Soil as plant habitat and soil construction
Course evaluation
The course evaluation is not yet activated
The course evaluation is open between 2025-01-12 and 2025-02-02
Additional course evaluations for MV0220
Academic year 2023/2024
Soil as plant habitat and soil construction (MV0220-20138)
2023-10-31 - 2024-01-14
Academic year 2022/2023
Soil as plant habitat and soil construction (MV0220-20188)
2022-11-01 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
Soil as plant habitat and soil construction (MV0220-20049)
2021-11-02 - 2022-01-16
Academic year 2020/2021
Soil as plant habitat and soil construction (MV0220-20106)
2020-11-02 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
Soil as plant habitat and soil construction (MV0220-20160)
2019-11-01 - 2020-01-19
Syllabus and other information
Syllabus
MV0220 Soil as plant habitat and soil construction, 15.0 Credits
Marken som växtplats och markbyggnadSubjects
Soil Science Landscape Architecture Soil science Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Geology, hydrology and natural soil materials | 3.0 | 0202 |
Soil as plant habitat | 7.0 | 0203 |
Ground and plant bed construction | 5.0 | 0204 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to:- Mathematics 2a or Mathematics 2b eller 2c
- Science studies 2
- Social studies 1b or Social studies 1a1
Objectives
Will be added later
Content
Will be added later
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Will be added later
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Soil and Environment
Cooperating departments:
Further information
Litterature list
Kurslitteratur
Blombäck, K., Dahlin, S. och Eriksson, J. 2023. Markvetenskap för landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsutbildningarna i Uppsala, sept 2023 (finns på Canvas).
Rohde, A., 1997. Kapitel 4. Vattnet i skogen. Ur Marken i skogslandskapet. Skogsstyrelsen, Jönköping (finns på Canvas).
SGU:s hemsida. Om geologi: https://www.sgu.se/om-geologi/
Växtbäddar i Stockholms stad: https://leverantor.stockholm/entreprenad-i-stockholms-offentliga-miljoer/vaxtbaddshandboken/
Plantering och etablering av alléträd: https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11447/RelatedFiles/2010_056_plantering_och_etablering_av_alletrad.pdf
Andersson, T och Stål, Ö. Hur mår våra stadsträd? (finns på Canvas).
Övningar och kompendier (finns på Canvas).
Kursinnehåll med läsanvisningar
Geologi och hydrologi-avsnittet
Geologiföreläsningarna:
SGU:s nätsajt om geologi är hierarkiskt ordnad med huvudmappar och undermappar i flera steg. Strukturen framgår av indrag i läsanvisningarna i rutan nedan.
Jordklotets uppbyggnad: Läs!
** Jordbävningar och vulkaner: **Läs! Finns en film om vulkaner. Ni behöver inte lära er detaljer om vulkaner, men det finns en del intressant om jordklotet och plattektonik att kolla in
Vulkanisk aktivitet: Kursivt, utom att ni bör veta vad magma är
Seismisk aktivitet: Läs! bra beskrivning av vad som händer vid plattgränser
Berg: Läs! (man kan här klicka vidare till Bergarter och Mineral, men det finns också länkar nedan)
** Bergarter:** Läs delar! Lär dig begreppet bergart och läs om vulkaniter (men kalla det magmatiska bergarter) och sedimentära bergarter! Metamorfa bergarter nämns inte så där får ni kolla föreläsning eller annan nätsajt än SGU:s. Begreppen djupbergart och ytbergart kommer att nämnas på föreläsning och är lätta att förstå, men hoppa över alla detaljer om mineral mm
Sveriges berggrund: Läs!
Vid foten av Sveriges Himalaya: hoppa över
Landskapsstenar: hoppa över, möjligen kolla vilken som är ditt landskaps sten
Mineral: Lär dig begreppet mineral!
** Vad är mineral?:** Hoppa över allt utom sista rubriken ”Mineral och mineraler”. Dessa begrepp bör du hålla isär.
** Bergartsbildande mineral:** Läs fram t o m sura bergarter (basisk bergart motsvarar det som kallas mafisk på föreläsningen, sur bergart motsvarar felsisk)
** Övriga rubriker under mineral:** Hoppa över
Jord:
Från istid till nutid: Läs!
Inlandsisen: Läs!
Morän – spår av inlandsisen: Läs!
Isen smälter: Läs!
Isälvssediment – spår av isälvarna: Läs!
Glaciala finkorniga sediment: Läs!
Landhöjning – från havsbotten till lerslätt: Läs!
Postglacial sand och grus: Läs!
Postglaciala finkorniga sediment: Läs!
Stenringar och blocksänkor: Hoppa över!
Erosion och igenväxning: Läs!
Erosion: Läs!
Stranderosion: Läs!
Skredärr: Hoppa över!
Svämsediment: Hoppa över!
Torv – från sjö till torvmark: Läs!
Film om istiden: Kolla!
Hydrologiföreläsningarna:
- Rohde, 1997. Kapitel 4.
- Inspelade föreläsningar.
Föreläsning Olika typjordarter och deras egenskaper:
- Blombäck m fl. 2023, kapitel 2.
- Övning Mineral och bergarter, material som delas ut vid övningens start.
- Övning Jordartsbedömning, material som delas ut vid övningens start.
- Övning Kornstorlekskurvor, textur, organiskt material och pH Mkö 5, 6 och 10 (29/11).
Markfysikavsnittet
Föreläsning Markens uppbyggnad:
- Blombäck m fl. 2023, kapitel 3.
- Övning Volymsrelationer i jord Mfö1.
Föreläsning Vattnet i marken, vattnets bindning:
- Blombäck m fl. 2023, sid 39-55 och 62-64.
- Övning Markens posystem och vatten Mfö 3.
- Övning Kapillär stigning och dräneringsjämvikter, som delas ut vid övningens start.
Föreläsningarna *Vattnets rörelse i jord *I och II:
- Blombäck m fl. 2023, sid 55-61.
Markkemiavsnittet
Föreläsning Markkemins grunder, mineral och vittring:
- Blombäck m fl. 2023, sid 65-75.
Föreläsning Lermineral, markpartiklars laddning, bindning av… :
- Blombäck m fl. 2023, sid 75-81.
- Övning Utbytbara katjoner, katjonbyteskapacitet, aciditet och kalkbehov Mkö 11.
Föreläsning Markens pH, försurning samt jordmåner:
- Blombäck m fl. 2023, sid 81-84, 111-119.
- Övning pH (Mkö 10)
Föreläsning Växtnäringsämnen:
- Blombäck m fl. 2023, sid 99-109.
Markbiologiavsnittet
Föreläsning Markens organiska material och nedbrytningsprocesser:
- Blombäck m fl. 2023, sid 85-98.
- Övningen Kolflöden i mark-växtsystemet Mbö 1 .
Föreläsning Biologiska kvävetransformationer i marken:
- Blombäck m fl. 2023, sid 100-103.
- Övningen Omsättning av organiskt material Mbö 2.
Växtbäddsavsnittet
- Andersson, T och Stål, Ö. Hur mår våra stadsträd?
- Växtbäddar i Stockholms stad
- Plantering och etablering av alléträd
- Övning Planera växtbäddar som delas ut vid övningens start
- Övrigt utdelat material under föreläsningar och övninga