Ny sökning
LB0097

Projekt och kommunikation i den agrara sektorn

Detta är en kurs som förbereder blivande agronomer för det framtida yrkeslivet. Agronomer jobbar i lantbrukssystemet med stora utmaningar kopplade till jordens livsmedelsförsörjning, trygga livsmedel, etisk och ekonomisk djurhållning, framtida markanvändning, hållbarhet på landsbygden mm. Frågorna är komplexa, inte minst för att det finns många aktörer att hantera och starka, ibland motstridiga intressen. Detta är den verklighet som vi vill ge dig möjlighet att förbereda dig för under denna kurs, oavsett om du möter detta system som expert, rådgivare, konsult, myndighetsperson, eller i någon annan roll.



På kursen samlas studenter från alla agronominriktningarna och erbjuds möjlighet att möta andra erfarenheter och perspektiv på de exempel som presenteras under kursen. Kursen är därför planerad som en verklighet i miniatyr där vi utnyttjar våra skillnader till att reflektera över vad det innebär att ha olika perspektiv och kunskap och hur man kan arbeta med det som utgångspunkt. Dessa förhållningssätt är relevanta för agronomer, men också för ett yrkesliv i allmänhet där vi har människor omkring oss. Vårt redskap när det gäller att arbeta tillsammans med människor i komplexa frågor är kommunikation. En stor del av kursen går också ut på att bli förtrogen med att arbeta i projektform. Syftet med kursen är därför att varje student ska lära sig verktyg för att kunna hantera olika roller och situationer som yrkesverksamma agronomer möter.

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LB0097-10113 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för LB0097

Läsåret 2023/2024

Projekt och kommunikation i den agrara sektorn (LB0097-10080)

2023-08-28 - 2023-10-30

Läsåret 2021/2022

Projekt och kommunikation i den agrara sektorn (LB0097-10253)

2021-08-30 - 2021-11-01

Läsåret 2020/2021

Projekt och kommunikation i den agrara sektorn (LB0097-10196)

2020-08-31 - 2020-11-01

Läsåret 2019/2020

Projekt och kommunikation i den agrara sektorn (LB0097-10157)

2019-09-02 - 2019-10-31

Läsåret 2018/2019

Projekt och kommunikation i den agrara sektorn (LB0097-10154)

2018-09-03 - 2018-11-11

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Modul 1A: Agronom i arbetslivet och kommunikation i praktiken (v. 35 – 36)

Obligatorisk

Egidius, H. 2011. Etik och profession: i en tid av ökande privatisering och myndighetskontroll. Stockholm: Natur & kultur. Kap 1 (Några sidor på Canvas)

Klasson, T. 2010. Professioner i offentlig förvaltning: en lärobok för universitetens professionsutbildningar. Lund: Studentlitteratur. Kap 1, 5 (Kap 1 på Canvas)

Westin, M., Calderon, C., Hellquist, A. 2016. Att leda samverkan: En handbok för dig som vill hantera komplexa samhällsutmaningar. Lund: Mediatryck. Del II (s. 32-45). http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1040497&dswid=-1527

Wilhelmson, L. & Döös, M. 2002. Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv. Arbetslivsinstitutet. Västervik: AB CO Ekblad & Co. (Canvas)

Leeuwis, C. 2006 *Communication for Rural Innovation: Rethinking Agricultural Extension. *Oxford: Blackwell Science. Ch. 2 From extension to communication for innovation p. 22-39 (Canvas)

Rekommenderade

Campbell, 2008. Designing a Communications Strategy. Kap 6. (Canvas) www.research-matters.net

Eksvärd, K., Hallgren, G., Norrby. T. & Westberg, L. 2006. Gå en mil i mina skor… på väg mot samförvaltning. Working paper No. 8. SLU, Centrum för biologisk mångfald. Uppsala. (Canvas)

Höckert, J. & Ljung, M. Advisory Encounters towards a Sustainable Farm Development – Interaction between Systems and Shared Lifeworlds. Journal of Agricultural Education and Extension, 19:3, 291-309.

KK-stiftelsen. Kommunikationsplanering – hur gör man? EN HANDBOK FRÅN KK-STIFTELSEN. ISSN 1652-5213 kks.se (Canvas)

Modul 1B: Miljökommunikations teori för agronomer (v. 37 – 38)

Obligatorisk

Nitsch, U. 2000. The art of environmental communication. Ur: Lundgren, L.J. (red.) *Knowing and doing. *Stockholm: Swedish Environmental Protection Agency (Naturvårdsverket). (Canvas)

Brulle, R. 2010. From Environmental Campaigns to Advancing the Public Dialog: Environmental Communication for Civic Engagement, Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture, 4:1, 82-98.

Leeuwis, C. 2006 *Communication for Rural Innovation: Rethinking Agricultural Extension. *Oxford: Blackwell Science. Ch. 7 Communication and the construction of meaning pp. 117-125 (Canvas).

Hallgren, L. & Ljung, M. 2005. *Miljökommunikation. Aktörssamverkan och processledning. *Lund: Studentlitteratur. Ch. 2 (pp. 53 – 65), 4 och 5.

Rekommenderade

Cox, R. 2016. Advocacy Campaigns and Message Construction. I Environmental Communication and the Public Sphere. SAGE publications. Kap 1, 8. (Canvas)

Bergeå, H., Hallgren, L., Westberg, L. & Ångman, E. 2013. Dialogprocessen om allemans­rätten Underlag för utveckling av dialogmetodik och dialogkompetens. Rapport 2/2013, Stad och land. (Canvas)

Darnhofer, I., Gibbon, D. & Dedieu, B. 2012. Farming Systems Research: an approach to inquiry. Ur: Darnhofer, I., Gibbon, D. & Dedieu, B. (red.) *Farming Systems Research into the 21st Century: The New Dynamic. *Springer. (Canvas)

Hallgren, L. 2003. I djupet av ett vattendrag: Om konflikter och samverkan vid naturresurshantering. Acta Universitatis agriculturae Sueciae. Agraria 379, Sveriges Lantbruksuniversitet, Uppsala. (Canvas). http://pub.epsilon.slu.se/183/1/91-576-6418-8.fulltext.pdf

Jurin, R.R., Roush, D. & Danter, J. 2010. Environmental Communication. Skills and Principles for Natural Resource Managers, Scientists, and Engineers. Springer Science+Business Media. Kap 5-7. (Canvas)

Lakoff, G. 2010. Why it Matters How We Frame the Environment. Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture, 4:1, 70-81.

Saarikoski, H., Raitio, K. & Barry, J. 2012. Understanding ‘successful’ conflict resolution: Policy regime changes and new interactive arenas in the Great Bear Rainforest. Land Use Policy 32 (2013) 271– 280 (Canvas) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264837712002074

Senecah, S. 2004. The Trinity of Voice: The Role of Practical Theory in Planning and Evaluating the Effectiveness of Environmental Participatory Processes. Ur: Depoe, S.P., Delicath, J.W. & Aepli Elsenbeer, M.-F. (red.) *Communication and Public Participation in Environmental Decision Making. *Albany: State University of New York Press, ss. 13-33. (Canvas)

Thurén, T. 2007. Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. Kap 2, 5, 19 (Canvas)

Ångman, E., Buijs, A.E., Bergeå, H.L., Arts, I. & Verschoor, G. 2016. Emotions in communicative practices: Legitimation and de-legitimation in NRM conflicts in the Netherlands and Sweden. Ur Petersen, T., Ljunggren Bergeå, H., Feldpausch-Parker, A. & Raitio, K. (red*.) *Environmental Communication and Community - Constructive and destructive dynamics of social transformation. Routledge. ss. 184-203.

Modul 2: Interdisciplinärt Projektarbetet (välj vad känns intressant/relevant)

Projekt och processorganisation

Hallin, A. & Karrbom Gustavsson, T. 2015. Projektledning. Stockholm: Liber. ISBN 9789147114801

Blomberg, J. 2003. Projektorganisationen – kritiska analyser av projektprat och praktik. Malmö: Liber Ekonomi. Främst kap 1. (Canvas)

Eklund, S. 2009. Arbeta i projekt – individen, gruppen, ledaren. Studentlitteratur. (Delar finns på Canvas)

Verktyg för grupparbete

Falk, A. Verktygslåda för bättre möten. Skaparlust. http://www.skaparlust.nu

Glasl, F. 1999. Confronting Conflict. A first-aid kit for handling conflicts. Hawthorn press. USA.

Wheelan, S. 2010. Att skapa effektiva team. Studentlitteratur.

Weiner Thordarson, K. 2009. Professionellt bemötande. Att möta kunder i offentlig verksamhet. SKL kommentus.

Vanliga metoder

Eneroth, Bo (1987), Hur mäter man ”vackert”? Grundbok i kvalitativ metod. Stockholm: Natur och kultur, s. 9-37, 47-77 (58 s.)

Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2004), Möten med bilder. Lund: Studentlitteratur, s. 9-82 (73 s.)

Winther Jörgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000),* Diskursanalys som teori och metod*. Lund: Studentlitteratur

Trost, Jan (2012), Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.

Thomsson, Heléne (2010), Reflexiva intervjuer. Lund: Studentlitteratur

Läsning för Projektövning 3: Problemformulering (Workshop 12/9):

  • https://www.youtube.com/watch?v=iS2J8TGVhw4&ab_channel=TEDxTalks
  • Creswell, J. W & Creswell J. D. 2018. *Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. *SAGE: Thousand Oaks, California. Pp. 105 – 112, 117 – 122, & 133-136.
  • Leeuwis, C. 2006 *Communication for Rural Innovation: Rethinking Agricultural Extension. *Oxford: Blackwell Science. Ch. 19 Cooperation across scientific disciplines and epistemic communities p. 350-361

Modul 3: Reflektion och utvärdering (v. 43 – 44)

Obligatorisk

Svensson, L. et al. 2009. Lärande utvärdering genom följeforskning. Lund: Studentlitteratur. Kap 1, 4. (Kap 1 på Canvas)

Karlsson, O. 1999. Utvärdering – mer än metod. En översikt. Àjour. Svenska kommunförbundet.

Westin, M. och Hellquist, A. Den reflekterande samverkansledare. https://medium.com/@martin.westin74/den-reflekterande-samverkansledaren-9656c56bcb60

Rekommenderade

Joosse, S., Powell, S., Bergeå, H., Böhm, S., Calderón, C., Caselunghe, E., Fischer, A., Grubbström, A., Hallgren, L., Holmgren, S., Löf, A., Nordström Källström, H., Raitio, K., Senecah, S., Söderlund Kanarp, C., von Essen, E., Westberg, L., & Westin, M. (2020) Critical, Engaged and Change-oriented Scholarship in Environmental Communication. Six Methodological Dilemmas to Think with. Environmental Communication, DOI: 10.1080/17524032.2020.1725588

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Agronomprogrammet - husdjur Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Lantbruksvetenskap Lantbruksvetenskap
Kurskod: LB0097 Anmälningskod: SLU-10113 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 100%