg 3 och 4 är uppfyllda.
För betyg 5 krävs att alla kriterier för betyg 3, 4 och 5 är uppfyllda.
Litteraturlista
-
- Kommentar: I denna kurs finns ingen obligatorisk kursbok. Studenterna kommer arbeta med egen identifierad litteratur och vissa texter som kommer delas ut till studenterna av kursledningen.
- Kommentar: I denna kurs finns ingen obligatorisk kursbok. Studenterna kommer arbeta med egen identifierad litteratur och vissa texter som kommer delas ut till studenterna av kursledningen.