New search
LK0348

Studio - Form and landscape character

Den här kursen är uppdelad i två delkurser som samspelar med varandra. Landskapsarkitektur med fokus på att förstå vad som formar ett landskaps karaktär och formlära med fokus på att ge grundläggande kunskaper och färdigheter i formlära som är relevanta för landskapsarkitektens arbete.



Inom landskapsarkitektur studerar vi kartor och besöker platser som vi försöker beskriva utifrån olika aspekter. Vi bygger modeller i olika material som visar på landskapets topografi, markanvändning och andra karaktärsdrag. Dessutom läser och skriver vi texter med fokus på att beskriva landskap. Målet är att studenten ska lära sig att översiktligt registrera och tolka ett landskaps olika karaktärsegenskaper utifrån olika aspekter samt formulera sina iakttagelser i ord och bild.



Inom formläran prövar övar vi förmågan att se, att uttrycka oss och att utforska. Vi avbildar föremål, modeller och miljöer, i olika hastigheter och med olika fokus, i svart-vita tekniker och i färg. För att träna seendet och förmågan att snabbt fånga det vi ser på papper ingår krokiteckning som ett återkommande moment. Vi lär oss också konstruera perspektiv och vi undersöker den kreativa processen i ett konstnärligt projekt där vi ger form åt tankar och idéer.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

LK0348-20031 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for LK0348

Academic year 2023/2024

Studio - Form and landscape character (LK0348-20066)

2023-10-31 - 2024-01-14

Academic year 2021/2022

Studio - Form and landscape character (LK0348-20062)

2021-11-02 - 2022-01-16

Academic year 2020/2021

Studio - Form and landscape character (LK0348-20026)

2020-11-02 - 2021-01-17

Academic year 2019/2020

Studio - Form and landscape character (LK0348-20023)

2019-11-01 - 2020-01-19

Syllabus and other information

Litterature list

Obligatorisk litteratur

Bokstaven före titeln kopplar till läsanvisningen längre ner på sidan.

A// Bilden och tanken, Textkompendium för LK0348, 2022. Tillgänglig som pdf.

B// Landskapskonventionen, läs på Boverkets hemsida.

B// Stahlschmidt, P. et. al. (2017): Landscape analysis, Investigating the Potentials of Space and Place. Kapitel 2; Framing Analysis och kapitel 6; Regionalisation and landscape character assessement. E-bok tillgänglig via SLU biblioteket via länk

B// Trafikverket, (2017): Landskapet är arenan, Tillgänglig som pdf.

C// Ekologigruppen, (2014): Dag Hammarskjöldsstråket – naturvärdesanalys, delar relevanta för Bäcklösa/Vipängen. Tillgänglig som pdf.

C// Upplandsmuseet & Karavan landskapsarkitekter (2014): Kulturhistorisk utredning – Dag Hammarskjöldsstråket, delar relevanta för Bäcklösa/Vipängen. Tillgänglig som pdf.

C och D// Trafikverket (2012): Landskap i långsiktig planering. Pilotstudie västra Götaland, valda delar av sid 43-92. Tillgänglig som pdf.

D// Oles, T. Go with Me 50 Steps to Landscape Thinking. Tillgänglig som pdf.

D// Röster om landskap, Textkompendium för LK0348, Att beskriva landskap. Tillgänglig som pdf.

Läsanvisning

A// Innehåller korta texter som används i övningar och seminarier i formläran. Mer detaljerade läsanvisningar finns på Canvas.

B// Ska du ha läst innan momentet ”Att karakterisera landskap” börjar

C// Ska du leta relevant information i när ni arbetar med momentet ”Att karakterisera landskap”.

D// Läser du under juluppehållet.

Course facts

The course is offered as an independent course: No The course is offered as a programme course: Landscape Architecture Programme - Uppsala, Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 74982 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1N)
Subject: Landscape Architecture Landscape Architecture
Course code: LK0348 Application code: SLU-20031 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Urban and Rural Development Pace: 100%