Postharvest - biologi och teknologi
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-03-17 och 2025-04-07
Andra kursvärderingar för BI1395
Läsåret 2023/2024
Postharvest - biologi och teknologi (BI1395-30231)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Postharvest - biologi och teknologi (BI1395-30288)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Postharvest - biologi och teknologi (BI1395-30146)
2022-01-17 - 2022-03-23
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1395 Postharvest - biologi och teknologi , 15,0 Hp
Postharvest - Biology and TechnologyÄmnen
Trädgårdsvetenskap Biologi Biologi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | ENDA |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i biologi eller trädgårdsvetenskap.Mål
Målet med kursen är att ge en biologisk och teknologisk grund för hur kvalitet hos trädgårdsprodukter skall kunna bibehållas efter skörd, samt kunskap om vilka faktorer som påverkar kvalitet efter skörd av trädgårdsprodukter och hur förluster kan reduceras. Kursen skall ge fördjupad förståelse av fysiologi, hantering och teknologi för efterskördsperioden av trädgårdsprodukter, från skörd till konsumtion.
Efter genomgången kurs skall studenten:
visa fördjupad kunskap om biokemi, fysiologi och strukturer hos trädgårdsprodukter som har betydelse för efterskördshantering och lagring
kunna diskutera olika kvalitetsnormer för trädgårdsprodukter, samt reglering kring dessa
kunna redogöra för olika tekniker i samband med lagring och distribution, såsom olika kyltekniker, kontrollerad atmosfär, liksom ny teknikutveckling
kunna redogöra för metoder för kvalitetsbedömning och sortering
kunna bedöma hur genetisk bakgrund, olika omgivningsfaktorer före och efter skörd, förpackningstekniker, liksom hantering vid lagring och distribution inverkar på kvalitet och hållbarhet för trädgårdsprodukter
visa kunskap i trädgårdsprodukters betydelse för human nutrition samt livsmedelssäkerhet
kunna beskriva reglering i lagar, liksom frivilliga certifieringar, rörande livsmedelssäkerhet, spårbarhet och produktionssystem, och diskutera betydelsen av olika certifieringar
ha kännedom om produktutvecklings- och innovationsprocessen för nya produkter.
Innehåll
Kursen behandlar följande avsnitt:
Genetiska, fysiologiska och växtpatologiska faktorer, liksom odlingstekniker och andra omgivningsfaktorer, som påverkar hållbarhet och kvalitet.
Faktorer som påverkar mognadsprocesser, samt mognadsindex för frukter. Gradering och sortering av trädgårdsprodukter. Sensorisk kvalitet – färg, form och smak.
-Åtgärder för att bibehålla kvalitet och reducera förluster efter skörd innefattande kylkedja, förpackningsmaterial, modifierad och kontrollerad atmosfär och lagringstekniker.
Tekniker för bestämning och analys av råvarukvalitet och fruktmognad, samt kvalitet av processade livsmedel.
Identifikation och beskrivning av olika patologiska och fysiologiska sjukdomar efter skörd, samt orsaker till dessa
Nutritionell kvalitet och innehåll i frukt, bär och grönsaker som påverkar hälsa, samt faktorer som påverkar halter av dessa ämnen.
-Livsmedelssäkerhet för trädgårdsprodukter och regleringar inom och utanför EU.
Matsvinn: åtgärder för att begränsa svinnet i alla led och möjliga alternativa användningsområden för biprodukter.
Produktutveckling- och innovation som process
Kursen går på distans och är uppbyggd av webbaserade moduler samt valbara laborationstillfällen på campus Alnarp. Laborationer är valbara och kan ersättas med uppgifter. Schemalagda gästföreläsningar, seminarier, handledning och redovisningar är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen utgörs av inlämningsuppgifter, laborationsrapporter (kan ersättas med uppgift) och skriftlig tentamen. För godkänd kurs fordras godkänt deltagande i obligatoriska moment samt godkänd examination.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtförädling