New search
BM0006

The Global Forest Sector

Information from the course leader

Välkommen till kursen Den globala skogssektorn

**Schema **

Schemat för kursen är preliminärt och kan komma att ändras fram till kursstart. Vanligen ändras inte obligatoriska moment och examinationer, detta sker endast i undantagsfall.

Det är viktigt att du närvarar vid kursintroduktionen för att få uppdaterad information om kursen, schema, kursmål och examinationer mm. Om du inte kan närvara är det viktigt att du går igenom materialet som finns på Canvas.

Du kan prenumerera på schemat för att visa det i din telefon eller i en annan kalender, t.ex. Outlook eller Google Calendar. Logga in i schema-och lokalbokningssystemet TimeEdit, klicka på ikonen “Prenumerera” och följ sedan instruktionerna. En manual till TimeEdit finns tillgänglig på studentwebben.

Här nedan finns information som kan vara nyttig redan nu:

**Registrering på kurs **

Du kan inte självregistrera dig på denna kurs. Kursregistreringen görs manuellt av kursadminstratören baserat på närvarolistan från kursintroduktionen. Om du inte kan närvara vid kursstart, vänligen kontakta kursledaren.

**Kurslitteratur **

Kurslitteraturlistan hittar du på kurshemsidan. Notera att listan kan kompletteras med artiklar mm. fram till kursstart. Böcker och annat material som inte finns digitalt listas alltid på kurslitteraturlistan senast 8 veckor innan kursstart. Har du extra utbildningsstöd och behöver litteratur inläst, se instruktioner på studentswebben om hur du går till väga.

**Utbildningsstöd **

Om du har rätt till extra utbildningsstöd, vänligen meddela kursledaren vid kursstart så att särskilda arrangemang kan göras, läs mer på studentwebben.

**Avbrytande av en kurs **

Om du vill avbryta kursen inom tre veckor efter kursstart gör du det själv i Ladok. Information om hur du gör hittar du i manualen för Ladok Student på studentwebben. Har kursen pågått i mer än 3 veckor meddelar du kursadministratören som registrerar ett avbrott på kursen i Ladok efter ditt godkännande. Om inte avbrott meddelas kan det påverka din möjlighet att läsa kursen vid ett senare tillfälle.

Tentor
Du måste anmäla dig till tentor i Ladok. Anmälan stänger 10 arbetsdagar före tentamen. Det är inte möjligt att anmäla sig till tentamen efter att deadline har gått ut.

Syllabus and other information

Litterature list

Preliminary Literature List and References


Please note:

This course does not have a designated course book.

The list below provides an overview of various resources that will be used at different points during the course.

Additional literature will be introduced and supplemented as the course progresses.

You are also expected to search for and incorporate your own sources to complement the course materials.

Most resources will be made available on Canvas, either as downloadable files or external links. You will gain access to Canvas once you are officially enrolled in the course.

If you require additional support in accessing the materials (e.g. due to dyslexia or other learning needs), please contact the course leader as early as possible.

If a link is not working, try searching for the title or author using tools like Google or Google Scholar.

Literature list


BGCI 2021. State of the World’s Trees. Botanic Gardens Conservation International. https://www.bgci.org/news-events/bgci-launches-the-state-of-the-worlds-trees-report/

Biermann, F., Hickmann, T., Sénit, CA. et al. 2022. Scientific evidence on the political impact of the Sustainable Development Goals. Nat Sustain 5, 795–800

DFID 1999. Sustainable livelihoods guidance sheets. Department for international development. https://www.livelihoodscentre.org/documents/114097690/114438878/Sustainable+livelihoods+guidance+sheets.pdf/594e5ea6-99a9-2a4e-f288-cbb4ae4bea8b?t=1569512091877

Di Sacco, A., Hardwick, K. A., Blakesley, D., Brancalion, P. H., Breman, E., Cecilio Rebola, L., ... & Antonelli, A. (2021). Ten golden rules for reforestation to optimize carbon sequestration, biodiversity recovery and livelihood benefits. Global Change Biology, 27(7), 1328-1348. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33494123/

FAO 2017. The charcoal transition: greening the charcoal value chain to mitigate climate change and improve local livelihoods, by J. van Dam. Rome, Food and Agriculture Organization of the United Nations. https://www.uncclearn.org/wp-content/uploads/library/charcoal.pdf

FAO 2020 Global Forest Resource Assessment. Summary & Main report. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Rome. http://www.fao.org/forest-resources-assessment/2020

FAO. 2022. The State of the World’s Forests 2022. FAO, Rome, https://www.fao.org/3/cb9360en/cb9360en.pdf

FAO 2024. State of the World’s Forests 2024. https://openknowledge.fao.org/items/ec487897-97b5-43ec-bc2e-5ddfc76c8e85

Gitonga, D. et al. 2023. Kenyan Youth Perspectives on Forests: report from a youth-scientist dialogue on sustainable forestry. SLU-Global, Uppsala. https://afforum.org/wp-content/uploads/2023/07/african_youth_4_forests_report_2023_final.pdf

IPBES 2019. Summary for policymakers of the global assessment report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. S. Díaz et al. (eds.). IPBES secretariat, Bonn, Germany. https://files.ipbes.net/ipbes-web-prod-public-files/ipbes_global_assessment_report_summary_for_policymakers.pdf

IPCC, 2022: Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the IPCC. Cambridge University Press. (selected parts). https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/

Millennium Ecosystem Assessment, 2005. Ecosystems and Human Well-being: Synthesis. Island Press, Washington, DC. https://www.millenniumassessment.org/documents/document.356.aspx.pdf

Roos, A., Mutta, D., Larwanou, M., Wekesa, C., & Kowero, G. (2021). Operations and improvement needs in the informal charcoal sector: a participatory value stream analysis. International Forestry Review, 23(3), 351-364. https://publications.slu.se/?file=publ/show&id=113903

Schackleton et al. 2011. Opportunities for enhancing poor women’s socioeconomic empowerment in the value chains of three African non-timber forest products (NTFPs). International Forestry Review Vol.13(2) https://www.jstor.org/stable/24310664

UNECE/FAO 2023. Forest products annual market review 2023-2024. https://openknowledge.fao.org/items/0966581f-f8ad-42bd-a69c-8ffcd9ee325d

van Noordwijk, M. 2021. Agroforestry-Based Ecosystem Services: Reconciling Values of Humans and Nature in Sustainable Development. Land 2021, 10, 699. https://doi.org/10.3390/land10070699

Wekesa C., Mutta D, Larwanou, M, Kowero G, Roos A. 2023. Effects of charcoal ban on value chains and livelihoods in Kenyan Coast – stakeholders’ perceptions. Environmental Development. 45, 100809, https://doi.org/10.1016/j.envdev.2023.100809.


More literature may be added
\+ Lecture handouts and weblinks

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Environmental Economics and Management - Master's Programme Forest Bioeconomy (MSc) Forest and Business Management (MSc) Forest Science - Master's Programme Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 13090 SEK Cycle: Master’s level (A1N)
Subject: Forestry Science Bioeconomy management
Course code: BM0006 Application code: SLU-10234 Location: Uppsala Distance course: No Language: English Responsible department: Department of Forest Economics Pace: 100%