Marketing
Information from the course leader
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Marknadsföring!
Vi träffas klockan 9.15, 2021-11-02 i sal N för kursintroduktion! Fastslaget schema hittar ni på Canvas.
Hälsningar Annie
Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information:
Studentkonto
Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.
Registrering på kurs
Självregistrering på kurs görs i Ladok mellan 2021-10-18 och 2021-11-02. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen.
Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination följer du instruktionerna som du finner i tentamensanmälan. Mer information finner du här: https://student.slu.se/studieservice/studiestod/funka/
Avbrott på kurs
Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tentamina
Du blir automatiskt anmäld till första tentamen i kursen. Observera att detta endast gäller vid ordinarie tentamen och inte omtentamen. Detta gäller endast hos Institutionen för ekonomi. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.
Rättade tentor kan vanligtvis hämtas onsdagar kl. 12.30 – 14.30 på Institutionen för ekonomi i rum D416 och D417 i Ulls hus, vån 4. På grund av Covid så är det bäst att mejla econ-edu@slu.se för att få hjälp med att hämta ut din tentamen.
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.
Hälsningar
Administrationen
Course evaluation
The course evaluation is now closed
FÖ0428-20116 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for FÖ0428
Academic year 2024/2025
2025-03-25 - 2025-06-08
Academic year 2023/2024
2024-03-20 - 2024-06-02
Academic year 2022/2023
2023-03-22 - 2023-06-04
Academic year 2020/2021
2020-11-02 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
2017-10-30 - 2018-01-14
Syllabus and other information
Syllabus
FÖ0428 Marketing, 15.0 Credits
MarknadsföringSubjects
Business AdministrationEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Exam | 5.0 | 0402 |
Assignments | 2.0 | 0403 |
Project work | 8.0 | 0404 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
knowledge equivalent to upper secondary school (kunskaper motsvarande allmän behörighet)Objectives
This course offers a comprehensive introduction to marketing. Having completed the course, the student shall be able to:
understand and describe fundamental marketing concepts and models
Show ability to apply marketing concepts and models
Content
The course content includes:
fundamental marketing concepts such as competitiveness, differentiation, consumer behavior, branding, product development, communication, distribution channels and business ethics and sustainable development from a "triple bottom line"- perspective.
Methods and models for analyzing markets and conducting a marketing plan
Insights from natural resource intensive sectors, such as food, farming and forestry are used to illustrate fundamental concepts, methods and models associated with marketing
The course is implemented with a combination of scheduled activities, such as lectures and seminars, as well as self-directed learning, such as literature reviews and preparations. Students are expected to complete and present practical exercises and/or group project under supervision.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
A successful exam.
Successful participation in seminars/practical exercises and/or completing and presenting a group project, as well as actively attending guest lectures.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Economics
Further information
Grading criteria
Betygskriterier för FÖ0428
Kursmål |
HP |
3 |
4 |
5 |
Tentamen U/3/4/5 |
5 |
Redogöra betydelsen av centrala begrepp och modeller inom marknadsföring; redogöra för marknadsföringens funktion i företag, organisationer och samhällsekonomin |
Redogöra förutsättningar och betydelsen av centrala begrepp och modeller inom marknadsföring; redogöra för marknadsföringens funktion i företag, organisationer och samhällsekonomin |
Redogöra förutsättningar och betydelsen av centrala begrepp och modeller inom marknadsföring; kritiskt redogöra för betydelsen av marknadsföringens funktion i företag, organisationer och samhällsekonomin |
Inlämningsuppgifter G/U |
2 |
Godkända inlämningar som är inlämnade under given tidsperiod. |
||
Projektarbete G/U |
8 |
Sammanställa en marknadsföringsplan som är tydligt disponerad och välskriven samt göra detta under given tidsperiod. Studenten kan sätta upp väl anpassade mål för en organisations marknadsföring och med grund i dessa genomföra utförliga analyser samt föreslå väl avvägda strategier, program och kontroller av måluppfyllelse. Studenten kan tydligt redogöra för sina slutsatser och ge välstrukturerad och konstruktiv återföring till andra studenter. Aktiv närvaro på seminarier kopplade till projektarbetet. |
Betyg 4 eller 5 på tentamen kan endast fås vid ordinarie tentamenstillfälle och kurstillfällets första omtentamenstillfälle. Kurser som kompletteras utanför kursens tidsram examineras på skalan U-G.
Litterature list
- Principles of Marketing: Scandinavian edition (2nd edition). Författare: Kotler, P., Armstrong, G., och Parment ISBN: Pearson Education Ltd, UK Kommentar: Följande bok går också bra: Philip Kotler, Anders Parment. 2017. Marknadsföring: teori, strategi och praktik.