Independent Project in Landscape Architecture, A2E - Landscape Architecture Programme - Uppsala,
An independent project is a project where you will apply your in-depth knowledge, skills and approach to an issue in the field of the education. Often, the independent project is at the end of your education where you will plan, conduct and present an academic study. Your project will be published publicly.
Information from the course leader
Välkommen till kursen Självständigt arbete i landskapsarkitektur!
Nedan följer viktig information för dig som ska gå kursen:
- För att bli antagen behöver du 30 hp på avancerad nivå inom ämnet landskapsarkitekur (LK) samt ett godkänt självständigt arbete på grundnivå. Arbetets inriktning på den här kursen ska vara av sådan art att det möjliggör en fördjupning av tidigare kunskaper du erhållit inom utbildningen. Du måste därför ha minst 15 hp på avancerad nivå av relevans för arbetets ämne/inriktning (gärna mer). Din undersökning kan vara ett projekt eller ett mer teoretiskt inriktat arbete. Den ska vara inom ämnesfälten: förvaltning, gestaltning eller planering.
- För att utnyttja kursupplägget på bästa sätt och för att arbetet ska hinna bli klart inom givna tidsramar bör du före kursstart ha en tydlig idé om vad det ska handla om och förslag på lämplig teori och metod(-er) för att genomföra det. Redan före kursen kan det vara idé att fundera på problemrymd och forskningsfråga/-or för att börja ringa in ämnet.
- Du kan arbeta enskilt eller tillsammans med en kursare. Vi rekommenderar pararbeten. Erfarenheten visar att det ger många fördelar vad gäller arbetenas kvalitet och möjligheten att hålla tidsplanen.
Skicka ditt/ert förslag på ämne till kursledningen (asa.ahrland@slu.se) senast den 15 augusti med nedanstående information, så går det snabbare och lättare för oss att matcha arbetet med lämplig handledare.
- Ditt/era namn
- Förslag på ämne
- Om undersökningen är ett projekt eller ett mer teoretiskt arbete
- Ämnesfält: gestaltning, förvaltning eller planering (alla ingår i ämnet LK- landskapsarkitektur )
- Ange vilka kurser du/ni gått på avancerad nivå och vilken kurs/vilka kurser du anser har särskild relevans för ämnet för ditt självständiga arbete samt hur du med arbetet avser att fördjupa dina kunskaper inom området/fältet.
- Förslag på teori, metod/-er/genomförande
- Språk (sv eller eng)
Kursen inleds med upprop och ett första informationstillfälle den 28 augusti i sal Umeå, Ulls Hus. Då är det viktigt att vara med. Om du har förhinder ska du meddela det i förväg.
Observera att du blir registrerad först efter kursstart (under förutsättning att alla förkunskapskrav är uppfyllda) och får då tillgång till Canvassidan.
Arbetet bedrivs självständigt under kursen. Du kommer ha stöd av en handledare, De fåtal organiserade kurstillfällena är också viktiga för att hjälpa dig framåt. Praktisk information kring kursen har vi i en studiehandledning och på Canvas finns också en del annat material som kan stötta i arbetsprocessen. Här på kurshemsidan ligger ett preliminärt schema. Observera att ändringar kan ske.
Som hjälp och inspiration följer nedan en lista med förslag på ämnen som vi gärna handleder. Den kan komma att kompletteras efterhand. Om det är något ämne du skulle vilja arbeta med, ta gärna kontakt med förslagspersonen.
Vänliga hälsningar
Åsa Ahrland och Viveka Hoff
Kursledare
EX0860 Självständigt arbete i landskapsarkitektur 2022/2023
1 Förslag på teman - Kontaktperson: Mattias Qviström
Miljonprogrammets förtätning
Det pågår en mycket omfattande förtätning av miljonprogrammets områden, som ofta skildras i termer av att ”läka staden”, ”öka stadsmässigheten” och inte minst skapa en mer hållbar stad. Konflikterna med befintliga grönområden framställs ofta som ganska oproblematisk i plandokumenten – men protester mot förtätningarna pekar mot något annat. Det finns ett stort behov av kritiska granskningar av dessa förtätningar, genom rumsliga analyser, men också via kritiska studier av plandokument. Studien kan resultera i redskap för att kritiskt granska förtätningsprojekt.
Spel som redskap för landskapsplanering
Spel har under senare år ofta används för att engagera allmänheten i planeringsfrågor. Ett exempel är Participology, ett dialogverktyg som ursprungligen användes för att få motstående parter att mötas och diskutera stadsexpansion utifrån ett vidare perspektiv. Går det att vidareutveckla Participology för en dialog om konflikterna kring den täta staden? Eller för att diskutera landskapets roll i planeringen? Ett examensarbete hade kunnat resultera i en prototyp som prövades i ett planeringsprojekt. Det finns förstås många andra spel, och andra sätt att använda spel i planeringen: en mer generell studie av spel och planering hade också varit mycket värdefull.
Fritidens landskap
Hur kan vi planera för fritidens landskap? Hur för vi in landskapet som en resurs för fritiden i den kommunala planeringen? Det handlar dels om hur vi analyserar landskapet och dess värden, men också om hur fritidsplanering och fysisk planering samordnas. Såväl en landskapsanalys av fritidens landskap som ett samarbete med en kommun för att öka samspelet mellan fritidsplanering och fysisk planering med hjälp av landskapet som en arena, hade varit mycket värdefullt.
Från grönområden till ekosystemtjänster: en studie av grönplaneringens historia
De strategiska idéerna om hur vi ska tänka kring grönplanering, dess strukturer, fördelning, osv., har förändrats kraftigt över tid. Vi behöver förstå denna historia för att förstå dagens grönstruktur. En historisk studie, till exempel av en kommuns övergripande planering över tid, hade bidragit till ny förståelse för denna historia. En möjlighet är också att använda den historiska skildringen för att kritiskt belysa dagens planering.
2 Förslag på teman – kontaktperson Helena Nordh
Biodiversitet på begravningsplatser
En studie av goda exempel på hur man inom Svensk begravningsverksamhet/kyrkogårdsförvaltning har jobbat för att öka biologisk mångfald på begravningsplatser. Metoden skulle kunna bestå i platsbesök och dokumentation av olika lösningar. Goda exempel kan hittas i samråd med handledare och t ex SKKF och Movim partnerskap.
Att dekorera en gravplats
Att dekorera en gravplats kan göras ytterst personligt. Men man kan också välja att köpa in tjänsten av den svenska kyrkan som i de allra flesta kommuner är ansvariga för skötsel av begravningsplatser. I denna studie är tanken att observera hur personliga uttryck visas fram på den offentliga begravningsplatsen. Vilka objekt, växter osv används? Vilka högtider uppmärksammas? Är det skillnader mellan olika gravkvarter/olika religioner? Arbetet är även tänkt att bidra med en diskussion om det privata som en del av det offentliga rummet.
Hur påverkar huvudmannaskapet för skötsel begravningsplatser?
I Sverige är det den svenska kyrkan som är huvudman för begravningsverksamheten förutom i 2 kommuner, Stockholm och Tranås. Hur påverkar detta skötsel, upplevelser och bruk av begravningsplatserna?
3 Förslag på teman – kontaktperson Sofia Eskilsdotter
Kanske finns något spännande område inom samarbetet med Kenyas landskapsarkitekter inom IFLA WC 2023 som Sverige och Kenya kommer att hålla tillsammans? Tips från Pia Jonsson, Sveriges Arkitekter, se: https://www.arkitekt.se/evenemang/landskapsarkitektur-i-kenya-ett-resereportage/
Här kommer förslag på exjobb från Anna Pettersson-Skog och Brita Stenvall på RISE (som är lokaliserade här på Ultuna):
I ett Vinnovaprojekt som heter Samverkan för hållbar dagvattenhantering på kvartersmark så är syftet att ta fram konceptlösningar för dagvattenhantering som passar för kvartersmark. Vi skulle gärna vilja ha en X-jobbare som är landskapsarkitekt/landskapsingenjör som kan kombinera ihop konceptlösningarna på ett eller två fingerade eller verkliga kvarter. Kontakt: Anna Pettersson Skog Samhällsbyggnad, Urban Water Management, D: +46 10 5166331 | M: +46 734126363 anna.pettersson.skog@ri.se
Hur får stadsträd sin näring? Varifrån och hur mycket näring får stadsträden naturligt samt vad kan behovet vara? Hur förvaltar och sköter Sveriges kommuner stadsträdbestånden?
4 Förslag på teman – kontaktperson Carola Wingren
Att designa för flexibel användning av ett kustlandskap i Kalmar
Liv, landskap och aktiviteter i kustområdena i Sverige och över hela världen utmanas av havsnivåhöjning, stormar och erosion. I Kalmar undersöker ett fyraårigt tvärvetenskapligt forskningsprojekt COALA https://www.slu.se/en/departments/urban-rural-development/research/la-research/ongoing-projects/coala/ hur flexibilitet i fysisk planering och design kan vara en möjlig strategi för långsiktig anpassning av kustområden till stigande havsnivåer och erosion. Projektet som pågår 2021-25, är ett samarbete mellan SGI, KTH, SMHI, SLU, kommunen, de regionala myndigheterna och konstplattformen Konstkiosk.
Vi är intresserade av designprojekt på masternivå som undersöker olika tillvägagångssätt för sådan flexibel användning. Det kan också finnas möjligheter att göra masterarbeten med inslag av intervjuer med lokalbefolkningen eller olika intressenter.
Landskapsarkitekten och hens yrkesroll och praktik
Fördjupade studier om (svensk) nutida landskapsarkitektur, landskapsarkitekter och deras praktik.
Vilka frågor arbetar landskapsarkitekter (på konsultföretag och i offentlig förvaltning som kommuner etc) med, och i vilka föreställningar om såväl form, estetik och hållbarhet grundar sig den nutida landskapsarkitekturen? Jag ser gärna att studenten tar utgångspunkt i såväl landskap, representation som tillblivelseprocessen för projekten
Som material kan jag exempelvis tänka mig närstudier av enstaka kontors eller flera kontors arbeten under en viss period, granskning av tävlingsresultat från tävlingar eller parallella uppdrag mm.
Möjliga metoder kan vara analys av skisser och ritningar, intervjuer eller enkäter med landskapsarkitekter eller kombinationer av detta och annat.
The landscape architect and her professional role and practice
In-depth studies of (Swedish) contemporary landscape architecture, landscape architects and their practice.
What issues do landscape architects work with (in consulting companies and in public administration such as municipalities, etc.), and in what notions of form, aesthetics and sustainability are contemporary landscape architecture based? I would like to see works looking at the landscape, the representations and the creative process for making the projecs.
As material, I can imagine close studies of one or several design studios' work during a certain period, review of results from competitions or parallel assignments, etc.
Possible methods can be analysis of sketches and drawings, interviews or surveys with landscape architects, or combinations of these or other methods.
5 Förslag på teman – kontaktperson Hildegun Varhelyi Nilsson
Nu sker storskaliga gröna industriella investeringar i Norrbotten och Västerbotten. Vad får det för konsekvenser för landskapet och de boendemiljöer som finns här och de nya stadsmiljöer som skapas? – Se tex. ArkDes utlysning Visioner: i norr. https://arkdes.se/arkdes-think-tank/visionerinorr/
Arbetet kan vara teoretiskt eller ett gestaltningsprojekt.
På Sergels torg är ett platssamverkansprojekt mellan Stockholm stad, lokala fastighetsägare, näringsliv och civilsamhälle. Målet att skapa ett levande Sergels torg där människor trivs och vistas, genom att tillföra tillfälliga installationer som sittplatser, konst etc. Huvudsyftet är ökad trygghet. Ett arbete kan handla om en platsskapande gestaltning eller vara ett teoretiskt arbete som utvärderar det som gjorts och ger förslag på strategi framåt.
Propositionen "Politik för gestaltad livsmiljö" (Prop. 2017/18:110) presenterades i februari 2018 av dåvarande kultur-, miljö- och bostadsministrarna. Politiken tar ett helhetsgrepp om arbetet med den gestaltade livsmiljön och utgör en samlad nationell arkitekturpolicy. Det politiska målet slår fast att arkitektur, form, design, konst och kulturarv har avgörande betydelse i samhällsbygget eftersom den gestaltade livsmiljön påverkar alla människor i deras vardag utifrån bland annat hälsa och välbefinnande. Hur förhåller sig arkitektur-, form- och designpolitiken till landskapsarkitekturen?
6 Förslag på teman – kontaktperson Tomas Eriksson
”Rörelsens landskap” i olika avseenden, skeenden och skalor. Vi människor tillbringar mycket tid att förflytta oss mellan olika platser, mellan hem och skola, arbetsplats, mellan städer och länder. Varorna vi konsumerar tillbringar också mycket tid på vägen.
Järnvägar, vägar, gator, cykelvägar, gångvägar, stigar och tillhörande omgivningar representerar en stor del av det vardagslandskap där vi lever våra liv. De behöver och förtjänar god planering, gestaltning och förvaltning.
Ett examensarbete kan t.ex fokusera på planeringsfrågor, landskapsanalyser, gestaltning av ”väg” med sidområden och eller förvaltningsfrågor kopplade till gestaltning.
7 Förslag på teman – kontaktperson Burcu Yigit Turan
I welcome master students, who aim to creatively explore socially engaged practices in cultural environments (co-planning, co-design …), developing situated knowledges through experiential, visual, anthropological/ethnographic, architectural methods engaging with communities, groups and individuals within different thematic scenarios; and to critically investigate planning and design of cities, landscapes and public spaces within social, political and cultural perspectives considering issues such as segregation, inequality, place-making, bordering, gentrification, alienation, belonging, heritage, social justice, publicness, community building, solidarity, care, sharing, exchange, food justice, alternative communities, affordable housing, circular economies etc. and researching marginalized histories, cultures, practices, utopias and future imaginations in relation to planning and design through critical theory lenses and creative (anthropological, visual, spatial, artistic and architectural) research methodologies. The geographic context of the case studies can be both Swedish and abroad.
8 Förslag på teman – extern kontaktperson Annica Hultfeldt
Jag undrar om det finns möjlighet för en student att kunna göra ett examensarbete med att ta fram ett förslag till att förbättra en skolgård? Min son går på Engelska Skolan på andra sidan vägen och jag hade en diskussion med rektorn om att gör om skolgården. De har ju lite begränsningar med de nya bostadsområdena runtomkring och Palliativa avdelningen men jag ser potential att få till en utemiljö som skulle vara mer användbar för eleverna. Rektorn har påbörjat diskussioner med deras huvudkontor om att få stöd med detta om intresse verkar finnas. Jag tänkte det kunde vara roligt om en SLU student fick möjlighet att vara med och skapa den nya miljön.
Annica Hultfeldt
Alumni Coordinator
Sveriges lantbruksuniversitet
Swedish University of Agricultural Sciences
Division of Educational Affairs
PO Box 7010
SE-75007 Uppsala
SWEDEN
Visiting address: Almas Allé 8
Phone: +46 18 67 20 18, +46 73 084 38 11
9 Förslag på teman – extern kontaktperson Jens Lindgren, vd Lappset Sweden
Jag arbetar för Lappset Sweden AB i Enköping, inom lek- och parkmöbelbranschen. Vi arbetar med landskapsarkitekter runt om i landet, och har även ett eget designteam på tre landskapsarkitekter stationerade i Enköping. Jag skulle mycket gärna diskutera med er om möjligt samarbete mellan Lappset och SLU, vilket kunde gälla t.ex. examensarbeten eller möjlighet till praktik.
Som bäst så har vi på gång att rekrytera vikarie för en av våra landskapsarkitekter (heltid, 1 år). Kunde era nyexade landskapsarkitekter vara intresserade av en sådan möjlighet?
Mob. + 46 (0)70 639 65 70
10 Förslag på teman – extern kontakt Hans Eek
ETC Bygg skall bygga hyres- och bostadsrättslägenheter i Gottsunda. SLU Ultuna ligger väldigt nära.
Vi skall bygga ca 80 lägenheter i fyra klimatpositiva hus. De två första står färdiga i Västerås, utvärderas i tekniskt och socialt av Mälardalens Universitet. Vi bygger tre hus med 45 hyreslägenheter i Växjö, inflyttning under hösten och ett höghus på 10 -11 våningar i Hyllie i Malmö, Sedan står Kumla på tur. Se: https://etcbygg.se/ https://etcbygg.se/vasteras/
Odling: Alla hus har stora balkonger och mark som gör odling möjligt. (Enligt Margret Kennedy, pioniär inom permakultur, skall 20 kvm räcka för en hel familjs årliga matbehov. Jag tror i och för sig inte på henne, att det räcker). Alla lägenheter i Västerås fick vid inflyttning Bokashi-hinkar och erbjudande om kurser i ekologisk odling. Det vi skulle vilja är att starta en forskning, utveckling och utvärdering om vilka möjligheter gemensam odling har gå till i Gottsunda, vilka förutsättningar som finns på den marken som står till förfogande och med de boende som flyttar in. Även en social undersökning om hur de boende hanterar detta.
Vatten/avlopp: Området kommer att vara anslutet till Uppsala V-A nät. Ändå är det intressant att undersöka om dagvattnet kan användas för tvätt och toalettspolning i projektet i Gottsunda. Jag vet att det finns erfarenheter från detta men i allmänhet i liten skala, i mindre villor och gårdar, särskilt i Tyskland. Känner Du till om det finns någon FoU om detta i vårt land? Har SLU arbetat med detta? Vet Du möjligheter till att få forskningsbidrag?
ETC bygg drivs utan vinstsyfte.
Hans Eek
ETC Bygg AB
ARKITEKT HANS EEK AB
Västermalmsgatan 10
724 61 Västerås, Sweden
+46 708 237766
Course evaluation
The course evaluation is now closed
EX0860-10200 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for EX0860
Academic year 2024/2025
2025-01-20 - 2025-06-08
Academic year 2024/2025
2024-09-02 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
2024-01-15 - 2024-06-02
Academic year 2022/2023
2023-01-16 - 2023-06-04
Academic year 2022/2023
2022-08-29 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
2022-01-17 - 2022-06-05
Academic year 2021/2022
2021-08-30 - 2022-01-16
Academic year 2020/2021
2021-01-18 - 2021-06-06
Academic year 2020/2021
2020-08-31 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
2020-01-20 - 2020-06-07
Academic year 2019/2020
2019-09-02 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
2019-01-21 - 2019-06-09
Academic year 2018/2019
2018-09-03 - 2019-01-20
Syllabus and other information
Syllabus
EX0860 Independent Project in Landscape Architecture, A2E - Landscape Architecture Programme - Uppsala,, 30.0 Credits
Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, A2E - Landskapsarkitektprogrammet - UppsalaSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Master’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 30.0 | 0301 |
Advanced study in the main field
Second cycle, contains degree project for Master of Arts/Master of Science (120 credits)Master’s level (A2E)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
EnglishPrior knowledge
Knowledge equivalent to 30 credits at second-cycle level in the main field of study. A Pass grade for the independent project at first-cycle level, or a Bachelor’s degree. The student must have completed at least one course relevant to the subject of the independent project before starting the project. Knowledge of English equivalent to English 6.Objectives
The aim of the course is for the student, based on previously acquired knowledge, to independently plan, carry out and present an academic study within a given time frame. Through the independent project, the student will develop their skills in the academic work process and deepen their subject knowledge considerably.
On completion of the course, the student will be able to:
independently and creatively identify and formulate scientific questions;
independently search, compile, evaluate and critically interpret relevant information and literature;
independently plan and, using adequate methods, carry out a scientific study within given time frames;
analyse and evaluate data and/or findings on a scientific basis;
discuss contents and conclusions in a scientific work critically, and reflect on how the choice of question and method relates to the scientific and practical basis of the subject;
reflect on social and ethical aspects, sustainability aspects within the subject as well as ethical aspects of research and development;
present a scientific work in accordance with the prevailing practice of the discipline, adapted to the intended audience and according to the instructions given;
write a summary in English of a scientific report according to the instructions given;
write a popular science summary of a scientific work according to the instructions given;
present a scientific work orally and critically review and discuss, as well as give constructive criticism of, another student’s project, including method, conclusions and the context of the work in a wider perspective;
identify their own skill and knowledge development needs in the subject of the project;
reflect upon what the science concept, eg in the above learning objectives, implies for the landscape architect’s work, as a basis for choosing approaches and knowledge generation;
consider how the work of the landscape architect’s profession can be graphically and visually presented.
Content
The course involves carrying out an independent, academic project (degree project) under supervision. The project is to be carried out independently, using data collected by the student themselves, or equivalent data. The project should preferably be carried out individually, but the course coordinator can admit exceptions under certain circumstances. The set-up of the independent project should be documented in a work plan established in consultation with the supervisor before the project starts.
The project is to be presented orally and in writing, as seminars or an equivalent format, and according to the instructions given. The course also involves taking part in a public discussion of another student’s project in order to assess the ability to give constructive criticism.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
A Pass grade for the written report and the oral presentation, as well as a Pass grade for the critical review of another student’s project. If the work has been carried out in pairs, it must be made clear to the examiner what each individual has contributed; this applies to both the written report and the oral presentation. The work effort and the scope of the work should correspond to 30 credits for each student, and each student must fulfil all intended learning outcomes. - If the student has not received a Pass grade for a test, the examiner has the right to give a supplementary assignment, provided this is feasible and can be justified.
If the student has been granted learning support due to a disability, the examiner has the right to offer an adapted test or let the student take the test in an alternative manner.
If this course syllabus is changed, or if the course is discontinued, SLU shall decide on transition rules for examination of students admitted under this syllabus but who have not yet completed the course.
For the examination of an independent project (degree project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the submission date. For more information, please refer to the regulations for education at Bachelor’s and Master’s level.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The course gives 30 credits of skill training.Once the student has received a Pass grade for the written report, this must be published in the SLU system for electronic publication (Epsilon), and checked for plagiarism. To be admitted to the course, the student must have an agreement with the supervising department concerning supervisor and the subject of the project.
Students are recommended to take a course corresponding to at least 5 credits in scientific methodology before starting their independent project. This requirement is fulfilled by students who follow the syllabus for SLU degree programmes. Students who have not completed an undergraduate programme at SLU are urged to take the web-based teaching components provided for undergraduate-level independent projects. A course in scientific methodology is any course or course component that contributes to the student fulfilling the qualification requirement of advanced method knowledge in the main field of study. The right to participate in teaching and/or supervision only applies to the course date the student has been admitted to and registered on.
The thesis can be written in Swedish, if the student has knowledge equivalent to Swedish in general eligibility for Swedish higher education.
The Board of Education has decided that a student at SLU should be given 20 hours of supervision for an independent project of 30 credits. The supervision can be individual and in groups.
Responsible department
Department of Urban and Rural Development