Gender competence for the forestry sector
Course evaluation
Additional course evaluations for SG0243
Academic year 2023/2024
Gender competence for the forestry sector (SG0243-40031)
2024-03-20 - 2024-06-02
Academic year 2022/2023
Gender competence for the forestry sector (SG0243-40114)
2023-03-22 - 2023-06-04
Academic year 2021/2022
Gender competence for the forestry sector (SG0243-40013)
2022-03-24 - 2022-06-05
Academic year 2020/2021
Gender competence for the forestry sector (SG0243-40009)
2021-03-24 - 2021-06-06
Academic year 2019/2020
Gender competence for the forestry sector (SG0243-40014)
2020-03-25 - 2020-06-07
Academic year 2018/2019
Gender competence for the forestry sector (SG0243-40139)
2019-03-26 - 2019-06-09
Syllabus and other information
Syllabus
SG0243 Gender competence for the forestry sector, 7.5 Credits
Genuskompetens för skogssektornSubjects
Forest Management Forest ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Introduction to gender in forest and forestry | 1.5 | S001 |
Organisation and leadership | 1.5 | S002 |
Forest relations | 1.0 | S003 |
Project work | 3.5 | S004 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
General entry requirements for higher education.Objectives
xxxxxxxxxxx
Content
xxxxxxxxxxxxxxx
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
xxxxxxxxxx
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Southern Swedish Forest Research Centre
Further information
Litterature list
**1) ** Introduktion till genusperspektiv på skog och skogsbruk
Kön & genus
Mia Eriksson & Lucas Gottzén (2020) Genus, Liber (s. 10-43)
Anna Lundberg och Ann Werner (red.) (2016) En introduktion till genusvetenskapliga begrepp, Nationella sekretariatet för genusforskning. (s. 15-19)
Ganetz, Hillevi (2012) Naturlikt: människor, djur och växter i SVT:s naturmagasin, Gidlunds förlag. (s. 31-36)
Johansson, Kristina (2019) Inkvoterade kvinnor och för-fördelade män? - om skogsbrukets pågående jämställdhetssatsningar, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson) (s. 53-62)
Johansson, Maria (2019) Fler kvinnor i det svenska skogsbruket! - men var får de plats?, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson) (s. 63-73)
Intersektionalitat, normkritik och jämställdhet
SOU (2014:34) Inte bara jämställdhet: Intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet (s. 36-42, 267-268)
Anna Lundberg och Ann Werner (red.) (2016) En introduktion till genusvetenskapliga begrepp, Nationella sekretariatet för genusforskning. (s. 33-38)
Ringblom, Lisa (2019) Bra för affärerna? - Motiv för ökad jämställdhet i den svenska gruv- och skogsnäringen, , I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 27-38.
**2) ** **Organisation och ledarskap**
Organisation
Wahl & Holgersson (2018) Det ordnar sig. Studentlitteratur. (s. 51-171)
Andersson, Elias (2019) Att styra förändringens språk - mening, politik och jämställdhet i den svenska skogsnäringen, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 39-52.
Johansson, Maria (2019) #Slutavverkat - sexuella trakasserier i skogssektorn, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 183-194.
Arbetsliv & diskriminering
Wahl & Holgersson (2018) Det ordnar sig. Studentlitteratur. (s. 235-293, 295-320)
Andersson, E. & Joahsson, M (2022) Tio år med jämställdhet på agendan - Nationell uppföljning av skogligt utbildades villkor på arbetsmarknaden. Umeå: Sveriges Lantbruksuniversitet. (s.5-6, 9-13)
DO (2019) Arbetsgivarens aktiva åtgärder
**3) ** **Skogens relationer**
Policy
Holmgren, Sara (2019) Skogsrikets värderingar - en fråga om politiska prioriteringar, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 75-88.
Konkurrenskraft kräver jämställdhet: jämställdhetsstrategi för skogsbrukssektorn
Skogsägarskapet
Andersson, Elias (2019) Skogsägarskapets kön och förväntningar – hur naturen blev känslosam, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 171-182.
Appelstrand, Marie (2019) Osynliga entreprenörer i skogen? – förutsättningar för kvinnors företagande inom den skogliga sektorn, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 109-120.
Lidestav, Gun (2001) Kräver skogen sin man eller duger en kvinna?, I: Kvinnor och jord: Arbete och ägande från medeltiden till nutid (red. Liljewall et al.), s. 159-173.
Natur/biologi
Ah-King, Malin (2012) Genusperspektiv på biologi (s. 6-29)
**Referenslitteratur:**
Anna Lundberg och Ann Werner (red.) (2016) En introduktion till genusvetenskapliga begrepp, Nationella sekretariatet för genusforskning.
Diskrimineringslagen (2008:567)