Ny sökning
EX0890

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling

Ett självständigt arbete är ett arbete där du ska tillämpa dina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en frågeställning inom utbildningens område. Ofta ligger det självständiga arbetet i slutet på din utbildning där du ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie. Ditt arbete publiceras offentligt. Se också https://student.slu.se/studier/examensarbeten/

Information från kursledaren

Hej!

Välkomna till kursen Självständigt arbete /masteruppsats!

Vi har kursstart måndag 17/1 kl.13.15 - 16.00 i sal C213 i BioCentrum.

Om ni inte är friska, så får ni en länk att vara med på zoom istället.

Se flikarna schema och betygskriterier för dessa dokument.

När antagningen är klar, kommer ni att bjudas in till Canvasrummet, där finns fler dokument.

God Jul och Gott Nytt År!

vänliga hälsningar,

Malin Beckman och Brian Kuns

malin.beckman@slu.se 073 957 1371

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

EX0890-30195 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för EX0890

Läsåret 2023/2024

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-30343)

2024-01-15 - 2024-06-02

Läsåret 2023/2024

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-10392)

2023-08-28 - 2024-01-14

Läsåret 2022/2023

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-30108)

2023-01-16 - 2023-06-04

Läsåret 2022/2023

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-10115)

2022-08-29 - 2023-01-15

Läsåret 2021/2022

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-10226)

2021-08-30 - 2022-01-16

Läsåret 2020/2021

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-30214)

2021-01-18 - 2021-06-06

Läsåret 2020/2021

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-10224)

2020-08-31 - 2021-01-17

Läsåret 2019/2020

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-30155)

2020-01-20 - 2020-06-07

Läsåret 2019/2020

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-10155)

2019-09-02 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-30165)

2019-01-21 - 2019-06-09

Läsåret 2018/2019

Självständigt arbete i Landsbygdsutveckling, A2E - Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling (EX0890-10182)

2018-09-03 - 2019-01-20

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Betygskriterier för EX0890 Självständigt arbete i landsbygdsutveckling, 30 hp

Malin Beckman och Brian Kuns

Betyg 3 – Studenten ska:

  1. kunna självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar;
  2. relatera de vetenskapliga frågeställningarna till lantbrukssektorns komplexa system av resurser och värdeskapande processer;
  3. självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och litteratur;
  4. självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar;
  5. analysera och värdera data och/eller resultat på vetenskaplig grund;
  6. kritiskt diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund;
  7. reflektera över samhälleliga och etiska aspekter, aspekter på hållbarhet inom ämnet samt etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete;
  8. skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar;
  9. skriva en sammanfattning på engelska av ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner;
  10. populärvetenskapligt sammanfatta ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner;
  11. muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska, diskutera och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete, inklusive metod, slutsatser och arbetets sammanhang i ett vidare perspektiv;
  12. identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet

Betyg 4 – Studenten ska (utöver punkterna under betyg 3):

  1. Kunna självständigt och kreativt identifiera och formulera väl motiverade vetenskapliga frågeställningar och argumentera för frågeställningarnas vidare relevans;
  2. Placera de vetenskapliga frågeställningarna i ett vidare och relevant sammanhang, både i relation till litteraturen och samhällskontexten;
  3. Visa god förmåga att självständigt söka, värdera, sammanställa och kritiskt tolka relevant information för att belysa och analysera ett problem;
  4. Tydligt motivera valet av metod, och resonera kring svagheter och styrkor med den föreslagna metoden;
  5. Göra en analys och värdering av data och resultat som innehåller kritiskt reflektion kring deras pålitlighet;
  6. Kunna kritiskt, och från flera perspektiv, diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, och bedöma innehållet och slutsatserna i förhållande till metodvalet och studiens vetenskapliga grund;
  7. (samma som för betyg 3)
  8. Visa god förmåga att använda formalia på ett korrekt och relevant sätt och visa förmåga att skriva en språkligt genomarbetad text med god läsbarhet i relation till målgruppen;
  9. Skriva en sammanfattning på i grunden korrekt engelska av ett vetenskapliga arbete;
  10. Visa god förmåga att göra populärvetenskapliga sammanfattningar;
  11. Hålla ett kortfattat och logiskt (utifrån materialet) muntligt försvar av det egna arbetet där den egna argumentationen tydligt framstår, och visa god förmåga att konstruktivt analysera, argumentera med, och diskutera sina kamraters uppsatser och placera dem i ett vidare vetenskapligt sammanhang;
  12. (samma som för betyg 3)

Betyg 5 – Studenten ska (förutom kriterierna under betyg 3 och 4):

  1. Kunna självständigt och kreativt identifiera och formulera väl motiverade och originella frågeställningar;
  2. Visa mycket god förmåga att placera de vetenskapliga frågeställningarna i ett vidare och relevant teoretiskt och empiriskt sammanhang;
  3. Visa mycket god förmåga att självständigt söka, värdera, sammanställa och kritiskt tolka relevant information för att belysa och analysera ett problem, både teoretiskt och empiriskt;
  4. Kunna göra en väl utvecklad bedömning av resultatet utifrån den valda metoden, och i relation till andra studier;
  5. Göra en väl utvecklad analys och värdering av data och resultat som innehåller kritiskt reflektion kring pålitligheten.
  6. (samma som för betyg 4)
  7. (samma som för betyg 3 och 4)
  8. Visa mycket god förmåga att göra en övertygande, stringent och formellt korrekt framställning och argumentation i relation till målgruppen.
  9. Skriva en sammanfattning på korrekt och välskriven engelska av ett vetenskapligt arbete
  10. Visa mycket god förmåga att göra populärvetenskapliga sammanfattningar
  11. (samma som för betyg 4)
  12. (samma som för betyg 3)

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 55000 SEK Nivå: Avancerad nivå (A2E)
Ämne: Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling
Kurskod: EX0890 Anmälningskod: SLU-30195 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 100%