Small companion animals and laboratory animal science
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HV0156-30006 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HV0156
Academic year 2020/2021
Small companion animals and laboratory animal science (HV0156-30076)
2021-01-18 - 2021-02-17
Academic year 2019/2020
Small companion animals and laboratory animal science (HV0156-30239)
2020-01-20 - 2020-02-19
Academic year 2018/2019
Small companion animals and laboratory animal science (HV0156-30156)
2019-01-21 - 2019-02-20
Syllabus and other information
Syllabus
HV0156 Small companion animals and laboratory animal science, 7.5 Credits
Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskapSubjects
Animal Science BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 7.5 | 0101 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Transitional provisions
Exams: At least three retake sessions (renewed exams) must be offered within two years of the decision to cancel the course. Compulsory elements: At least one opportunity for a retake session must be offered within two years of the decision to cancel the course.Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Animal Envrionment and Health
Further information
Grading criteria
Betygskriterier - Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskap (HV0156)
Kursmål
Kursen ger grundläggande kunskaper om de små sällskapsdjurens fysiologi, utfodring, avel, etologi och skötsel. I kursen ingår lagar och förordningar som rör sällskapsdjur samt försöksdjuren och nyttjandet av djur för försöksändamål. Kursen innefattar de vanligaste små sällskapsdjuren och de djur som används vid djurförsök.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. bedöma olika djurhållningsformer av sällskapsdjur utifrån relevant djurskyddslagstiftning samt med hänsyn till djurslagsspecifik anatomi, fysiologi, nutrition, avel och välfärd
2. diskutera hygienrutiner och smittskyddsaspekter i olika typer av djurhållning och djurhantering
3. beskriva vanliga tecken på stört hälsotillstånd hos djur samt hur deras allmäntillstånd kan bedömas
4. utifrån sällskapsdjurens ekologi redogöra för deras beteendebehov samt diskutera hur de kan påverkas av miljöomställningar och stress
5. redogöra för och diskutera hållbart nyttjande av djur för försöksändamål utifrån relevant lagstiftning, djurens behov och etik.
Projektarbete (lärandemål 1-4)
På momentet ges betygen U/3/4/5.
Den betygsbaserade examinationen sker i form av ett enskilt projektarbete som täcker upp olika betygsnivåer i nedanstående läromål.
Läromål 5 ingår inte i projektarbetet.
Betyg |
Lärandemål 1 |
Lärandemål 2 |
Lärandemål 3 |
Lärandemål 4 |
Lärandemål 5 |
5 |
Studenten bedömer djurhållningen i en zoobutik för två arter från två valfria djurgrupper utifrån relevant djurskyddslagstiftning |
Studenten beskriver hygienrutiner för två arter från två valfria djurgrupper, samt diskuterar potentiella smittskyddsaspekter |
Studenten beskriver arternas beteendebehov utifrån ett ekologiskt perspektiv. Studenten beskriver även minst ett onormalt beteende per djurart, förklarar troliga orsaker till varför detta beteende uppkommit, och hur dessa beteenden avviker från normalt beteende. Studenten beskriver åtgärder som kan förhindra att beteendet uppstår, samt ger förslag på hur beteendet kan minska när det väl uppstått. |
Deltagande på alla obligatoriska moment under försöksdjursveckan |
|
4 |
Studenten beskriver arternas beteendebehov utifrån ett ekologiskt perspektiv. Studenten beskriver även minst ett onormalt beteende per djurart, förklarar troliga orsaker till varför dessa beteenden uppkommit, och hur dessa beteenden avviker från normalt beteende. |
||||
3 |
Studenten bedömer djurhållningen i en zoobutik för en art från valfri djurgrupp1 utifrån relevant djurskyddslagstiftning |
Studenten beskriver hygienrutiner för en art från valfri djurgrupp, samt diskuterar potentiella smittskyddsaspekter |
Studenten beskriver artens beteendebehov utifrån ett ekologiskt perspektiv. Studenten beskriver även minst ett onormalt beteende2 för vald djurart, förklarar troliga orsaker till varför detta beteende uppkommit, och hur detta beteenden avviker från djurets normala beteende. |
||
1Djurgrupper: gnagare/kaniner; fåglar; reptiler; fiskar 2Om inga onormala beteenden finns beskrivna, kan andra typer av problem relaterat till djurets hälsa beskrivas |
Nedanstående kriterier gäller för att uppnå olika betygsnivåer under kursen:
Betyg 3
- Godkänd närvaro på alla obligatoriska moment
- Basgruppsarbete: redogörelse av minst 2 vetenskapliga artiklar/fall
- Redovisning av grupparbete
- Genomförande av eget studiebesök
- Godkänd för betyg 3 på projektarbete
- Redovisning av eget och opponering på annat projektarbete
Betyg 4
- Alla kriterier för betyg 3 ska vara uppfyllda
- Godkänd för betyg 4 på projektarbetet
Betyg 5
- Alla kriterier för betyg 3 ska vara uppfyllda
- Godkänd för betyg 5 på projektarbetet
Litterature list
- Ingen obligatorisk litteratur Kommentar: Den här kursen har ingen obligatorisk kurslitteratur som behöver köpas in. Vi kommer istället använda oss av vetenskapliga artiklar, lagstiftning och annan relevant information. Vi kommer fokusera på att ni själva får jobba med att hitta den information ni behöver. Ni kommer dels få artiklar från oss under kursens gång, dels träna på att själva hitta artiklar.