Equestrian riding and horse management - Icelandic horse III
Kursen syftar till att, på en fördjupad nivå och med en stor grad av självständighet, ge färdighet i och förståelse för att rida, hantera och sköta hästar i verksamhet i islandshästsektorn. Kursen syftar även till att, på en fördjupad nivå, ge förmåga till problematisering, analys och syntes kring hästutbildning och hästhållning av hästar på olika utbildningsnivåer.
Information from the course leader
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A
Kursens kod |
HO0145 |
Kursens namn |
Ridkonst och Hästhantering – Islandshäst III |
Antal hp |
5 |
Läsår |
2023 - 2024 |
Ges inom inriktning/-arna |
Islandshäst |
Beskriv hur högskolemässighet beaktas i kursen.
Studenten ska inom denna kurs kunna analysera och reflektera över sin egen färdighet i ridning gällande såväl praktiska som teoretiska kunskaper. Studenten ska tillämpa grundläggande och fördjupade kunskaper och kunna anpassa sig till lämpligt arbete inom ämnesområdet. Inom kursen tar studenterna del av aktuell forskning och utveckling inom området.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika områden.
Litteratur |
Examinationer och andra uppgifter: |
Åkedotter, C mfl Idrottens träning (2023) SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
|
Ind. Inlämningsuppgift – Ekipageanalys – egen sits och inverkan. |
Harris S (2016) Horse gates, balance and movements Turner ISBN 9781681626376 |
Ind. Inlämningsuppgift –Träningsdagbok träningshästar |
McGreavy P & McLean A. (2011) Equitation Science. Wiley – Blackwell, ISBN 9781405189057 |
Ind. Inlämningsuppgift – Träningsdagbok träningshästar |
Miesner, S. (2003) Ridhandboken I – grundutbildning av ryttare och häst. Kolbäck: Svenska Ridsportförbundet, ISBN 9163144719 |
Ind. Inlämningsuppgift – Ekipageanalys – egen sits och inverkan. |
Miesner, S. (2003) Ridhandboken II – vidareutbildning av ryttare och häst. Kolbäck: Svenska Ridsportförbundet, ISBN 9163144727
|
Ind. Inlämningsuppgift – Ekipageanalys – egen sits och inverkan. |
Tibblin, B. (2006) Ridlära – ridhästens grundutbildning och vidareutbildning i dressyr. Stockholm: Bokförlaget Natur och kultur, 9127356116 |
Ind. Inlämningsuppgift – Ekipageanalys – egen sits och inverkan. |
Plate J, & Hassmén N & Hassmén P. (2010) Idrottspsykologi. Stockholm:Bokförlagen Natur och kultur Akademisk, ISBN 9789127091498 |
Ind. Inlämningsuppgift –Träningsdagbok träningshästar |
British Horse Society (BHS). (2008) BHS Complete manual of stable management. Shrewsbury: Kenilworth Press, ISBN 9781905693184 |
Ind. Inlämningsuppgift – Träningsdagbok träningshästar |
Brown Houghton, J&Pilliner, S & Davies, Z. (2003) Horse & Stable Management. Kent: Gray Publishing, ISBN 1405100079 |
Ind. Inlämningsuppgift – Träningsdagbok träningshästar |
Eriksson, Å & Frey, R & Lennartsson, L. (2004) Islandshästar. Natur och Kultur/Fakta etc, ISBN 9127355527 |
|
Gustafsson, H & Hassmén, P & Kenttä, G. Praktisk Idrottspsykologi. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789185433742 |
Ind. Inlämningsuppgift – Kapacitetsprofil/ Träningsdagbok träningshästar |
|
|
|
|
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen.
Internationaliseringen är en stor del av kursen då ett flertal moment studeras och analyseras i
ett internationellt perspektiv. Ett flertal av lärarna/föreläsarna arbetar och verkar internationellt.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Kursen bidrar till att studenterna får träna sig i ett vetenskapligt skrivsätt och presentationsteknik vid de skriftliga uppgifterna och examinationerna. Studenterna får också utveckla sin förmåga att arbeta i grupp samt träna förmåga att söka, samla och kritiskt tolka inhämtad information.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen.
I det kommande arbetet som ridlärare/tränare är det främst i samverkan med VFU-kursen som hållbar utveckling kommer att beaktas i högre grad. I den praktiska skötseln och hanteringen av hästen är det också ett naturligt inslag.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen relaterar till Pedagogik i Hästverksamhet III som en förberedelse till integrering av uppgifter i RIK IV inom området rid- och gångartslära där den pedagogiska utformningen och framställandet bedöms inom Pedagogik III. Kursen relaterar även till VFU där studenterna tillämpar praktiska och teoretiska kunskaper.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Kursen är en fortsättning på Ridkonst och hästhantering – Islandshäst I och II.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Kursen bidrar till att förbereda studenterna för rollen som instruktör och tränare inom islandshästverksamhet. Studenterna får en förståelse för internationella tävlings- och träningssystem av islandshäst.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL B
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Islandshäst |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
2023-08-28 - 2023-10-30 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Jenny Mandal |
Stf Examinator |
Gudmundur Einarsson |
Kursledare |
Ulrika Backan |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
Föreläsningar |
20 |
|
Övningar och övningsuppgifter |
40 |
20 |
Handledning |
|
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
|
|
Studiebesök |
|
|
Projektarbete |
|
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
55 |
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
10 |
10 |
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Del och modultillhörighet |
Utbildning av den unga hästen |
Kursmål som delen hör till |
- analysera och tillämpa grundläggande principer för hästens inlärning vid grundutbildning med mål att med hästen uppnå en bra kommunikation, ändamålsenlig grundform och utveckling av gångarterna i kombination med långsiktig hållbarhet, |
Examinationer i denna del |
Träningsdagbok samt praktisk examination unghäst |
Innehåll |
Studenten studerar rid- och gångartslära och tillämpar densamma i praktisk ridning med tonvikt på hästens inlärning och utbildning i tölt och grundgångarterna. Stor vikt läggs vid analys och träning för långsiktig hållbarhet för hästen. |
Pedagogiska arbetsformer |
Teoretiska föreläsningar, demonstrationer och praktiska övningar |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
Studiebesök hos uppfödare, hantering av föl |
Medrättande lärare |
Ulrika Backan |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Camilla Hed och Eyólfur Isólfsson |
Del och modultillhörighet |
Arbete vid hand |
Kursmål som delen hör till |
- arbeta islandshästar i olika åldrar på fördjupad nivå vid hand samt analysera effekten av arbetet, |
Examinationer i denna del |
Arbete från marken |
Innehåll |
Studenten tränar på en fördjupad nivå arbete av häst från marken. |
Pedagogiska arbetsformer |
Teoretiska föreläsningar, demonstrationer och praktiska övningar |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
Externa föreläsare |
Medrättande lärare |
Ulrika Backan |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Camilla Hed och Eyólfur Isólfsson |
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HO0145-10193 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HO0145
Academic year 2024/2025
Equestrian riding and horse management - Icelandic horse III (HO0145-10219)
2024-09-02 - 2024-10-31
Syllabus and other information
Syllabus
HO0145 Equestrian riding and horse management - Icelandic horse III, 5.0 Credits
Ridkonst och hästhantering - islandshäst IIISubjects
Equine ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to60 credits Equine science
30 credits Equestrian riding
15 credits Pedagogics
or
Higher Education Diploma in Equine Science, 120 credits
Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
he course organizer provides the horses that are a precondition for the implementation of the education. It falls on the students to be responsible for the care of the horses included in the education.**Discontinued practice**
A student may receive a fail grade and be stopped from participating in the practical training with living animals if there is a tangible risk that the student, through severe incompetence, could injure animals, other persons, themselves, or valuable property if they continued to participate in the practical training. An individual action plan will be prescribed for the student and served to them in writing. The plan will be established by the department responsible for the course after consultation with a study counselor and the student concerned. This plan, which is decided by the programme director of studies, should indicate which deficiencies in knowledge and skills the student has, which kind of support the student can receive from the department, and when a control can take place that the deficiencies have been resolved. The plan will also specify how this control will be carried out. Each student has the right to a maximum of two control occasions, but no more than one per year. The student may not take part in practical training with living animals until the programme director of studies has controlled and confirmed that the student has the knowledge and skills that are required.
Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry
Further information
Litterature list
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
***Obligatorisk litteratur *****- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
Referenslitteratur** **- frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
LÄSÅR
2023-2024
ÅRSKURS
3
INRIKTNING/INRIKTNINGAR
Islandshäst
KURS
Ridkonst och hästhantering III – Islandhäst 10 hp
KURSKOD
HO 0145
OBLIGATORISK LITTERATUR
Harris S (2016) Horse gates, balance and movements Turner ISBN 9781681626376
Åkedotter, C mfl Idrottens träning (2023) SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
McGreavy P & McLean A. (2011) Equitation Science. Wiley – Blackwell, ISBN 9781405189057
Miesner, S. (2020) Ridhandboken I – grundutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN 978-91-519-5686
Miesner, S. (2022) Ridhandboken II – vidareutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN: 978-91-527-4866-4
Miller R M (2011) The ancients secret of the horses mind Robert M Miller Communications ISBN 9780984462087
Plate J, & Hassmén N & Hassmén P. (2010) Idrottspsykologi. Stockholm: Bokförlagen Natur och kultur Akademisk, ISBN 9789127091498
Rachen – Schoneich G & Schoneich K. (2021) Straightening the Crooked Horse E-bok. Trafalgar Square Books, ISBN 9781646011001
Tävlingsreglemente för islandshäst Microsoft Word - General2021_final (feiffengur.com) (2021-06-22)
FEIFs hemsida – internationella islandshästorganisationen FEIF unites people in their passion for the Icelandic Horse (2021-06-22)
Wolframm, I (2015) Perfect mind, perfect ride Kenilworth Press Ltd ISBN 9781910016046
Idrottens träning SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
REFERENSLITTERATUR
British Horse Society (BHS). (2008) BHS Complete manual of stable management. Shrewsbury: Kenilworth Press, ISBN 9781905693184
Brown Houghton, J&Pilliner, S & Davies, Z. (2003) Horse & Stable Management. Kent: Gray Publishing, ISBN 1405100079
Dietze, S v. (2008) Balans till häst: Ryttarens sits. Stockholm: Bokförlaget Natur och kultur, ISBN 9789127115965 (sid 1-77 PDF tillhandahållen av kursledningen)
Eriksson, Å & Frey, R & Lennartsson, L. (2004) Islandshästar. Natur och Kultur/Fakta etc, ISBN 9127355527
Gustafsson, H & Hassmén, P & Kenttä, G. Praktisk Idrottspsykologi. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789185433742
Hassler-Scoop, J. (2002) The riding experience & beyond: Personal Development for Riders. Obs! Tillhandahålls av kursledningen.
Heuschmann, G. (2012) Balancing Act. J.A. Allen Co LTD, ISBN 9781908809032
Johansson, U. (2013) Ryttare är idrottare. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789186323820
Lindal, B. Harmony. Uppheimar ehf, ISBN 9789979659037
Markne, P. (2014) Hästens Grundarbete. Massolit Förlag, ISBN 9789187785672
Wolframm, I. (2014) The science of Equestrian Sports. Rootledge, ISBN 9781138860391
DVD: Heuschmann, G. If Horses Could Speak: How incorrect modern riding negatively affects horses health
DVD: Isólfsson, E. On Horseback 1, 2 &3
DVD: Lindal, B. Starting Horses & Training
Kyrklund, K. (2013) Dressyr med Kyra – rid med system, logik och konsekvens. Västerås: Ica Bokförlag, ISBN 9789153439448
Artiklar tillhandahållna av lärare
TIPS
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.