Introduction course for landscape engineers, and plant knowledge
Som landskapsingenjör arbetar du med att utveckla, konstruera och ta hand om gröna utemiljöer. Utemiljöerna kring arbetsplatser, skolor och bostäder, liksom miljöer avsedda för rekreation och andra utomhusaktiviteter hör till de inslag i vardagen som påverkar oss mest. Därför är det viktigt att funktion, upplevelsevärde, hållbarhet och trygghet är integrerade med varandra, till exempel när nya bostadsområden växer fram.
I den här kursen får du genom föreläsningar och möten med yrkesverksamma landskapsingenjörer och studiebesök på några arbetsplatser en bred presentation av yrkesrollen och framtida arbetsmarknad.
Om du ska ha ansvar för utvecklingen och skötseln av lummiga grönområden och andra spännande utomhusmiljöer behöver du kunskaper om växter och dess förutsättningar för att växa och frodas. Genom litteraturstudier, demonstrationer och fältvandringar får du kunskap om användningsområden, klimathärdighet och upplevelsevärden för olika växter. I kursen ingår även moment som studieteknik, informationssökning, kommunikation och presentationsteknik.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0358-10191 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0358
Academic year 2024/2025
Introduction course for landscape engineers, and plant knowledge (LK0358-10161)
2024-09-02 - 2024-10-31
Academic year 2023/2024
Introduction course for landscape engineers, and plant knowledge (LK0358-10155)
2023-08-28 - 2023-10-30
Academic year 2022/2023
Introduction course for landscape engineers, and plant knowledge (LK0358-10348)
2022-08-29 - 2022-10-31
Academic year 2021/2022
Introduction course for landscape engineers, and plant knowledge (LK0358-10118)
2021-08-30 - 2021-11-01
Academic year 2019/2020
Introduction course for landscape engineers, and plant knowledge (LK0358-10300)
2019-09-02 - 2019-10-31
Syllabus and other information
Syllabus
LK0358 Introduction course for landscape engineers, and plant knowledge, 15.0 Credits
Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskapSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Botany | 4.0 | 0102 |
Profession | 6.0 | 0103 |
Plant knowledge | 5.0 | 0104 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Urban and Rural Development
Cooperating departments:
Grading criteria
BETYGSKRITERIER
Målrelaterade betyg:
I ett målrelaterat betygssystem anger lärandemålen vad man kan och betygskriterierna anger
olika grader av hur väl man kan det. Ett målrelaterat betyg säger vad och hur väl en student med
ett givet betyg kan något vid kursens slut.
Kriterier:
Beskriver hur väl uppfyllda kursmålen är. Både examinationsformer och betygskriterierna utgår
från de kursmål som finns i kursplanen. Kriterierna beskriver vad som kommer att bedömas och
hur. Det är alltså bara detta som kommer att betygsättas.
För att få ett slutbetyg på kursen krävs aktivt deltagande i seminarier och på exkursioner samt
lägst betyg 3 på de olika övningarna. För att få betyg 4 på kursen krävs betyg 3 på samtliga
kursmål som endast har ett betygssteg och betyg 4 på de kursmål som har fler än ett
betygssteg. Betyg 3 och 4 på de kursmål som har fler än ett betygssteg ger betyg 3. Betyg 4 och
5 på de kursmål som har fler än ett betygssteg ger betyg 4. För betyg 5 på kursen krävs betyg 3
på samtliga kursmål som endast har ett betygssteg och 5 på de kursmål som har fler än ett
betygssteg.
Vid sen inlämning utan giltigt skäl ges betyg 3 på kursen. Giltigt skäl är sjukdom, kårarbete,
samhällstjänst, begravning, militärtjänstgöring. Anmäls med mail till kursansvarig. Lämna ditt
namn och namn på kursen. Vid giltigt skäl måste intyg inlämnas redan vid frånvarotillfället.
Förlängning av inlämningstiden ges med exakt det antalet dagar som frånvaron gör gällande.
Vad gäller kortare frånvaro (en vecka eller mindre) ges förlängd inlämningstid endast då
frånvaron infallit inom en månad före inlämningen.
Resultat av examination meddelas senast 15 arbetsdagar efter avslutad kurs. Vill du veta mer finns info på SLU:s hemsida: ”Regelsamling – regler och riktlinjer för utbildning
på grundnivå och avancerad nivå vid SLU”
Lärandemål:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1- översiktligt redogöra för landskapsingenjörens verksamhetsområden och arbetsuppgifter
2- identifiera och namnge ett urval av växter
3- beskriva ståndortskrav, användningsområden och upplevelsevärden för växter i ett bassortiment
4- översiktligt redogöra för växternas inre och yttre uppbyggnad samt anpassningar till olika ståndortsfaktorer.
Betyg |
Häfte + poster Yrkesrollen
Lärandemål 1 |
Växttentamen (perenner och lignoser) Lärandemål 2 |
Övning Växtförslag
Lärandemål 3 |
Botanik och växtfysiologi
Lärandemål 4 |
5 |
|
Studenten kan identifiera och korrekt namnge 90 % av genomgångna träd, buskar och perenner |
|
Studenten kan vid skriftlig tentamen ge svar som motsvarar 85% av poäng för korrekta svar. |
4 |
|
Studenten kan identifiera och korrekt namnge 85 % av genomgångna träd, buskar och perenner |
Studenten kan, baserat på ståndort, användningsområde och upplevelsevärden, förklara varför valda ersättningsarter är lämpliga på platsen |
Studenten kan vid skriftlig tentamen ge svar som motsvarar 67% av poäng för korrekta svar. |
3 |
Studenten kan översiktligt redogöra för landskaps-ingenjörens verksamhets-områden och arbetsuppgifter.
|
Studenten kan identifiera och korrekt namnge 80 % av genomgångna träd, buskar och perenner |
Studenten kan, baserat på ståndort, användningsområde och upplevelse- värden, välja lämpliga ersättningsväxter ur ett bassortiment för en angiven plats |
Studenten kan vid skriftlig tentamen ge svar som motsvarar 50% av poäng för korrekta svar. Aktivt deltagande i gruppdiskussionen. |
För godkänt krävs närvaro på minst 8 av exkursionerna/studiebesöken knutna till
Litterature list
- Växtbiologi Författare: Tom Ericsson Kommentar: Finns att köpa i servicedisken på SLU Ultuna
- Stadsträdslexikon. Referenslitterur Författare: Sjöman H. Slagstedt J. Kommentar: Denna är Referenslitteratur inget obligatoriskt