New search
TN0347

Energy systems planning

The course is project-based and involves analyzing and developing systems with multiple users and stakeholders, with a future and sustainability perspective. The projects are carried out in collaboration with external stakeholders such as the municipality, region and private actors. The project work is performed in groups and relies on the students applying their knowledge from previous courses, knowledge of specific energy technologies and systems, as well as general competences. In particular, the focus is on energy systems within the transport and property sectors.

An important part of the course is working with project planning and documentation, as well as reflecting on the project work as such.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

TN0347-10073 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for TN0347

Academic year 2023/2024

Energy systems planning (TN0347-10412)

2023-08-28 - 2024-01-14

Academic year 2021/2022

Energy systems planning (TN0347-10218)

2021-08-30 - 2022-01-16

Academic year 2020/2021

Energy systems planning (TN0347-10249)

2020-08-31 - 2021-01-17

Academic year 2019/2020

Energy systems planning (TN0347-10191)

2019-09-02 - 2020-01-19

Syllabus and other information

Grading criteria

Betygskriterier – TN0347 Energisystemplanering 2020

Fordringar för godkänd kurs:

  • Deltagande i obligatoriska moment (framgår av schemat)
  • Projektuppgift:
    • godkänd redovisning och rapport
    • godkänd projektdokumentation (projektplan, mötesprotokoll, arbetsrapporter etc.)
  • Godkända reflektionsdokument 1 och 2

Fordringarna för godkänd kurs skall uppfyllas av varje student individuellt. Reflektionsdokumenten och projektrapporten ges graderade betyg, för rapporten ges ett gemensamt betyg för projektgruppen.

Kursbetyget beräknas som medelvärdet av betyget för de graderade delmomenten, där projektrapporten har samma vikt som de två reflektionsdokumenten tillsammans.

Betygsättning av momenten följer nedanstående kriterier:

Muntlig projekt­redovisning

Betyg U

Analysen är bristfällig, redogörelsen är ofullständig eller missförstånd förekommer

Betyg G

Studenten visar förmåga att

1. Tydligt redogöra för genomfört arbete

2. Anpassa urval av information som presenteras muntligt till målgruppen. Svara på frågor från åhörarna

Skriftlig projekt­rapport och projektdokumentation (t ex projektplan, protokoll, dokumentlogg)

Betyg U

Analysen är brist­fällig, redo­görelsen är ofull­ständig eller miss­förstånd före­kommer

Betyg 3

Studenten visar förmåga att

1. modellera, dimensionera och analysera lokala och regionala energisystem med flera aktörer, med hänsyn tagen till tekniska, ekonomiska och hållbarhetsrelaterade och etiska perspektiv

2. kvantitativt beskriva och analysera framtidsscenarier och handlingsalternativ för energisystem med hänsyn tagen till olika aktörers energibehov, långsiktiga mål, tillgängliga resurser, teknisk utveckling och systemets miljöpåverkan

3. Redogöra för det genomförda arbetet och motivera valda metoder och avgränsningar med hänsyn till uppdragsbeskrivning och målgrupp.

Betyg 4

Studenten visar god förståelse för ämnet genom att

1. Rapporten är välplanerad och språkligt korrekt, med tydlig argumentation

2. Figurer och tabeller är väl valda och utformade för att underlätta läsarens förståelse av arbetet

3. Studenten har visat god förmåga att utvärdera och kritiskt granska sina egna och andras resultat

Betyg 5

1. Argumentation och analys visar på mycket god förståelse för ämnet och sätter in arbetet i relevanta sammanhang

2. Studenten visar mycket god förmåga att utvärdera och kritiskt granska sina egna och andras resultat

3. Studenten har visat mycket god förmåga att motivera och diskutera metodval och genomförande

Reflektions­dokument

Betyg U

Bristfällig redo­görelse för kunskaps­utveckling

Betyg 3

Studenten visar förmåga att reflektera över projektets genomförande, samt

1. Redogöra för metoder att leda och organisera större projekt, där det är relevant för reflektionen.

2. beskriva sin kunskapsutveckling och identifiera fortsatta kunskapsbehov.

Betyg 4

Studenten visar förmåga att reflektera kring sin egen roll i projektet och att han eller hon har utvecklat sin förmåga att identifiera, planera och genomföra sina arbetsuppgifter inom ramen för ett större projekt. Studenten visar även förmåga att utnyttja sina kunskaper för att analysera lokala och regionala energisystem

Betyg 5

Studenten visar förmåga att analysera arbetet i en projektgrupp inklusive sin egen roll i förhållande till gruppen.

Studenten visar även förmåga att självständigt och ur flera perspektiv utnyttja och utvidga sina kunskaper för att analysera lokala och regionala energisystem

Litterature list

Kursen bygger till största utsträckning på att studenterna söker litteratur på egen hand utifrån behov i projektarbetet. Kursgemensam litteratur är följande:

Eriksson, M och Lilliesköld, 2005. Handbok för mindre projekt. Liber. ISBN: 978-91-47-05270-7

Andersen, E. och Schwencke, E. 1998. Projektarbete - en vägledning för studenter (Kapitel 9). Studentlitteratur. ISBN: 9789144008905

Börjeson, L., Höjer, M., Dreborg, K.-H., Ekvall, T., Finnveden, G., 2006. Scenario types and techniques: Towards a user’s guide. Futures 38, 723–739. https://doi.org/10.1016/j.futures.2005.12.002

Mackay, D. 2015. Sustainable Energy - Without the hot air. ISBN: 978-0-9544529-3-3 (https://www.withouthotair.com)

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 25370 SEK Cycle: Master’s level (A1F)
Subject: Technology Technology Technology
Course code: TN0347 Application code: SLU-10073 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Energy and Technology Pace: 35%