New search
FÖ0424

Marketing gardens and landscapes

En upplevelse? En tjänst? En vara? Den växande marknaden för trädgård och landskap är variationsrik, samtidigt som det ställs allt högre krav på både företag och offentliga verksamheter att förstå hur denna marknad fungerar och hur man skall kunna möta användarnas behov, önskemål och efterfrågan med attraktiva lösningar.


Kursen ger en inblick i både marknadsföringens teori och hur marknadsföring konkret kan användas för att kunna svara på frågor som: Vilka är användarna och konsumenterna av trädgårds- och landskapsrelaterade tjänster och varor? Hur kan vi undersöka hur marknaden för trädgårds- och landskapsprodukter (upplevelser, tjänster och varor) ser ut? Hur gör man en marknadsanalys? Vad innebär differentiering, segmentering och positionering för ett företag eller annan aktör i trädgårdsbranschen? Hur kan vi förklara konsumentens/användarens beteende och val? Hur utformar vi ett unikt erbjudande utifrån marknadsföringsmixens fyra P: Produkt, Pris, Plats och Påverkan? Hur utformar man en kampanj för att exempelvis sälja in en trädgårdsdesigntjänst i ett småhusområde, för att lansera en ny mikropark i urban miljö, positionera en trädgårdsbutik i förhållande till konkurrenterna, eller för att nå de tilltänkta besökarna till ett naturreservat?


Kursen ger insikt i marknadsföringens centrala begrepp och verktyg, samt kombinerar teori med praktiska uppgifter. Kursen är en introduktionskurs i marknadsföring med unik tillämpning särskilt på trädgård och landskap.


Course evaluation

The course evaluation is now closed

FÖ0424-10273 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for FÖ0424

Academic year 2019/2020

Marketing gardens and landscapes (FÖ0424-40144)

2020-05-01 - 2020-06-07

Academic year 2019/2020

Marketing gardens and landscapes (FÖ0424-10225)

2019-10-02 - 2019-10-31

Academic year 2018/2019

Marketing gardens and landscapes (FÖ0424-10062)

2018-10-01 - 2018-11-11

Academic year 2017/2018

Marketing gardens and landscapes (FÖ0424-10124)

2017-09-25 - 2017-11-05

Academic year 2016/2017

Marketing gardens and landscapes (FÖ0424-10141)

2016-09-26 - 2016-11-06

Syllabus and other information

Litterature list

  1. Marknadsföring-teori,strategi och praktik Författare: Kotler , P., Armstrong, G. & Parment, A. (översättning) ISBN: 978-292-21113-8 Kommentar: Boken är en svensk version av Armstrong & Kotler" Principles of marketing: Global edition" Det går lika bra att använda den engelska boken.

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Horticultural Management Programme - Garden Design, Bachelor's Programme Cycle: Bachelor’s level (G1N)
Subject: Landscape Architecture Business Administration Business Administration Landscape Architecture
Course code: FÖ0424 Application code: SLU-10273 Location: Alnarp Distance course: No Language: Swedish Pace: 100%