Field Trip in Landscape Architecture
Genom litteraturstudier och studiebesök får du ökad förståelse för skillnader och likheter mellan landskapsarkitektur vid resemålet och i Sverige. Inför den obligatoriska studieresan formulerar du ett reseprogram innehållande mål och syfte med resan samt resplan med tider. Studieresan med studiebesök dokumenteras väl och presenteras i text och bild. Reseprogram och resedokumentation lämnas in för bedömning
Information from the course leader
Välkomna till vårens kurs!
Kursansvarig lärare: Viveka Hoff, viveka.hoff@slu.se.
Kursstart är den 29/1 kl. 16.00. Kursstart sker på zoom, se länk i schemat här nedanför.
Registrering på kurs
Ni registreras inte i samband med kursstart utan när ni godkänns på era program. Det är dock viktigt att delta i kursstarten iom. att mycket information om kursen ges där. Om ni vill gå kursen men inte kan delta i kursstarten behöver ni höra av er på mail senast i samband med kursstarten.
Krav för godkänt program
Programmet måste vara godkänt innan fältarbetet inleds. Den studerade platsen måste vara belägen utomlands.
Samhällsläget är fortfarande osäkert med avseende på utlandsresor. Resa sker helt på eget ansvar. Det är viktigt att ni själva informerar er om det aktuella läget: www.krisinformation.se
Observera att om ni reser utomlands mot UDs avrådan gäller inte försäkringar och dylikt.
Programmet ska innehålla beskrivning av studieobjekt, syfte, forskningsfråga, utkast på metod (hur du hämtar information om platsen du ska studera, ex. litteraturöversikt, dokumentöversikt, platsanalys…) och en enkel tidplan med angivna veckor för utförande (totalt 15 arbetsdagar) av förberedelser som inläsning, resa (om en inte redan är på plats), fältstudier, rapportskrivande samt datum för eventuell handledning. Omfattningen på programmet ska motsvara minst en A4-sida. Studenten får skriftliga kommentarer till programmet/det reviderade programmet. Handledning kan ges på Zoom eller på campus Ultuna. Föreslå dag/vecka för handledning i programmet.
Krav för godkänd kurs
För att ni ska bli godkända på kursen behöver den skriftliga rapporten bli godkänd. Rapporten ska innehålla avsnitt motsvarande inledning/problemställning, syfte, forskningsfråga, bakgrund/teori, en enkel metodbeskrivning, resultat/analys och slutligen en diskussion. Det är inte viktigt att de olika avsnitten är rubricerade som ovan utan det är fritt fram för dig att formulera rapporten som du vill men den behöver innehålla motsvarande delar. Sträva efter att skriva en lättläst och välstrukturerad rapport där platsanalysen står i centrum och texter och illustrationer belyser varandra.
Övrigt
Du som är antagen med villkor ska kunna uppvisa att du uppfyllt förkunskapskraven (45 hp landskapsarkitektur) senast vid kursstarten. Vid frågor, kontakta kursansvarig.
Kursen har ingen Canvassida. Alla inlämningar mailas in till kursansvarig.
Betygskriterierna kommer att presenteras på kursstarten (samt läggas ut på kurssidan efter kursstart). För att ni ska kunna få ett överbetyg behöver ni lämna in programmet/det reviderade programmet samt slutinlämningen senast på utsatt datum och tid enligt schemat.
Den som lämnar in program/reviderat program och slutinlämning enligt schemat får kommentarer respektive betygsmeddelande senast 15 arbetsdagar efter inlämning.
Schema vt 2024
Måndag 29/1 kl. 16.00-17. Kursstart inklusive frågestund om programskrivning och handledning. Presentation av exempeluppsatser. Genomgång av betygskriterier.
Zoomlänk: https://slu-se.zoom.us/j/65524221833
Passcode: 608987
Om ni vill gå kursen men inte kan delta i kursstarten, meddela detta senast i samband med kursstart.
Måndag 26/2 kl. 9.00. Skicka senast in program via mail. Ni får skriftliga kommentarer på programmet. Ni blir registrerade på kursen när programmet godkänns.
Fredag 15/3 kl. 9.00. Skicka senast in reviderade program (om ditt program inte redan har godkänts). Ni får skriftliga kommentarer på det reviderade programmet. Ni blir registrerade på kursen när programmet godkänns.
Tid för handledning bokas in på eget initiativ. Studenter kan boka in ett eller två handledningstillfällen under terminen på totalt 1 timme. Ge förslag i tidplanen i programmet. Handledning ges via zoom och på campus Ultuna.
Fredag 31/5 2024 kl. 17.00. Tid för slutinlämning via mail.
Vänligen avsätt tid för att besvara den digitala kursvärderingen.
Omtentatillfälle 1: 19/8 kl. 9.00
Omtentatillfälle 2: 16/9 kl. 9.00
Avslutande ord
Jag ser fram emot många givande diskussioner och intressanta rapporter.
Hälsningar Viveka
Betygskriterier
För att få ett slutbetyg på kursen krävs uppfyllda krav på obligatoriska inlämningar enligt anvisningar samt lägst betyg 3 på samtliga betygsmål. För att få slutbetyg 4 krävs, utöver kraven för G på kursen, betyg 4 på samtliga betygsmål utom ett. För slutbetyg 5 krävs, utöver kraven för G på kursen, betyg 5 på samtliga betygsmål utom ett.
3 |
För betyg 3 krävs att din text visar på kunskap motsvarande kursmålen: |
|
Rapporten har en begriplig struktur. |
|
|
Frågeställningen har ett platsperspektiv och faller inom ämnet landskapsarkitektur. |
|
|
Rapporten innehåller en platsbeskrivning i text och bild. |
|
|
Rapporten innehåller en platsanalys i text och bild. |
|
|
Du använder relevanta källor. |
|
|
Texten är språkligt sett begriplig. |
|
|
Det finns en röd tråd mellan frågeställning och resultat. |
|
|
Du refererar enligt SLU:s Harvardstil både i den löpande texten och i referenslistan. |
|
|
Rapporten innehåller illustrationer av den undersökta platsen och alla illustrationer är läsbara. |
|
|
Rapporten har en titel som berättar om resultatet av din analys. |
|
|
Alla sidor är numrerade. |
|
|
Innehållsförteckning finns. |
|
|
Du har skrivit ditt namn, kursnamn, kurskod, institutionsnamn (Stad och land, Ultuna, SLU) och datum på rapporten. |
|
4 |
Utöver kriterier för betyg ”3” |
|
Alla inlämningar skedde enligt schema eller efter överenskommelse med kursansvarig. |
|
|
Du har formulerat en väl avgränsad frågeställning som är uttryckligen kopplad till ett ämnesmässigt syfte. |
|
|
Alla figurer har förklarande, ej endast beskrivande, figurtexter. |
|
|
Varje enskild figur har en egen bildtext. |
|
|
Alla figurer har upphovsrätt angiven. |
|
|
Platsbeskrivningen refererar inte endast allmänna websidor. |
|
|
Rapporten innehåller en diskussion av resultatet i relation till frågeställningen. |
|
|
Rapporten har en god struktur. |
|
|
Rapportens språk är lättbegriplig med få språkliga brister. |
|
|
Rapporten har illustrationer som belyser (förklarar, inte bara beskriver) innehållet i texten. |
|
5 |
Utöver kriterier för betyget ”4” |
|
Du hänvisar till bilder löpande i rapporten. |
|
|
Rapporten innehåller en väl illustrerad analys. |
|
|
Rapporten innehåller en teoretiskt informerad diskussion över resultatet i relation till frågeställningen. |
|
|
Rapporten innehåller en diskussion om resultatet i relation till syftet. |
|
|
Rapporten har en mycket god struktur. |
|
|
Rapporten har genomgående en väl formulerad text och texten är språkligt korrekt. |
|
|
Rapporten har väl valda illustrationer som presenteras löpande i texten. |
|
|
Figurtexter belyser uttryckligen innehållet i teorin eller analysen. |
|
|
All text i alla illustrationer (kartor) är läsbara. |
|
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0312-30160 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0312
Academic year 2024/2025
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30161)
2025-01-20 - 2025-06-08
Academic year 2024/2025
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10159)
2024-09-02 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10202)
2023-08-28 - 2024-01-14
Academic year 2022/2023
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30045)
2023-01-16 - 2023-06-04
Academic year 2022/2023
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10039)
2022-08-29 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30138)
2022-01-17 - 2022-06-05
Academic year 2021/2022
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10138)
2021-08-30 - 2022-01-16
Academic year 2020/2021
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30280)
2021-01-18 - 2021-06-06
Academic year 2020/2021
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10310)
2020-08-31 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30041)
2020-01-20 - 2020-06-07
Academic year 2019/2020
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10045)
2019-09-02 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30057)
2019-01-21 - 2019-06-09
Academic year 2018/2019
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10066)
2018-09-03 - 2019-01-20
Syllabus and other information
Syllabus
LK0312 Field Trip in Landscape Architecture, 5.0 Credits
Studieresa inom landskapsarkitekturSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 5.0 | 0301 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Equivalent to 45 credits in landscape architecture.Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Urban and Rural Development