Skogens ekosystemekologi
Information från kursledaren
Dear all students on the Forest Ecosystems Ecology course,
We are very much looking forward to welcoming you to the course!
We start with a Course Introduction on Friday 1 November at 9:00 in Aspen. This Introduction will be followed by an introduction to boreal forest ecosystems and to the group projects which you will be working on throughout the course.
You find the course schedule here on the course webpage. Once the course starts, all information you will need for each course module will be found on the course canvas page.
Kind regards,
Maja and Maria (course leaders)
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1443 Skogens ekosystemekologi, 15,0 Hp
Forest Ecosystem EcologyÄmnen
Markvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp inklusive 60 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden:- Skogsbruksvetenskap
- Skogsvetenskap
- Skogshushållning
- Biologi
- Markvetenskap
- Miljövetenskap
- Naturresursförvaltning
- Naturgeografi
samt
15 hp ekologi
Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska 6. Detta är uppfyllt av den som har en examen på grundnivå om 180 högskolepoäng från ett svenskt lärosäte. För sökanden från vissa engelskspråkiga länder gäller särskilda regler.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att studenterna, med utgångspunkt i ekologisk teori, får fördjupade kunskaper om faktorer som styr skogsekosystemens struktur, funktion och dynamik, med boreala skogar i fokus. Kursen syftar också till att ge en översikt över vanliga analytiska metoder som används för att studera mönster och processer i skogliga ekosystem.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa kunskaper om hur klimat och andra abiotiska drivkrafter påverkar ekosystemprocesser i skogen
- förklara effekterna av trofiska interaktioner, konkurrens och andra biotiska drivkrafter på skoglig vegetation och ekosystemprocesser
- beskriva biotiska och abiotiska faktorer som styr artmångfald och artsammansättning i skogslandskap och klargöra vilken roll biodiversitet har för ekosystems funktion, med fokus på boreala skogar, jordar och vatten
- analysera och diskutera hur skogen och dess sötvattensystem påverkas av varandra och beskriva återkopplingar mellan terrestra och akvatiska miljöer
- beskriva hur faktorer kopplade till globala miljöförändringar påverkar skogliga ekosystem och de tjänster de förser oss med
- designa experiment och provtagningsstrategier utifrån vetenskapliga arbetssätt för att testa ekologiska frågeställningar och hypoteser, inklusive att använda statistiska analysmetoder för bearbetning av ekologiska och/eller biogeokemiska data.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen tar ett brett grepp på skogliga ekosystem och dess funktioner med primärt fokus på den boreala regionen men även andra regioner behandlas. Grundläggande ekologiska och biogeokemiska principer som är relevanta för alla skogliga ekosystem behandlas. Kursen berör även skogliga sötvatten och hur kopplingar mellan skogsmark och vatten påverkar ekosystemprocesser i skogen och ger exempel från både naturlig och brukad skog.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, litteratursammanställning, vetenskapligt projektarbete, statistiska dataanalyser, datavisualisering, symposium och diskussionstillfällen.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser
- kritiskt tänkande
- problemlösning
- vetenskapliga metoder
- muntlig kommunikation
- skriftlig kommunikation
- samarbete
- självständighet och kreativitet
Följande moment är obligatoriska:
Aktivt deltagande i det vetenskapliga projektarbetet är obligatoriskt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända skriftliga rapporter.
- Godkända muntliga presentationer.
- Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Course book: **
Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology (2011). Chapin F.S. III, P.A. Matson, and P.M. Vitousek. Springer Science + Business Media, LLC, New York.
**Modules – reading list:**
***Introduction to forest ecosystem ecology***
• Course book chapter 1
***Carbon***
• Course book: chapters 5-7
• Additional papers:
Koch et al 2004 The limits of tree height, Nature, 428:851-854.
Bonan, G. B., 2008 Forests and climate change: Forcings, Feedbacks, and the Climate Benefits of Forests, Science 320:1444-1449.
Wei et al., 2014 3-PG simulations of young ponderosa pine plantations under varied management intensity: Why do they grow so differently? Forest Ecology and Management, 313:69-81.
Janssens et al., 2001, 7, 269-278 Productivity overshadows temperature in determining soil and ecosystem respiration across European forests, Global Change Biology, 7:269-278.
Berg, B., 2018, Decomposing litter; limit values; humus accumulation, locally and regionally, Applied Soil Ecology, pp 494-508
Water
• Course book chapters 4, 5 (p.129-133), 7 (p. 217-223), 9 (p. 263-266)
• Additional papers:
Ellison D. et al. 2017. Trees, forests and water: Cool insights for a hot world. Global Environmental Change 43: 51-61
Evaristo J. et al. 2015. Global separation of plant transpiration from groundwater and streamflow. Nature 525: 91-94
Allen G.H. and Pavelsky T. M. 2018. Global extent of rivers and streams. Science 361: 585-588.
Hoset et al. 2019. Enhancement of primary production during drought in a temperate
watershed is greater in larger rivers than headwater streams. Limnol. Oceanogr. 64
***Cycling of nutrients, hydrogen ions and element biogeochemistry***
• Course book chapter 9 (197-220)
• Additional papers:
Van Breemen et al., 1983. Acidification and alkalinization of soils. Plant and soil 75:283-308.
A.J.B. Zehnder and B.H. Svensson, 1986, Life without oxygen: what can and what cannot? Experimentia 42: 1197-1205