Animal environment
Syftet med kursen är att erbjuda studenten fördjupning i ämnet djurmiljö och dess påverkan på djurs beteende och välfärd ur både ett svenskt och internationellt perspektiv.
Information from the course leader
Registrera er!
De flesta av er har redan hunnit registrera er på kursen- hurra!
Ni får hemskt gärna påminna era klasskamrater om att göra det också. Är alla registrerade innan kursstart hinner jag få ordning på gruppindelning mm eftersom jag då kan vara säker på vem som ska gå kursen och inte. :)
Vi ses på måndag!
//Lisa
Viktig information inför hösten 22!
Preliminärt schema finns nu uppe här till höger. OBS att det är just ett preliminärt schema- moment kan tillkomma eller flyttas, även obligatoriska sådana, även om vi såklart försöker undvika ändringar så långt det går. Eventuellt har något obligatoriskt moment hamnat så att det krockar med Landskampen. Om någon av er ska vara med på Landskampen så hör av er till mig så ser vi över lösningar för detta.
Kursen är främst en campuskurs med den största delen av undervisningen på campus. En del moment kommer dock ges via Zoom, vilket kommer framgå i schemat. Vi kommer generellt inte att erbjuda hybridlösningar utan det är campus ELLER Zoom som gäller för alla.
Kursen innehåller även en resa till Skara för studiebesök och i samband med det även Nordens Ark för ett projektarbete. Veckan är obligatorisk och innebär kostnader för er som studenter (se kursplanen). I år blir resan vecka 39, 26-30/9. Hittills har vi löst resorna genom att tillräckligt många studenter haft tillgång till bil för att alla ska kunna samåka både till/från Skara/Nordens Ark men också till de olika studiebesöken. Vi kommer prata mer om detta när kursen drar igång och kan såklart ordna med andra typer av transport om det inte går att få ihop på det sättet i år.
Ni behöver inte köpa in någon litteratur till kursen utan vi jobbar främst med vetenskaplig litteratur som ni själva söker fram utefter vad ni behöver till de olika momenten.
En stor del av kursen är basgruppsarbete med olika typer av fall. Det är viktigt att ni redan nu ställer in er på att ni kommer behöva lägga en hel del tid på detta och att det är gruppernas egna ansvar att komma överens om när och var ni jobbar. Generellt är det mycket fokus på eget ansvar i kursen.
Vi hoppas ni får en skön sommar så att ni är taggade när kursen drar igång! :)
//Lisa
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HV0183-10164 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HV0183
Academic year 2021/2022
Animal environment (HV0183-10009)
2021-08-30 - 2021-11-01
Academic year 2020/2021
Animal environment (HV0183-10084)
2020-08-31 - 2020-11-01
Syllabus and other information
Syllabus
HV0183 Animal environment, 15.0 Credits
DjurmiljöSubjects
Animal ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Animal environment | 11.0 | 0202 |
Case work in animal environment | 4.0 | 0203 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Transitional provisions
Exams: At least three retake sessions (renewed exams) must be offered within two years of the decision to cancel the course. Compulsory elements: At least one opportunity for a retake session must be offered within two years of the decision to cancel the course.Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Animal Envrionment and Health
Further information
Grading criteria
Lärandemål |
Betyg 3 |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Moment |
1: Redogöra för hur enskilda miljöfaktorer såsom utrymme, golvutformning, ljus, buller, damm, gödselgaser och klimat definieras och registreras, samt analysera hur de kan påverka djurens beteende och välfärd |
Studenten redogör översiktligt för hur enskilda miljöfaktorer definieras och registreras, samt analyserar hur de påverkar djurens beteende och välfärd |
Studenten jämför olika miljöfaktorer och diskuterar hur de samverkar i sin påverkan på djurens beteende och välfärd samt redogör kort och koncist för detta
|
Studenten värderar olika miljöfaktorers inverkan på djurens beteende och välfärd samt föreslår åtgärder för att förbättra djurmiljön utifrån denna värdering |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
2: Diskutera och värdera hur hanteringen av de vanligaste europeiska produktionsdjuren, i samband med transport och slakt, påverkar deras beteende och välfärd |
Studenten diskuterar och värderar hur hanteringen av de vanligaste europeiska produktionsdjuren, i samband med transport och slakt, påverkar deras beteende och välfärd |
Studenten jämför hur olika sätt att hantera djur i samband med transport och slakt påverkar deras beteende och välfärd samt analyserar detta med ett vetenskapligt språkbruk |
Studenten föreslår realistiska och vetenskapligt grundade åtgärder för att förbättra djurvälfärd i samband med transport och slakt samt diskuterar konsekvenserna av dessa åtgärder |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
3: Beskriva och diskutera djurmiljöer i djurhållningen i andra länder |
Studenten beskriver och diskuterar djurmiljöer i djurhållningen i andra länder |
- |
- |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
4: Redogöra för de internationella organ och myndigheter som reglerar djurhållning och djurhantering, för deras arbetssätt, samt för hur internationell lagstiftning och förordningar reglerar djurhållning och djurhantering |
Studenten redogör för de internationella organ och myndigheter som reglerar djurhållning och djurhantering, för deras arbetssätt, samt för hur internationell lagstiftning och förordningar reglerar djurhållning och djurhantering |
- |
- |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
5: Designa ett nytt hägn i djurpark med fokus på djurens behov samt diskutera konsekvenserna av djurmiljön och hägnets utformning för djurens beteende och välfärd, djurparken och besökarna |
Studenten designar ett nytt hägn i djurpark med fokus på djurens behov. Konsekvenserna av djurmiljön diskuteras ur perspektiven djurens beteende och välfärd, djurparken och besökarna |
- |
- |
Hägndesign |
6: Bedöma relevansen och den vetenskapliga trovärdigheten hos olika informationskällor samt samla information om och skriftligt sammanfatta kunskapsläget vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd |
Studenten bedömer relevansen och den vetenskapliga trovärdigheten hos olika informationskällor samt sammanfattar kunskapsläget utifrån inhämtad information vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd |
Studenten identifierar kunskapsluckor vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd samt ger förslag på forskningsprojekt för att fylla dessa kunskapsluckor |
Studenten diskuterar vikten av kunskap i ämnet djurmiljö och dess påverkan på djurs beteenden och välfärd |
Fall Litteratur-seminarier Hemtentamen |
7: Självständigt och i grupp redogöra för och diskutera information, problem och lösningar relaterat till djurmiljö, anpassat efter given målgrupp |
Studenten redogör för och diskuterar information, problem och lösningar relaterat till djurmiljö, anpassat efter given målgrupp. Studenten gör detta både enskilt och genom samarbete med andra studenter i basgrupper enligt upprättat basgruppskontrakt. |
|
|
Fall Litteratur-seminarier Hemtentamen Hägndesign |
Betyg för delkursen Fallarbete 4hp
G |
Godkänt deltagande i och redovisning av basgruppsarbete med fall och hägndesign |
Betyg för delkursen Djurmiljö 11hp
Betyg 3 (godkänt) |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Godkänt deltagande i och redovisning av övriga obligatoriska moment samt betyg 3 på hemtentamen |
Utöver krav för betyg 3, betyg 4 på hemtentamen |
Utöver krav för betyg 3 och 4, betyg 5 på hemtentamen |
För betyg 4 eller 5 krävs att obligatoriska moment redovisas eller lämnas in senast vid deadline enligt schema om inte särskilda skäl finns. Ersättningsuppgifter och kompletteringar ska lämnas in senast vid kursens slut eller enligt överenskommelse med kursledaren för moment sent i kursen. För hemtentamen gäller vanliga regler kring rättning och komplettering.
Betyg för hela kursen
Betyg G i delkursen Fallarbete och minst betyg 3 i delkursen Djurmiljö krävs för kursbetyg. Kursbetyget bestäms av betyget i delkursen Djurmiljö.
Litterature list
Kurslitteraturen består av vetenskapliga artiklar och annan litteratur som studenterna själva söker och tar fram utifrån kursens olika moment.