Horse business placement I
Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för yrkesmässig verksamhet med fokus på rid-/travskola samt till att möjliggöra träning av förvärvade hippologiska kunskaper i en autentisk miljö.
Information from the course leader
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL A
Kursens kod |
HO0141 |
Kursens namn |
VFU I |
Antal hp |
15 hp |
Läsår |
2023-2024 |
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst, Islandshäst |
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).
Studenten tränas i att omsätta förvärvade kunskaper i praktisk verksamhet. Studentens förmåga att problematisera kring en arbetsplats med avseende på ex. arbetsmiljö, förekommande arbetsuppgifter och hästhållning beaktas. Förmågan att tillämpa grundläggande didaktik i olika undervisningssituationer och att kommunicera kunskaper med vetenskaplig grund till olika målgrupper tränas i kursen.
Inläsning av forskningsartiklar och slutuppgift med analys av insamlade erfarenheter.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)
Kursens litteratur är direkt kopplade till de uppgifter som genomförs. Det finns också utrymme att välja litteratur från andra kurser i programmet.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Internationalisering kan inte till fullo beaktas i denna kurs då praktiken görs på svenska ridskolor i avsikt att tillgodogöra sig de svenska ridskolesystemen.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Studenten förväntas dokumentera, utvärdera, analysera och redovisa sina erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Muntlig presentation för olika målgrupper ingår som en del av undervisningssituationer på VFU platsen och vid slutredovisning av VFU perioden. Kritiskt tänkande och problematisering tränas bl.a. i diskussionsforum med handledare och övriga kursdeltagare under VFU perioden. Lagarbetsförmåga och tidsplanering övas när studenten förväntas planera och genomföra aktiviteter såväl självständigt som tillsammans med andra.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).
I samverkan med övriga kurser beaktas begreppet ”hållbar utveckling”. Under flera moment berörs frågor om hur hästnäringen kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen. Kursen kommer att i möjligaste mån genomsyras av ett hållbart miljötänkande vad gäller tex resor, pappersåtgång, vattenförbrukning. Även ur ett smittskyddsperspektiv försöker vi vara restriktiva med resor och fysiska möten.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kunskaper ifrån kursen ”Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II” tillämpas i kursen. Erfarenheter från kursen ”Företagsekonomi för hästverksamhet” kan tillämpas. Under kursen tränas och tillämpas kompetenser som ingår i de respektive kurserna ”Ridkonst och hästhantering II”.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
VFU I genomförs i åk 2 och ska innebära möjligheter till reflektioner och fördjupad färdighetsträning baserat på kunskaper från kurser i årskurs ett.
Kunskaper och erfarenheter från VFU I utgör en bas som möjliggör en högre nivå av analys och utvärdering av en professionell verksamhet i VFU II. Erfarenhet från VFU I i åk 2 utgör en grund för fortsatt pedagogisk utveckling i kurserna i årskurs tre. Studenten får en mycket viktig del i sin förberedelse inför yrkesprov ridlärare level II.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Praktisk erfarenhet från en ridskoleverksamhet bidrar till studentens insikter om förekommande arbetsuppgifter och utvecklingsområden samt verksamhetens behov av kunskap och kompetens. Studentens praktiska erfarenheter från VFU-platsen samt de ökade insikterna, där utbildningens innehåll sätts i tillämpande perspektiv, ger studenten en beredskap som bidrar till ökad anställningsbarhet genom att studenten kan förväntas behöva kortare introduktion på kommande arbetsplatser.
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Teoretiska kunskaper som inhämtats i tidigare kurser utgör grunden för studentens samlade kunskap inom området. Kursen ger utmärkta tillfällen att pröva dessa kunskaper i ett realistiskt och praktiskt sammanhang i en ridskoleverksamhet.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL B
Anläggning |
Strömsholm |
Inriktning |
Ridhäst |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
2023-2024 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Susanne Lundejö Kvart |
Stf Examinator |
Karin Morgan |
Kursledare |
Pia Lusth |
Genomförande
|
Cirka antal schemalagda timmar per student |
Varav obligatoriska timmar |
Moment |
||
Undervisning, föreläsningar, seminarier |
35 |
|
Undervisning, färdighet inkl. ställtid |
|
|
Övningar och övningsuppgifter |
10 |
|
Projekt-/tema-/utvecklingsarbete |
40 |
|
Handledning |
10 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
270 |
|
Häst- och anläggningsvård (HAV) (enl. särskilt styrdokument) |
|
|
Examination och utvärdering |
5 |
Ej obligatoriskt. |
Summa schemalagd tid av kursens totala tid (max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs) |
375 |
|
Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid: (självständig skötsel av häst, inläsning etc.) |
30 |
|
Totalsumma timmar inom kursen (heltidstudier innebär 40 tim per vecka) |
400 |
|
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Del och modultillhörighet |
Introduktion |
Kursmål som delen hör till |
|
Examinationer i denna del |
|
Innehåll |
Kursupplägg och innehåll samt uppgifter presenteras. Introduktionen lyfter även föregående års utvärdering, riktlinjer för föredelning av tid och datum för inlämning. |
Pedagogiska arbetsformer |
|
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
|
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Pia Lusth |
Del och modultillhörighet |
VFU genomförande |
Kursmål som delen hör till |
Mål 4. Kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en professionell miljö, |
Examinationer i denna del |
Handledaren intygar studentens delaktighet i den dagliga verksamheten. |
Innehåll |
Delta i ridskolans dagliga verksamhet |
Pedagogiska arbetsformer |
|
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
|
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Akademisk handledare och VFU handledare |
Del och modultillhörighet |
Seminarier och föreläsningar |
Kursmål som delen hör till |
Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap, Mål 6. Diskutera arbetsvillkor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på hållbar utveckling. |
Examinationer i denna del |
Dokumentera verksamheten individuellt utifrån olika frågeställningar. Fortlöpande vid obligatoriska seminarier jämföra och diskutera inhämtad information. |
Innehåll |
Förbereda sig inför seminarierna genom att samla in information för att sedan aktivt kunna delta vid fortlöpande seminarier under periodens gång. |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsningar i samband med uppstart av kursen samt muntliga seminarier via zoom under hela perioden |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
|
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Gabriella Thorell Palmqvist, Pia Lusth, Lotta Hillbom, Susanne Lundesjö Kvart, Helena Röcklinsberg, Joanna Sätter, Janne Gunnarsson, |
Del och modultillhörighet |
Projektarbete |
Kursmål som delen hör till |
Mål 1. Planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och tillsammans med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar, |
Examinationer i denna del |
Genomföra ett projektarbete |
Innehåll |
Skriva en projektplan, genomföra ett mindre projekt och skriftlig utvärdering i form av en rapport |
Pedagogiska arbetsformer |
Självständigt driva ett projekt |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Gabriella Thorell Palmqvist |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
|
Del och modultillhörighet |
Framtidens ridskola |
Kursmål som delen hör till |
Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap, |
Examinationer i denna del |
Slutredovisning sker genom muntlig redovisning ”Min framtida ridskola” med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm). |
Innehåll |
Grupparbetsuppgift samt redovisning och opponering. |
Pedagogiska arbetsformer |
Grupparbete, muntlig framställning |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Lotta Hillbom |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
|
Del och modultillhörighet |
Auskultationer och egna lektioner |
Kursmål som delen hör till |
Mål 2. Förklara och omsätta grundläggande pedagogiska färdigheter inom hippologi, |
Examinationer i denna del |
Auskultationsuppgift - Auskultera 3 lektioner med skriftlig redovisning av reflektioner. Egen undervisning med reflektion -genomföra praktisk (4 lektioner) och teoretisk (1 lektion) undervisning i en extern utbildningsmiljö. Skriftlig inlämning av egna samt handledares reflektioner från undervisningen. |
Innehåll |
Genomföra lektioner samt auskultationer samt skriftligt reflektera kring detta. |
Pedagogiska arbetsformer |
|
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Susanne Lundesjö Kvart |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
|
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HO0141-40045 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HO0141
Academic year 2024/2025
Horse business placement I (HO0141-40171)
2025-03-25 - 2025-06-08
Academic year 2024/2025
Horse business placement I (HO0141-40173)
2025-03-25 - 2025-06-08
Academic year 2023/2024
Horse business placement I (HO0141-40047)
2024-03-20 - 2024-06-02
Syllabus and other information
Syllabus
HO0141 Horse business placement I, 15.0 Credits
Verksamhetsförlagd utbildning ISubjects
Equine ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to60 credits Equine science
20 credits Biology of the horse
14 credits Pedagogics
25 credits Equestrian riding or 25 credits Harness racing
Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
**Discontinued practice**A student may receive a fail grade and be stopped from participating in the practical training with living animals if there is a tangible risk that the student, through severe incompetence, could injure animals, other persons, themselves, or valuable property if they continued to participate in the practical training. An individual action plan will be prescribed for the student and served to them in writing. The plan will be established by the department responsible for the course after consultation with a study counselor and the student concerned. This plan, which is decided by the programme director of studies, should indicate which deficiencies in knowledge and skills the student has, which kind of support the student can receive from the department, and when a control can take place that the deficiencies have been resolved. The plan will also specify how this control will be carried out. Each student has the right to a maximum of two control occasions, but no more than one per year. The student may not take part in practical training with living animals until the programme director of studies has controlled and confirmed that the student has the knowledge and skills that are required.
Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry