Field Trip in Landscape Architecture
Genom litteraturstudier och studiebesök får du ökad förståelse för skillnader och likheter mellan landskapsarkitektur vid resemålet och i Sverige. Inför den obligatoriska studieresan formulerar du ett reseprogram innehållande mål och syfte med resan samt resplan med tider. Studieresan med studiebesök dokumenteras väl och presenteras i text och bild. Reseprogram och resedokumentation lämnas in för bedömning
Information from the course leader
Välkomna till LK0312 för hösten 2021!
Kursansvarig lärare: Maria Wisselgren, maria.wisselgren@slu.se, 018-671945.
Observera att denna kurs inte har något upprop. Istället kommer ni att registreras i samband med att ni lämnar in ett godkänt reseprogram. Programmet ska vara inlämnat och godkänt senast 24 september 2021.
Ni har två alternativ att genomföra kursen H21:
- Fysisk resa och en studie. Om du lyckas genomföra en resa så gäller nedanstående moment med program- och rapportskrivning samt en studieresa som en del av metoden.
- Teoretisk studie. Om du inte lyckas genomföra en resa så gäller nedanstående moment med program- och rapportskrivning men där den teoretiska studien blir en större del av metoden. Du letar information via litteratur, film, radio, teve, intervjuer etc. Kanske känner ni någon som ni kan ha ett Zoom-möte med där personen i fråga kan visa platser och anläggningar som ni vill studera?
Samhällsläget är högst osäkert med avseende på utlandsresor pga av C19. Vill man resa så sker resan helt på eget ansvar. Det är viktigt att ni själva informerar er om läget: www.krisinformation.se
Observera att OM man reser mot UDs avrådan gäller inte försäkringar och dylikt.
PROGRAM
Programskrivning ska innehålla: studieobjekt, syfte, frågeställning, utkast på metod (hur du hämtar information (film, litteratur, studiebesök) och en enkel, realistisk tidplan med angivna veckor. Storleksordning: cirka en A4- sida. Handledning kan göras på distans via e-post, telefon eller på Zoom.
RAPPORT
Rapporten ska innehålla: inledning/ bakgrund, syfte och frågeställning, en enkel metodbeskrivning, resultat och slutligen en slutsats/diskussion. Det är inte viktigt att de olika delarna är rubricerade som ovan utan det är fritt fram för dig att utforma rapporten som du vill. Jobba mot att få ihop en lättläst och strukturerad rapport där texter och bilder stöttar varandra. Som vanligt är även läsbarheten och förmågan att kommunicera innehållet viktigt.
ÖVRIGT
Du som är antagen med villkor ska kunna uppvisa att du uppfyllt förkunskapskraven vid kursstart den 30 augusti (45 hp landskapsarkitektur). Vid frågor, kontakta kursansvarig.
För er som självregistrerat er senast 30 augusti 2021 så är kursens Canvassida öppen från och med då. För de som väljer att inte fullfölja kursen så stängs Canvassidan den 24/9.
Vi kommer att kommunicera kursen via Canvas med inlämningsmappar, anslag, meddelanden etc. Där ligger även Zoomlänkar för handledning och dylikt.
Med förhoppning om en rolig och givande kurs.
Maria
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0312-10138 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0312
Academic year 2024/2025
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30161)
2025-01-20 - 2025-06-08
Academic year 2024/2025
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10159)
2024-09-02 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30160)
2024-01-15 - 2024-06-02
Academic year 2023/2024
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10202)
2023-08-28 - 2024-01-14
Academic year 2022/2023
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30045)
2023-01-16 - 2023-06-04
Academic year 2022/2023
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10039)
2022-08-29 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30138)
2022-01-17 - 2022-06-05
Academic year 2020/2021
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30280)
2021-01-18 - 2021-06-06
Academic year 2020/2021
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10310)
2020-08-31 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30041)
2020-01-20 - 2020-06-07
Academic year 2019/2020
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10045)
2019-09-02 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30057)
2019-01-21 - 2019-06-09
Academic year 2018/2019
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10066)
2018-09-03 - 2019-01-20
Syllabus and other information
Syllabus
LK0312 Field Trip in Landscape Architecture, 5.0 Credits
Studieresa inom landskapsarkitekturSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 5.0 | 0301 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Equivalent to 45 credits in landscape architecture.Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Urban and Rural Development
Further information
Grading criteria
Betygskriterier H21
Betygsskala
SLU:s införande av betyg är en anpassning till universitetsundervisningen i Europa. SLU har valt en fyrgradig betygsskala med betygsstegen U 3 4 5. Betyg 3 motsvarar att lärandemålen i kursplanen har uppfyllts.
Målrelaterade betyg
I ett målrelaterat betygssystem anger lärandemålen vad man kan och betygskriterierna anger olika grader av hur väl man kan det. Ett målrelaterat betyg säger vad och hur väl en student med ett givet betyg kan något vid kursens slut.
Kriterier
Beskriver hur väl uppfyllda kursmålen är. Både examinationsformer och betygskriterier utgår från de lärandemål som finns i kursplanen. Kriterierna beskriver vad som kommer att bedömas och hur.
Kurskrav
För att få ett slutbetyg på kursen krävs uppfyllda krav på obligatoriska inlämningar enligt anvisningar samt lägst betyg 3 på samtliga betygsmål. För att få slutbetyg 4 krävs, utöver kraven för G på kursen, betyg 4 på samtliga betygsmål. För slutbetyg 5 krävs, utöver kraven för G på kursen, betyg 5 på samtliga betygsmål.
Sena inlämningar medför att man går miste om möjligheten att få betyg 4-5.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- formulera en väl avgränsad frågeställning anpassad till studier av platser (Mål 1)
- redovisa teoretisk utgångspunkt i relation till frågeställning (Mål 2)
- presentera sina intryck av de platser som studerats (Mål 3)
Betyg G/3
Mål 1: Formulering av en avgränsad frågeställning inom landskapsarkitektur. Inlämning ska ske inom angiven tidsram för kursen.
Mål 2: Användning av befintliga, relevanta källor. Källhänvisning av använda texter och bilder.
Mål 3: Korrekt formulerad text med illustrationer/bilder. Koppling mellan frågeställning, resultat samt reflektion är presenterad.
Betyg 4
Mål 1: se G/3
Mål 2: En presenterad reflektion över resultatet i relation till frågeställningen. Föra en diskussion om resultatet.
Mål 3: En strukturerad rapport med en väl formulerad text med stödjande illustrationer/bilder.
Betyg 5:
Mål 1: Formulering av en väl avgränsad frågeställning väl kopplat till ett tydligt syfte.
Mål 2: Väl formulerad reflektion över resultatet i relation till frågeställningen. Föra en diskussion om resultatet utifrån ett landskapsarkitektoniskt perspektiv.
Mål 3: En god strukturerad rapport med en mycket väl formulerad text med bra stödjande illustrationer/bilder. Tydlig koppling mellan frågeställning, resultat samt reflektion.