Skogens ekosystemekologi
The course focuses on the fundamental ecological principles underlying the functioning of forested ecosystems. During this course, students will be equipped with in-depth knowledge of the abiotic and biotic drivers of forest ecosystem processes and ecological communities. Here, we will emphasize the spatial and temporal scales at which these drivers act both above-and belowground. We will address terrestrial as well as aquatic environments and how the linkages between these sub-systems affect forest ecosystem processes. We pay special attention to the effects of global changes on the functioning of future forests and the ecosystem services they will provide. The course is centered on boreal forests, but we will also explore and draw examples from forested ecosystems in other parts of the world. The course consists of lectures, individual and group work, and hands-on exercises. We target students with an interest in pursuing an academic career in ecology, soil science, or forest science. The course also provides science-based knowledge relevant and applicable to conservation, forestry industry, and policy and decision-making authorities. The course is offered as an independent course.
Information från kursledaren
(in English below),
Hej alla,
Välkomna till Skogens ekosystemekologi! Kursen börjar den 3 november med en introduktion i Aspen klockan 9:00.
Självregistrering på kursen öppnar fem dagar innan kursstart och är möjlig till och med 3 november. Därefter behöver ni kontakta oss för att registreras på kursen.
Vi ser fram emot att se er i November!
Med vänliga hälsningar,
Maja Sundqvist och Maria Myrstener - kursledare
________________
Hi all,
Welcome to the Forest Ecosystem Ecology course. The course starts on 3 November 2025 with an introduction in Aspen at 09:00.
Self-registration for the course is open five days before the course starts and is possible until 3 November. After that date you need to contact us to register on the course.
We are looking forward to seeing you all in November!
Best,
Maja Sundqvist & Maria Myrstener - course leaders
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för BI1443
Läsåret 2024/2025
Skogens ekosystemekologi (BI1443-20086)
2024-11-01 - 2025-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1443 Skogens ekosystemekologi, 15,0 Hp
Forest Ecosystem EcologyÄmnen
Markvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp inklusive 60 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden:- Skogsbruksvetenskap
- Skogsvetenskap
- Skogshushållning
- Biologi
- Markvetenskap
- Miljövetenskap
- Naturresursförvaltning
- Naturgeografi
samt
15 hp ekologi
Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska 6. Detta är uppfyllt av den som har en examen på grundnivå om 180 högskolepoäng från ett svenskt lärosäte. För sökanden från vissa engelskspråkiga länder gäller särskilda regler.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att studenterna, med utgångspunkt i ekologisk teori, får fördjupade kunskaper om faktorer som styr skogsekosystemens struktur, funktion och dynamik, med boreala skogar i fokus. Kursen syftar också till att ge en översikt över vanliga analytiska metoder som används för att studera mönster och processer i skogliga ekosystem.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa kunskaper om hur klimat och andra abiotiska drivkrafter påverkar ekosystemprocesser i skogen
- förklara effekterna av trofiska interaktioner, konkurrens och andra biotiska drivkrafter på skoglig vegetation och ekosystemprocesser
- beskriva biotiska och abiotiska faktorer som styr artmångfald och artsammansättning i skogslandskap och klargöra vilken roll biodiversitet har för ekosystems funktion, med fokus på boreala skogar, jordar och vatten
- analysera och diskutera hur skogen och dess sötvattensystem påverkas av varandra och beskriva återkopplingar mellan terrestra och akvatiska miljöer
- beskriva hur faktorer kopplade till globala miljöförändringar påverkar skogliga ekosystem och de tjänster de förser oss med
- designa experiment och provtagningsstrategier utifrån vetenskapliga arbetssätt för att testa ekologiska frågeställningar och hypoteser, inklusive att använda statistiska analysmetoder för bearbetning av ekologiska och/eller biogeokemiska data.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen tar ett brett grepp på skogliga ekosystem och dess funktioner med primärt fokus på den boreala regionen men även andra regioner behandlas. Grundläggande ekologiska och biogeokemiska principer som är relevanta för alla skogliga ekosystem behandlas. Kursen berör även skogliga sötvatten och hur kopplingar mellan skogsmark och vatten påverkar ekosystemprocesser i skogen och ger exempel från både naturlig och brukad skog.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, litteratursammanställning, vetenskapligt projektarbete, statistiska dataanalyser, datavisualisering, symposium och diskussionstillfällen.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser
- kritiskt tänkande
- problemlösning
- vetenskapliga metoder
- muntlig kommunikation
- skriftlig kommunikation
- samarbete
- självständighet och kreativitet
Följande moment är obligatoriska:
Aktivt deltagande i det vetenskapliga projektarbetet är obligatoriskt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända skriftliga rapporter.
- Godkända muntliga presentationer.
- Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Course book: **
Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology (2011). Chapin F.S. III, P.A. Matson, and P.M. Vitousek. Springer Science + Business Media, LLC, New York.
Modules – reading list:
Introduction to forest ecosystem ecology
• Course book chapter 1
Carbon
• Course book: chapters 5-7
• Additional papers:
Koch et al 2004 The limits of tree height, Nature, 428:851-854.
Bonan, G. B., 2008 Forests and climate change: Forcings, Feedbacks, and the Climate Benefits of Forests, Science 320:1444-1449.
Wei et al., 2014 3-PG simulations of young ponderosa pine plantations under varied management intensity: Why do they grow so differently? Forest Ecology and Management, 313:69-81.
Janssens et al., 2001, 7, 269-278 Productivity overshadows temperature in determining soil and ecosystem respiration across European forests, Global Change Biology, 7:269-278.
Berg, B., 2018, Decomposing litter; limit values; humus accumulation, locally and regionally, Applied Soil Ecology, pp 494-508
Water
• Course book chapters 4, 5 (p.129-133), 7 (p. 217-223), 9 (p. 263-266)
• Additional papers:
Ellison D. et al. 2017. Trees, forests and water: Cool insights for a hot world. Global Environmental Change 43: 51-61
Evaristo J. et al. 2015. Global separation of plant transpiration from groundwater and streamflow. Nature 525: 91-94
Allen G.H. and Pavelsky T. M. 2018. Global extent of rivers and streams. Science 361: 585-588.
Hoset et al. 2019. Enhancement of primary production during drought in a temperate
watershed is greater in larger rivers than headwater streams. Limnol. Oceanogr. 64
Cycling of nutrients and element biogeochemistry
• Course book chapter 9 (197-220)
• Additional papers:
Van Breemen et al., 1983. Acidification and alkalinization of soils. Plant and soil 75:283-308.
A.J.B. Zehnder and B.H. Svensson, 1986, Life without oxygen: what can and what cannot? Experimentia 42: 1197-1205
Microbes, soil fauna, and soil food webs
• Course book chapters: 7, 8, 9
• Additional papers:
Crowther et al. (2019). The global soil community and its influence on biogeochemistry. Science 365, DOI: 10.1126/science.aav0550
Bennett et al (2017). Plant-soil feedbacks and mycorrhizal type influence temperate forest population dynamics. Science 355: 181-184.
Thakur & Geisen (2019). Trophic Regulations of the Soil Microbiome. Trends in Microbiology 27: 771-780.
Potapov (2021). Multifunctionality of belowground food webs: 1 resource, size and spatial energy channels. bioRxiv preprint doi: https://doi.org/10.1101/2021.06.06.447267.
The role of biodiversity in ecosystem functioning
• Course book chapters: 8, 10, 11, 13
• Additional papers:
Richardson, J. S., & Sato, T. (2015). Resource subsidy flows across freshwater-terrestrial boundaries and influence on processes linking adjacent ecosystems. Ecohydrology, 415(April 2014), 406–415. https://doi.org/10.1002/eco.1488
Wardle et al. (2004). Ecological linkages between aboveground and belowground biota. Science 304: 1629-1633.
Boonstra et al. 2016. Why do the boreal forest ecosystems of northwestern Europe differ from those of Western North America? Bioscience 66: 722-734.
Hooper et al. 2005. Effects of biodiversity on ecosystem functioning: A consensus of current knowledge. Ecological monographs 75: 3-35.
***Global perspectives of forest ecosystems ***
• Course book chapters 14
• Additional papers:
Gamfeldt, L., Snäll, T., Bagchi, R., Jonsson, M., Gustafsson, L., Kjellander, P., et al. (2013). Higher levels of multiple ecosystem services are found in forests with more tree species. Nature Communications, 4.
Nilsson, C., Polvi, L. E., Gardeström, J., Hasselquist, E. M., Lind, L., & Sarneel, J. M. (2015). Riparian and in-stream restoration of boreal streams and rivers: success or failure? Ecohydrology, 8, 753–764. https://doi.org/10.1002/eco.1480
Gauthier et al. (2015). Boreal forest health and global change. 349: 819-822.
Ceccherini et al. (2020). Abrupt increase in harvested forest area over Europe after 2015. Nature 583, pages72–77. https://doi.org/10.1038/s41586-020-2438-y