Vetenskapliga metoder, verktyg och uppsatsskrivande
Information från kursledaren
Hello all!
We are a little late with the course planning, but we'll catch up! See you on Zoom!
Mats Gyllin, Jenny Höckert
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0043 Vetenskapliga metoder, verktyg och uppsatsskrivande, 15,0 Hp
Scientific Methods, Tools and Thesis WritingÄmnen
Trädgårdsvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 90 hp inom något av ämnesområdena samhällsvetenskap, naturvetenskap eller teknologi samt engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att studenten ska bli bekant med kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, inklusive litteratursökning, text och numerisk analys, skrivande, layout och presentationer i muntlig form likväl som i skrift.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för, analysera och kritiskt diskutera metoder som kan användas för att arbete med situationer, frågor och problem av vikt inom sitt ämnesområde,
- planera, beskriva och presentera relevanta metoder och verktyg inom olika metodologier, och diskutera alternativa lösningar i en given situation,
- analysera och kritiskt diskutera informations relevans för intresseområdet, samt presentera en översikt över masteruppsatsens innehåll,
- formulera en arbetsplan för ett masterarbete,
- redovisa sitt arbete muntligt och skriftligt.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
Studenten skall förbereda sig för vetenskapliga studier genom vetenskaplig litteratur, föreläsningar, övningar och studentdrivna seminarier. Kursen kommer möjliggöra för studenten att: planera fältarbete, välja metodologisk ansats för en forskningsfråga, planera processen att samla in och strukturera data och den efterföljande kritiska analysen av material och idéer. Kursen kommer också att förbereda studenten för att skriva och bearbeta sin masteruppsats.
Exempel på metoder som studenten blir bekant med är: semistrukturerade intervjuer och manuell eller datorstödd textanalys likväl som statistisk analys och diverse metoder som avgörs av studenternas val av ämnen.
Kursen kommer att:
- inbegripa övning i att designa lämpliga forsknings- och utvecklingsprocesser för ställd fråga,
- diskutera etiska forskningsfrågor,
- ge former för datainsamling och analys,
- göra studenten bekant med metoder och verktyg inom tillämpad forskning,
- ge möjligheter för studenten att, individuellt eller i par, prova metoder och verktyg i praktiken samt
- utveckla förmågor för att skriva masteruppsatsen i linje med vad som behövs för vald metodologi.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, litteraturstudier, inlämningsuppgifter, seminarier och muntliga redovisningar.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, problemlösning, vetenskapliga metoder, teknikanvändning, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, självständighet och tidsplanering.
Följande moment är obligatoriska:
Seminarier och muntliga redovisningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker indirekt genom att de av studenterna föreslagna projekten och metoderna kan utprövas på och genomföras i verkliga fall, åtminstone i de fall som förslagen leder till genomförda självständiga arbeten.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursexaminationen sker i form av en individuell skriftlig projekt-/processplan för studentens masterarbete och preliminära introduktions- och metodologi-/metodavsnitt av masteruppsatsen, liksom en sammanställning baserad på litteratur av vikt för ämnesområdet. För att få godkänt krävs godkända övningar, muntlig och skriven presentation av projekt-/processplan samt preliminära introduktions- och metodologi-/metodavsnitt, förutom godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Kurslitteratur finns tillgänglig via Canvas och kommer att uppdateras löpande under kursens gång.