New search
MX0137

Environmental impact assessment, environmental communication and nature interpretation - methods and skills development

Syftet med kursen är att du i din framtida yrkesroll ska vara välbekant med metoder för miljökonsekvensbeskrivning, miljökommunikation och naturvägledning och i någon mån kunna arbeta med enklare arbetsuppgifter inom dessa områden.


Course evaluation

The course evaluation is now closed

MX0137-20113 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for MX0137

Academic year 2023/2024

Environmental impact assessment, environmental communication and nature interpretation - methods and skills development (MX0137-20178)

2023-12-01 - 2024-01-14

Academic year 2021/2022

Environmental impact assessment, environmental communication and nature interpretation - methods and skills development (MX0137-20134)

2021-12-03 - 2022-01-16

Academic year 2020/2021

Environmental impact assessment, environmental communication and nature interpretation - methods and skills development (MX0137-20136)

2020-12-03 - 2021-01-17

Academic year 2019/2020

Environmental impact assessment, environmental communication and nature interpretation - methods and skills development (MX0137-20071)

2019-12-04 - 2020-01-19

Academic year 2018/2019

Environmental impact assessment, environmental communication and nature interpretation - methods and skills development (MX0137-20113)

2018-12-03 - 2019-01-20

Syllabus and other information

Litterature list

Naturvägledning och miljökommunikation

Interpretation – kommunikation som gör skillnad
Författare: Ham S (2013) CNV:s översättning 2018
Kommentar: Kap 1-5 t o m s 82 Se separat PDF på Canvas.

Praktisk interpretation – för guider i natur- och kulturarv
Länk: https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/centrum-for-naturvagledning/publikationer/handledningar-och-stod/praktisk-interpretation---for-guider-i-natur--och-kulturarv/
Författare: Interpret Europe (2015) CNV:s översättning 2018

Naturvägledning som demokratiskt forum. I boken Skapa sammanhang
Länk: https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/centrum-for-naturvagledning/publikationer/om-naturvagledning/skapa-sammanhang/
Författare: Caselunghe. E. & Hansen, H. (2012)

Att förstå naturvägledning som ett socialt samspel mellan vägledare och vägledd.
Författare: Hallgren, L
Kommentar: Se separat PDF på Canvas.

A New Commitment for the Visitor. I temanummer av Legacy: Interpreting Controversial Issues
Författare: Knapp. D. & Forist, B. (2014)
Kommentar: Se separat PDF på Canvas.

Naturvägledning i Norden - en bok om upplevelser, lärande, reflektion och delaktighet i mötet mellan natur och människa. København: Nordiska Ministerrådet
Länk: http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1362567/FULLTEXT03.pdf
Författare: Sandberg, E. red (2019)
Kommentar: Kapitel 1 (sid 24-36), Kap 2 (sid 64-82); Kap 3 sid 142-167; Kap 4 sid 202-217 och 222-242 )

Miljöbedömning

Miljöbalken, främst 6 kap
Länk: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808

Naturvårdsverkets övergripande vägledning om miljöbedömning
Länk: https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/miljobalken/miljobedomningar/

EU kommissionens checklista avgränsning av miljöbedömning
Länk: https://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/EIA_guidance_Scoping_final.pdf

Samråd Uppsala kommun

Tvärförbindelse Södertörn

Domstolsutlåtande

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Rural Development - Societal Change Biology and Environmental Science - Bachelor's Programme Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 19030 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Environmental Science
Course code: MX0137 Application code: SLU-20113 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Urban and Rural Development Pace: 100%