Kontaktinformation
Studie- och karriärvägledning på SLU
Ehab Zarifa kom från Syrien till Sverige tillsammans med sin familj i samband med den stora flyktingvågen 2015. Tillsammans med sin hustru tog han sig genom Europa bärande på sin då fyraårige son. Drömmen var att få leva i säkerhet med sin familj bortom kriget.
– Vi hamnade i Stockholm. Allt var nytt i början. Nytt samhälle, nytt språk och ny kultur. Som nyanländ behöver man anpassa sig till det nya, och det blir lättare om man kan språket. Språket är nyckeln.
Både Ehab och hans hustru var lärare i Syrien. Men Ehabs passion för natur, biologisk mångfald, trädgård och park motiverade honom att studera en ettårig trädgårdskurs på Hvilan utbildning i Stockholm. Parallellt studerade han svenska på kvällarna.
– Ju äldre man är, desto svårare är det att fullt ut tillägna sig ett nytt språk. Men jag tillåter aldrig åldern påverka vem jag är och vad jag kan göra. Ålder är bara ett nummer.
– Trädgårdskursen var bra, men min ambition var större. Jag ville läsa på universitet så jag sökte på den bästa webbsidan för den som vill börja studera på universitet, studera.nu.
På studera.nu hittade Ehab Landskapsingenjörsprogrammet på SLU. Nu studerar han sitt tredje och sista år på SLU på Landskapsingenjörsprogrammet och han trivs bra med utbildningen.
– Det är sant. Det är absolut inte lätt. Jag är den enda invandraren på Landskapsingenjörsprogrammet och jag kämpar fortfarande med svenska språket. Men utmaningarna pushar mig hela tiden att kämpa mer för att följa med i studietempot.
Ehabs tips till alla nyanlända är att aldrig jämföra sig med andra. Var och en har sina förmågor och man måste vara stolt över sig själv och belöna sig själv för varje prestation man uppnår.
– Jag drömmer om att jobba på ett framstående företag i Sverige som bygger och förvaltar stadens gröna miljöer. Jag vill bidra till utveckling i Sverige, det land som en gång tog emot mig som flykting. Jag vill också bidra till återuppbyggnaden av mitt land, Syrien, som förstörts av kriget.
Studie- och karriärvägledning på SLU