The forest, the soil, the machine
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1444-10306 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Syllabus and other information
Syllabus
BI1444 The forest, the soil, the machine, 15.0 Credits
Skogen, marken, maskinenSubjects
Forestry Science BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
G1N
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishObjectives
x
Content
x
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
x
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
School for Forest Management
Further information
Litterature list
Del 1: Skogen som miljö
Böcker att köpa/låna från biblioteket
Andersson, R., Bergqvist, J. & Näslund, B.-Å. (2017). Skoglig produktionsekologi - ståndortsanpassning i skogsbruket. Skogsstyrelsen.
- Kapitel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14 (Obs: används också senare i utbildningen)
Bleckert, S., Henrikson, L. & Degerman, E. (2010). Skogens vatten – om vattenhänsyn i skogsbruket. Södra Skogsägarna, Mellanskog, Norrskog och Norra Skogsägarna.
Persson, P-E, (2019). Klassning av bärighet – Optimal tillgänglighet med rätt metoder. Mora in Europe AB.
Digitalt tillgängliglitteratur på Canvas
Drakenberg, B. (2003). Kompendium i trädkännedom. Institutionen för Skogens Ekologi och Skötsel, Sveriges lantbruksuniversitet.
- Sidor 7-8 (avsnitt om bladställningens betydelse samt Lång- och kortskott)
- Sidor 14, 18 (Släktet *Abies *och släktet Picea)
- Sidor 13 (Systematik), 25-26 (Släktet Pinus) - läs översiktligt.
- Titta på bilder till arter som ingår höstens kursmoment.
- Titta på utbredningskartor till arter som ingår höstens kursmoment.
Högvall Nordin, M., Bengtsson, K., Flyckt, R. & Wide, R. (2023). 17 vägar till en mer jämställd skogssektor. Rapport från regeringsuppdraget ”Genomförande av åtgärder för en jämställd skogsnäring. Skogsstyrelsen. Rapport 2023/07.
Linder, M. et al. (2014). Climate change and European forests: What do we know, what are the uncertainties, and what are the implications for forest management? Journal of Environmental Management 146: 69-83.
Valund, T. (2024). Kompendium i skoglig marklära. Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
- Sidor 7-17 plus bilagor
Dessutom:
- Föreläsningar och övrigt utdelat material
- Egna anteckningar under exkursioner och övningar
Del 2: Skogsteknik
Digitalt tillgängliglitteratur på Canvas
Berg, S. (1982). Terrängtypsschema för skogsarbete. Uppsala: Skogforsk.
Biometria. (2021). Klassning av skogsbilvägar. Biometria.
Eklöf, K. & Skyllberg, U. (2022). Kvicksilver i mark och vatten – hur påverkar skogsbruk och våtmarksrestaurering? (Fakta skog 2022:5). Fakulteten för skogsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet.
Johannesson, T., Valund, T & Eliasson, L. (2023). Uttag av grot som skogsbränsle. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Lindroos, O., Ersson, B.T., Nordfjell, T. & Wästerlund, I. (2022). Liten skogsteknisk ordlista & formelsamling. Umeå: Institutionen för skogens biomaterial och teknologi, Sveriges lantbruksuniversitet.
Larsson, R. (2006). Skogstekniska tidsbegrepp. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Larsson, R. (2020). Prestationsprognoser. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Larsson, R. (2023). Skogsvägen handbok – projektering och byggande. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Ring, E. (2008). Skogsbruk med hänsyn till vatten – en handledning från Skogforsk. Uppsala: Skogforsk.
Skogsstyrelsen. (2016). Målbilder för god miljöhänsyn: Körning i skogsmark.
Skogsstyrelsen. TSG [Skogsbrukets tekniska samverkansgrupp]. (2022). Minska risken för markskador! Del 1-2. Uppsala: Skogforsk.
Böcker/tryckt material (tillgängliga i SLU-biblioteket)
Persson, P-E. (2020). Arbete i avverkningslag. Del 1 Grundläggande kunskaper. Mora in Europe AB.
Persson, P-E. (2013). Arbete i avverkningslag. Del 2 Praktisk produktion. Mora in Europe AB.
Dessutom:
- Föreläsningsanteckningar
- Utdelat material samt övningsuppgifter