Nature and heritage interpretation for professionals - practical and theoretical course
Teorier om naturvägledning, kommunikation och tolkning kopplas till konkreta fallstudier. Genom detta fördjupas och breddas förståelsen för naturvägledningens roll i samhället och som verktyg för hållbar utveckling.
Kursen är upplagd med två träffar och självständiga övningar däremellan. Vid föreläsningar och lärarledda litteraturseminarier får studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera över gamla och nyvunna erfarenheter. I övningarna tillämpas sedan olika metoder för kommunikation, motivering och ledarskap inom naturvägledning.
Course evaluation
Additional course evaluations for MX0106
Academic year 2023/2024
2023-08-28 - 2024-01-14
Academic year 2022/2023
2022-08-29 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
2021-08-30 - 2022-01-16
Academic year 2020/2021
2020-08-31 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
2019-09-02 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
2018-09-03 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
2017-08-28 - 2018-01-14
Syllabus and other information
Syllabus
MX0106 Nature and heritage interpretation for professionals - practical and theoretical course, 3.0 Credits
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkursSubjects
Environmental ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 3.0 | 0301 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.....Objectives
......
Content
......
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
......
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
......Responsible department
Department of Urban and Rural Development
Further information
Litterature list
Huvudlitteratur
Ham, Sam H. (2013, på svenska 2018). Interpretation – kommunikation som gör skillnad. Handbok för vägledare i natur- och kulturarv. Centrum för naturvägledning, SLU. Prioriterade avsnitt: kap 1 till och med listan ”1-4” s 26, kap 2-3 (s 29-60) samt kap 5-7 (s 67-108).
Sandberg, E., Aaskov Knudsen, M., Rohde, T & Kettunen, A. (red.) (2019). Naturvägledning i Norden. En bok om upplevelser, lärande, reflektion och delaktighet i mötet mellan natur och människa. Nordiska Ministerrådet, Nord 2019:021. Prioriterade avsnitt: Läsanvisning, samtliga fem inledande kapitel (s 24-35, 64-81, 142-152, 202-216 och 260-271) samt sid 36-42, 98-118, 153-180, 222-241 och 272-280.
Såväl Sam Hams bok som Naturvägledning i Norden kostar 200 kr inkl moms och delas ut vid kursstart. Var snäll och meddela om du redan har någon av dessa böcker.
Naturvägledning i Norden kan också laddas ned via Nordiska Ministerrådet: http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1362567/FULLTEXT03.pdf. Som deltagare får man välja om man vill ha en fysisk bok.
Fakturering av litteratur och förtäring sker efter andra kursträffen.
Obligatorisk litteratur i övrigt
Carter, J. (2015). Interpretation för utveckling av kulturmiljöer. Riksantikvarieämbetet. https://www.raa.se/app/uploads/2015/09/Interpretation-Web.pdf
Knapp. D. & Forist, B. (2015). A New Commitment for the Visitor. I temanummer av Legacy: Interpreting Controversial Issues. National Association for Interpretation. https://www.researchgate.net/publication/317415249_Knapp_D_Forist_B_2015_A_new_commitment_to_the_visitor_Legacy_The_Magazine_of_the_National_Association_for_Interpretation_263_34-37
Tilden, F. (1957). Interpreting Our Heritage. Kapitel 1, sid 25-35 “Principles of Interpretation”. Univ of North Carolina Press. (Skickas ut som scannad text per mejl)
Litteratur från CNV
(nedladdningsbart, läsbart och/eller beställningsbart på www.cnv.nu)
Centrum för naturvägledning (2012). Skapa sammanhang – naturvägledning som lärande för hållbar utveckling.
Centrum för naturvägledning (2015). Dialog för landskap – en handledning.
Centrum för naturvägledning (2017). Metodhandledning – tankelistning i naturum.
Centrum för naturvägledning och Albaeco (2017). Upptäck ekosystemtjänster i den svenska naturen.
Naturvårdsverket (2018). Naturvägledning i natur- och kulturområden. En handbok för planering och genomförande av naturvägledning i skyddade natur- och kulturområden. Författad av Anders Arnell och Per Sonnvik, CNV. https://www.naturvardsverket.se/om-oss/publikationer/6800/naturvagledning-i-natur--och-kulturomraden
Öberg, T. (2011). Att skriva om natur.