Environmental Impact Assessment
Information from the course leader
Hej och välkomna till kursen!
Kursstart tisdagen den 2 november kl 10.15. SLU Campus, Sal Z.
Under kursen kommer vi att fördjupa oss i fyra teman genom föreläsningar, litteratur och seminarium.
- Principer och syften: Varför finns miljöbedömning, vad innebär det och vem styr?
- Nutid och framtid: Hur utforskande av alternativa sätt att lösa problem kan främja hållbar utveckling.
- Konsekvensbedömning: Samspel mellan värden och störning.
- Aktörer och praktiker: Vem gör vad, vem har inflytande och vad är vanliga praktiska utmaningar?
Kursen avslutas med att testa på att genomföra en mindre miljöbedömning för ett projekt i närområdet. Kursen omfattar en del obligatoriska moment, samt en hemtentamen. Dessa är markerade i schemat.
Miljöbedömning har internationellt sett funnits i över 50 år, men har under sommaren och hösten fått stort fokus i media gällande gruvverksamhet. Den nyfiken som missat detta kan googla miljöbedömning, avvisad, Cementa, LKAB.
(av)Registrering kurs
Gå gärna och registrera att du vill ha din plats via studentwebben SLU - https://student.slu.se/
Närvaro kommer att tas vid tas vid kursstart. En student som uteblir från kursstart förlorar sin plats på kursen, om hen inte i förväg har meddelat mig giltiga skäl för att utebli från kursstarten. De studenter som antagits med särskilda villkor måste senast 2 nov uppvisa att de nu har behörighet.
För att kunna registrerad dig behöver du ha ett studentkonto på SLU. Om du inte tidigare studerat vid SLU så kan du läsa om det här https://student.slu.se/studier/nystudent/checklista/ (Flik: kvittera ut ditt studentkonto)
Zoom eller campus, inte hybrid
Schema med lokal och zoomlänkar finns på Canvas. Momenten kommer vara antingen på SLU campus eller via zoom. Det kommer alltså inte gå att delta online på moment som är schemalagda till campus. För att tillgodogöra sig kursen så rekommenderar jag starkt att delta på alla moment. Föreläsningspresentationer kommer att läggas upp på Canvas, men föreläsningar och övningar med mera kommer inte att spelas in.
Förbättringar
Denna kurs har funnits i några år men har inför årets kurs till viss del arbetats om för att förbättra möjligheterna till ökat lärande kring miljöbedömning. Vi som är kursledare för de kurser som går parallellt denna period har även gjort vårt bästa för att det inte ska uppstår schemakrockar.
Med vänlig hälsning!
Mari Kågström, kursledare
Course evaluation
The course evaluation is now closed
MX0147-20172 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for MX0147
Academic year 2022/2023
Environmental Impact Assessment (MX0147-20056)
2022-11-01 - 2023-01-15
Academic year 2020/2021
Environmental Impact Assessment (MX0147-20139)
2020-11-02 - 2021-01-17
Syllabus and other information
Syllabus
MX0147 Environmental Impact Assessment, 5.0 Credits
MiljökonsekvensbeskrivningSubjects
Environmental Science Environmental scienceEducation cycle
Master’s levelAdvanced study in the main field
Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirementsMaster’s level (A1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge corresponding to 120 credits of which at least 90 credits within either natural science, social science, technical science/technology, agricultural science, landscapearchitecture or equivalent.Objectives
After completion of the course students are expected to:
-be able to discuss the purpose of Environmental Impact Assessment (EIA) and apply the meaning of the term "environment" used in EIA both orally and in a written form,
account for Strategic Environmental Assessment (SEA) - and Environmental Impact Assessment processes and discuss their role in decision and planning processes,
identify the different stakeholders and critically discuss their responsibilities in decision and planning processes,
apply the knowledge acquired in undergraduate studies in discussions, exercises and the project regarding SEA/EIA,
argue for how different environmental aspects can be integrated in SEA/EIA.
Content
The course intends to give an insight into the purpose and meaning of conducting SEA and EIA. The course is based on lectures, exercises, seminars, literature studies and a minor EIA-project. The course focuses on how different environmental aspects are handled in SEA/EIA and the roles and responsibilities of the different stakeholders. The laws and regulations regarding SEA/EIA and the decision and planning processes in which they are used are also central in the course. The course also includes exercises aiming at getting a better understanding of important principles of SEA/EIA. The students apply their skills from earlier studies in a minor EIA-project.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
The examination of the course consists of written examination, presentation of exercises and project and active participation at seminars. The requirement for examination is an approved examination, approved exercises and active participation at seminars.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Further information
Grading criteria
3 |
4 |
5 |
Studenten resonerar kring syftet med miljökonsekvensbeskrivning (MKB) i Sverige och dess roll i planerings- och beslutsprocesser. |
Studenten jämför och diskuterar och även styrkor och begräsningar med olika syftesbeskrivningar. |
Studenten jämför och diskuterar kritiskt olika syftesbeskrivningar i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall. |
Studenten tillämpar innebörden av det miljöbegrepp som används i MKB muntligen (målgruppsanpassat, rätt begrepp) och skriftligen (tydligt, begripligt, rätt begrepp) |
|
|
Studenten redogör för miljöbedömnings- och MKB-processer och deras roll i planerings- och beslutsprocesser, utifrån specifika processelement. |
Studenten diskuterar även styrkor och begräsningar med olika processelement. |
Studenten jämför och diskuterar kritiskt processelements styrkor och begräsningar i relation till i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall. |
Studenten identifierar de vanligaste aktörerna och diskuterar kritiskt deras roller i processerna. |
Studenten diskuterar och jämför även förutsättningar och möjligheter för olika aktörer. |
Studenten reflekterar även över dynamiken mellan olika aktörers handlande. |
Studenten tillämpar kunskaper förvärvade under grundutbildningen i diskussioner, övningar och projekt om MKB/miljöbedömning |
|
|
Studenten argumenterar för hur någon/några miljöaspekter kan konsekvensbedömas. |
Studenten jämför och diskuterar kritiskt styrkor och begräsningar i konsekvensbedömningsmetodiken. |
Studenten jämför och diskuterar kritiskt styrkor och begräsningar mellan konsekvensbedömning av olika miljöaspekter. |
Litterature list
- Huvudbok: Miljöbedömningar enligt miljöbalken Författare: Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020). Studentlitteratur. Kommentar: Det finns enstaka exemplar på SLU-biblioteket.
- Övrig kurslitteratur Kommentar: Till kurslitteraturen tillkommer utdrag ur kursböcker, artiklar, videos och vägledningsmaterial som tillhandahålls på Canvas. För den som vill börja bekanta sig med en del av det tillkommande materialet redan nu hänvisas till Naturvårdsverkets respektive EU-kommissionens vägledningar som nås via följande länkar:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Miljobedomningar/ ; https://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/EIA_guidance_Scoping_final.pdf