Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, A2E - Landskapsarkitektprogrammet - Uppsala
Ett självständigt arbete är ett arbete där du ska tillämpa dina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en frågeställning inom utbildningens område. Ofta ligger det självständiga arbetet i slutet på din utbildning där du ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie. Ditt arbete publiceras offentligt. Se också https://student.slu.se/studier/examensarbeten/ .
Information från kursledaren
Välkommen till kursen!
För att vi ska ha fördelningen av handledare på plats i samband med kursstart ber vi dig skicka in ämnesförslag inför höstens kurs senast 21 augusti.
Det självständiga arbetet innebär att du ska visa prov på att utveckla, pröva och kommunicera egna idéer på ett professionellt sätt. Välj en frågeställning som möjliggör att du kan ägna dig åt både det innehåll och åt de arbetsformer som intresserar dig allra mest. Du kan välja att arbeta enskilt eller i par, våran erfarenhet är att pararbete ger fördelar i processen och i arbetenas kvalitet. Arbetets inriktning ska innebära att du fördjupar dig inom ett ämnesfält/tema/metod som du har arbetat med under en eller flera kurser på avancerad nivå. Enligt kursplanen måste du ha minst 15 hp på avancerad nivå av relevans för arbetets ämne/inriktning för att registreras på kursen. Det innebär att alla antas med villkor till den här kursen i väntan på arbetets inriktning.
Du har möjligheten att välja var du lägger tyngdpunkten i ditt arbete. Vi erbjuder tre format:
A) Akademisk uppsats
Det här formatet innebär att arbetet redovisas i form av en akademisk uppsats. Det är lämpligt för till exempel teoretiskt arbete eller projektförslag som förankras i en teoretisk eller metodologisk diskussion. Ett projektförslag i det här formatet innebär att det huvudsakliga bidraget kan vara en litteraturstudie, metodutveckling och/eller analys, snarare än ett gestaltat förslag (till skillnad från C). Max antal tecken 180 000 inklusive mellanslag.
B) Vetenskaplig artikel med reflekterande kappa
Det här formatet innebär att det huvudsakliga arbetet skrivs som en vetenskaplig artikel med en introducerande och reflekterande kappa. Den vetenskapliga artikeln följer formatet till lämplig tidskrift så som Landscape Reseach, Jola, Urban Design, Urban Forestry & Urban Greening. Om studenten önskar, och efter överenskommelse med handledare, kan artikeln efter examinationen bearbetas ytterligare och sändas på granskning till en vetenskaplig tidskrift. I detta skede kan handledaren eventuellt agera medförfattare. Kappan kompletterar artikeln och är framför allt en presentation och reflektion över processen. Den ger också utrymme för kompletterande material, figurer och diskussion som inte ryms i artikelformatet. Kursmålen som berör hållbarhet och etik kan med fördel diskuteras i kappan. Max antal tecken, kappa 40 000 inklusive mellanslag. Innehållsförteckning, sammandrag och abstract, bildtexter och referenser räknas ej med i antal tecken.
C) Övrigt format med reflekterande kappa
Det här formatets tyngdpunkt ligger i genomförandet av ett mer professionsorienterat eller konstnärliga arbete, där formatet för att kommunicera arbetet kan vara ett annat än en traditionell akademisk uppsats: exempel kan vara fullskalemodell, utställning, tävlingsförslag, postrar, film/multimedia eller liknande uttryckssätt. Beroende på vilken typ av kommunikation studenten valt så anpassas text, bild, ljud eller rörliga bilder till något som förväntas i just det professionella sammanhanget. Projektet kompletteras av en reflekterande kappa. Kappan ska synliggöra och reflektera över arbetets: Bakgrund, Mål, Metoder, Process och Resultat. Kursmålen som berör hållbarhet och etik kan med fördel diskuteras i kappan. Max antal tecken, kappa 40 000 inklusive mellanslag.
Exempel på självständiga arbeten finns på EPSILON https://stud.epsilon.slu.se/. Du hittar i nuläget nästan bara arbeten som är av typen A (akademisk uppsats), format B och C finns representerade bland arbeten publicerade från 2025. Kom ihåg att andras arbeten är just exempel och inte en förlaga för hur du ska göra. Varje arbete är individuellt och måste genomföras som ett sådant för att det ska kunna bli bra.
Skicka ditt/ert förslag på ämne till viveka.hoff@slu.se med cc malin.eriksson@slu.se senast den 21 augusti kl. 9.00 med nedanstående information, så vi kan matcha ditt/ert arbete med lämplig handledare.
- Ditt/era namn
- Förslag på ämne
- Troligt format, Akademisk uppsats, Vetenskaplig artikel eller Övrigt format.
- Vilka kurser du/ni har gått på avancerad nivå och vilken kurs/vilka kurser du anser har särskild relevans för ämnet för ditt självständiga arbete samt hur du med arbetet avser att fördjupa dina kunskaper inom området/fältet.
- Förslag på teori, metod/-er/genomförande
- Språk (sv eller eng)
Kursen börjar 1 september kl. 13-14 i rum Skara, plan 3, Ulls Hus, med upprop, information och möjlighet att ställa frågor. Meddela i förväg om du får förhinder att delta.
Vi ser fram emot att ses!
Malin och Viveka
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2026-01-11 och 2026-02-01
Andra kursvärderingar för EX0860
Läsåret 2024/2025
2025-01-20 - 2025-06-08
Läsåret 2024/2025
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
2022-01-17 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
2021-01-18 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
2020-01-20 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
2019-09-02 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
2019-01-21 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
2018-09-03 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0860 Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, A2E - Landskapsarkitektprogrammet - Uppsala, 30,0 Hp
Independent Project in Landscape Architecture, A2E - Landscape Architecture Programme - Uppsala,Ämnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 30,0 | 0301 |
Fördjupning
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamenAvancerad nivå (A2E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp på avancerad nivå inom huvudområdet. Godkänt självständigt arbete på grundnivå alternativt kandidatexamen. Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, själv-ständigt ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet vidareutveckla sina färdigheter i den akademiska arbetsprocessen och väsentligt fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar,
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och litteratur,
självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar,
analysera och värdera data och/eller resultat på vetenskaplig grund,
kritiskt diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter, aspekter på hållbarhet inom ämnet samt etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar,
skriva en sammanfattning på engelska av en vetenskaplig rapport enligt givna instruktioner,
populärvetenskapligt sammanfatta ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner,
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska, diskutera och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete, inklusive metod, slutsatser och arbetets sammanhang i ett vidare perspektiv,
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet,
reflektera över vad vetenskapsbegreppet, t.ex. i ovanstående lärandemål, kan innebära i landskapsarkitektens arbete, som grund för val av tillvägagångssätt och kunskapsgenerering,
överväga hur arbeten inom landskapsarkitektens profession kan grafiskt och visuellt presenteras.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt, akademiskt arbete (examensarbete). Arbetet genomförs med egna insamlade data eller motsvarande, självständigt genomförd, uppgift. Arbetet genomförs företrädesvis individuellt, men kursledaren kan medge undantag i särskilda fall.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 30 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinator rätt att ge en kompletteringsuppgift om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinator kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 30 hp färdighetsträning.Det godkända skriftliga arbetet ska publiceras inom ramen för SLU:s system för elektronisk publicering (Epsilon) och plagiatgranskas i Urkund. För att antas på kursen krävs att studenten innan kursstart ska ha gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämnet för arbetet.
Det rekommenderas att man innan man genomför sitt självständiga arbete på avancerad nivå har läst minst 5 hp vetenskaplig metodik. Detta uppfylls av studenter som följer studieplanerna för utbildningsprogram vid SLU. Studenter som inte genomfört sin grundutbildning vid SLU uppmanas att ta del av de webbaserade undervisningsmoment som finns inom ramen för självständigt arbete på grundnivå.Med vetenskaplig metod avses kurser eller kursmoment som bidrar till att studenterna uppfyller examenskravet på fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
Uppsatsen kan skrivas på svenska under förutsättning att studenten har svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Handledningen kan ske både individuellt och i grupp.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land