Forskningsorienterad praktik
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för BI1435
Läsåret 2024/2025
Forskningsorienterad praktik (BI1435-20010)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2024/2025
Forskningsorienterad praktik (BI1435-10010)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Forskningsorienterad praktik (BI1435-50099)
2024-06-03 - 2024-09-01
Läsåret 2023/2024
Forskningsorienterad praktik (BI1435-40110)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Forskningsorienterad praktik (BI1435-30252)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2023/2024
Forskningsorienterad praktik (BI1435-20132)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2023/2024
Forskningsorienterad praktik (BI1435-10296)
2023-08-28 - 2023-10-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1435 Forskningsorienterad praktik , 15,0 Hp
Practical research orientationÄmnen
Trädgårdsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 90 hp på grundnivå varav 45 hp i Biologi eller i Trädgårdsvetenskap eller i Lantbruksvetenskap eller i MiljövetenskapMål
Studenten får grundläggande erfarenheter av biologisk forskning genom praktik i forskningsmiljö och tränas att tillämpa metoder som forskningsgruppen använder. Studenten får grundläggande förståelse för teorin bakom metoderna för att förstå hur och varför de används.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa en eller flera metoder inom det relevanta forskningsområdet
- förstå den teoretiska bakgrunden till de använda metoderna
- förstå sambanden mellan en vetenskaplig frågeställning, metoderna som används för att besvara den, samt datainsamling.
- analysera data och sätta dem i ett grundläggande vetenskapligt sammanhang
- ha insikt i forskningsprocessen och en forskargrupps arbetssätt
- kommunicera forskningsprojektet i ett grundläggande vetenskapligt sammanhang och till allmänheten, samt relatera forskningen till FNs hållbarhetsmål
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
Kursen genomförs som ett individuellt projekt. Studenten identifierar vilket ämnesområde och metodik hen är intresserad av och kontaktar kursledaren samt en forskare som kan handleda. I början av kursen ska student och handledare identifiera ett individuellt projekt och skriva en arbetsplan. Studenten introduceras i relevanta säkerhetsrutiner. Efter introduktion till de aktuella metoderna, arbetar studenten under handledning i sitt projekt. Litteraturstudier relaterade till projektet och metoderna genomförs. Projektet avslutas med en kort skriftlig rapport på engelska eller svenska och muntlig presentation. Rapporten ska innehålla introduktion, material och metod, resultat samt en diskussion i relation till resultaten och de använda metodernas möjligheter och begränsningar. En populärvetenskaplig sammanfattning av forskningsprojektet görs där forskningen relateras, om möjligt, till FNs hållbarhetsmål för att sätta forskningen i ett större perspektiv, samt för att träna sin förmåga att kommunicera forskning till allmänheten.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Projektarbete
Färdighetstränande moment
Litteraturstudier
Redovisningar
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande
Problemlösning
Vetenskapliga metoder
Muntlig kommunikation
Skriftlig kommunikation
Fält- eller/och laboratorievana
Följande moment är obligatoriska:
Introduktionsmöte med kursledare. Introduktion till säkerhetsrutiner för laboratorie- och/eller fältarbete och riskanalys. Individuell handledning är obligatoriskt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För en godkänd kurs krävs aktivt deltagande i ett projekt, godkänd rapport skriven på engelska eller svenska samt godkänd muntlig presentation.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Projektarbete kan endast ges under förutsättning att handledarkapacitet finns. Språket i rapporten kan vara engelska eller svenska, men måste utgöras av ett språk som handledaren behärskar väl.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtskyddsbiologi