Skoglig naturvårdsbiologi
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för BI1378
Läsåret 2024/2025
Skoglig naturvårdsbiologi (BI1378-20119)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Skoglig naturvårdsbiologi (BI1378-30088)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Skoglig naturvårdsbiologi (BI1378-20046)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Skoglig naturvårdsbiologi (BI1378-30165)
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Skoglig naturvårdsbiologi (BI1378-20115)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Skoglig naturvårdsbiologi (BI1378-30027)
2022-01-17 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Skoglig naturvårdsbiologi (BI1378-30289)
2021-01-18 - 2021-06-06
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1378 Skoglig naturvårdsbiologi, 15,0 Hp
Forest Conservation BiologyÄmnen
Skogsvetenskap Biologi SkogsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Debatt och debattartikel | 2,0 | 0202 |
Litteraturseminarium | 2,0 | 0203 |
Exkursion | 2,0 | 0204 |
Skriftlig examination | 9,0 | 0205 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande 120 hp varav- 60 hp biologi eller
- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp landskapsarkitektur eller
- 60 hp lantbruksvetenskap
- 60 hp naturresurshushållning eller
- 60 hp skogs- och träteknik
samt
Engelska 6.
Mål
Kursens syfte är att ge studenterna fördjupade kunskaper inom bevarandebiologi (naturvårdsbiologi) med fokus på dess tillämpning i skogslandskap. Studenterna ges möjlighet att fördjupa sin ämneskunskap och utveckla förmåga att arbeta självständigt samt bättre förstå hur ämneskunskapen kan användas av avnämare. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Förklara viktiga teorier och begrepp inom ekologi som används i bevarandebiologi och deras tillämpning i skoglig naturvård;
Definiera biologisk mångfald och jämföra olika sätt att mäta biologisk mångfald i skogsekosystem;
Beskriva naturliga förhållanden och processer i svenska skogar, hur mänskliga störningar (såsom skogsbruk, klimatförändringar och förändrad markanvändning) påverkar den biologiska mångfalden (för närvarande, i dåtid och i framtiden) och föreslå lämpliga metoder för bevarande och restaurering av biologisk mångfald;
Beskriva och jämföra olika naturvårdsåtgärder som utförs i svenska skogslandskap;
Diskutera hur bevarande av biodiversitet kan vara i konflikt med eller i linje med andra samhällsmål;
Tillägna sig, kritiskt analysera och diskutera vetenskaplig litteratur inom bevarandebiologi.
Innehåll
Kursen behandlar ämnet bevarandebiologi (naturvårdsbiologi) med fokus på dess tillämpning i skogslandskap. Undervisningen består av en blandning av självstudier och olika undervisningsaktiviteter: föreläsningar, litteraturseminarier, projekt, exkusioner och övningar.
Kursen består av flera delar: Naturliga och mänskliga störningsregimer, Skogens biologiska mångfald och hur man mäter den, Naturvårdsåtgärder i skogen, Viktiga ekologiska begrepp i bevarandebiologin, Bevarandeåtgärder för enskilda arter, Globala förändringar, Naturvården i ett samhälleligt sammanhang samt Multifunktionella skogar och urban ekologi. Varje del består såväl av föreläsningar som minst en annan undervisningsform (t.ex. litteraturseminarier, projekt och övningar). Litteraturseminarier är viktiga för att fördjupa ämneskunskap och vetenskapligt tänkande.
Kursen ges som distanskurs. Litteraturseminarier, inlämningsuppgifter, muntliga presentationer, exkursioner och skriftlig tentamen är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer samt deltagande i obligatoriska seminarier och exkursioner.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
1) Conservation Biology for all
**Författare: **Sodhi, N.S. & Ehrlich, P.R
ISBN: 978–0–19–955424–9
Kommentar: Freely available online at: https://conbio.org/publications/free-textbook/
- Scientific papers available at Canvas at the start of the course