New search
HO0136

Pedagogics and leadership in horse business II

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om lärarrollen, ledarskap, projektledning, undervisningsmetodik samt barns och ungdomars utveckling med tillämpning i praktisk hästverksamhet.


Course evaluation

Additional course evaluations for HO0136

Academic year 2024/2025

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10203)

2024-09-02 - 2025-03-24

Academic year 2024/2025

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10204)

2024-09-02 - 2025-03-24

Academic year 2023/2024

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10144)

2023-08-28 - 2024-03-19

Academic year 2023/2024

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10150)

2023-08-28 - 2024-03-19

Academic year 2022/2023

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10180)

2022-08-29 - 2023-03-21

Academic year 2022/2023

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10181)

2022-08-29 - 2023-03-21

Syllabus and other information

Litterature list

Kurs: PEDAGOGIK OCH LEDARSKAP I HÄSTVERKSAMHET II

Läsår: 2025-2026

Årskurs: TVÅ

Inriktningar: RID OCH ISLAND

Kurskod: HO0136

Definitioner:

Obligatorisk litteratur: kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").

Referenslitteratur: frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").

Tips: frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.


  • OBLIGATORISK LITTERATUR

Ahrne, G. & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder. Liber. ISBN: 9789147112241.

Blomqvist, C. & Röding, P. (2010). Ledarskap, -personen, reflektionen, samtalet. Lund: Studentlitteratur

Carlsson, C., Nilsson Ranta, D. & Traeen, B. (2015). Mentalizing and Emotional Labor Facilitate Equine-Assisted Social Work with Self-harming Adolescents. Child Adolescents Social Work Journal 32: 329-339. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1461573/FULLTEXT01.pdf

Cronqvist, M. (2018). Etiskt ledarskap. Didaktik i förskola och skola. Studentlitteratur

Hedenborg, S., Torell Palmquist, G. & Rosén, A. (2021). The Emergence of the Swedish Horse-Riding School from the Mid-Twentieth Century, The International Journal of the History of Sport, 38:6, 607-630. https://doi.org/10.1080/09523367.2021.1959321

Lundesjö-Kvart, S. (2012). Ridlärares pedagogiska praktik – en verksamhetsteoretisk studie. Pedagogisk forskning i Uppsala nr 164. Licentiatuppsats vid Uppsala Universitet.

Långström, S & Viklund, U. (2010). Metoder – Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur

Lööw, M. (2021). Att leda och arbeta i projekt: en praktisk handbok om att lyckas i projektet. Project Success AB

Maltén, A. (2003). Att undervisa – en mångfasetterad utmaning. Kap 3 - 5. Studentlitteratur. Tillhandahålls av kursledningen.

Rosén A., Torell Palmquist, G. and Hedenborg, S. (2021). The Competent Child and (in)Competent Others. Horse-riding School Activities for Preschool Children. Sport in Society - Cultures, Commerce, Media, Politics. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17430437.2021.2015333

Thorell, G. (2017). Framåt Marsch! Ridlärarrollen från dåtid till samtid med perspektiv på framtid. Doktorsavhandling. Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs Universitet

Waerner, T., Thedin Jakobsson, B., Morgan, K. & Redelius, K. (2024). Participation Rights in Youth Sport: Voices of Young Swedish Equestrians. YOUNG, 1–19http://doi:10.1177/11033088231218855

Wolframm, I. (2014). The Science of Equestrian Sports. Theory, Practice and Performance of the Equestrian Rider. Kap 1 - 2. Routledge, London. Tillhandahålls av kursledningen.

Åkesdotter, C. et al. (2018). Idrottens ledarskap. SISU Förlag


  • REFERENSLITTERATUR

Barn och ungdom

Klingberg, G. & Hallberg, U. (2014). Kvalitativa metoder helt enkelt! Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-14291-3.

Torell Palmquist, G., Hedenborg, S., Linnér, S., Rosén, A, & Solenes, O. (2025). Flexibility, creativity, and imagination – a frame factor analysis of riding lessons for young children, Physical Education and Sport Pedagogy. https://doi.org/10.1080/17408989.2025.2474476

Ledarskap och projektledning

Forsberg, L. (2007). Att utveckla handlingskraft, om flickors identitetsskapande processer i stallet. Licentiatuppsats, 2007:43 Luleå tekniska universitet, Institutionen för Pedagogik och lärande. Luleå.

Forsberg, L. (2012). Manegen är krattad. Om flickors och kvinnors företagsamhet i hästrelaterade verksamheter. Avhandling. Luleå tekniska universitet, Institutionen för Pedagogik och lärande. Luleå.

Tönnquist, B. (2020). Projektledning. Sanoma Utbildning, ISBN 9789152312650

Waerner, T. (2015). Ridsportens ledarskap – en utmaning. En intervjustudie av nio ledare inom ridsporten. Magisteruppsats i pedagogik. Pedagogiska inst. Umeå Universitet

Önnevik, T. (2010). Ledarskapets grunder. Lund: Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-05161-1

Pedagogik vid ridundervisning

Auty, I. (2008). Coaching Skills. Kenilworth Press. ISBN 978-1-905693-08-5

Etikutbildningar. (2022). Kort svensk beskrivning av de fyra principerna. https://etikutbildningar.se/de-4-principerna-i-halso-och-sjukvarden/

Fahlström, PG.; Glemne, M.; Linnér, S. (2016). Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer. En studie av miljöer som är framgångsrika i att utveckla idrottare. Riksidrottsförbundet. FoU-Rapport 2016:6

Hassler-Scoop, J. (2002). Equestrian Education - professional development for instructors. Sid 11-55. Goals Unlimited Press. Tillhandahålls av kursledningen.

Hedenborg, S., Torell Palmquist G. and Rosén A. (2021). The Emergence of the Swedish Horse-Riding School from the mid 2th century. The International Journal of the History of Sport. https://www.printfriendly.com/p/g/S2mJ6A

Hedenborg, S. (2009). Till vad fostrar ridsporten? En studie av ridsportens utbildningar med utgångspunkt i begreppen tävlingsfostran, föreningsfostran och omvårdnadsfostran. Educare 2009:1, s.61-78. Lärarutbildningen Malmö Högskola. http://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1400193/FULLTEXT01.pdf

Illeris, Knud. (2007). Lärande. Kap 1 - 10, Studentlitteratur

Ibanez Menguc, A. et al. (2018). Idrottens träning. SISU Förlag

Lundin, K. (2016). Är det bra när tränaren säger ”bra”? Lunds universitet. Tillhandahålls av kursledningen.

Lunde, C. (2014) Ridtjejer mer negativa till sina kroppar. Tidningen Svensk Idrottsforskning nr 3 2014.

Lundesjö Kvart, S. (2020) Instructions in horseback riding – The collaborative achievement of an instructional space. Learning, Culture and Social Interaction. 25(2020) 100253 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.10.002

Lundgren, C. (2017) Ridtränares kommunikation under privatlektioner i dressyr: en samtalsanalytisk studie. Scandinavian Sport Studies, 8, s. 67 - 86 https://sportstudies.org/wp-content/uploads/2017/10/067-086_vol_8_lundgren.pdf

Moberg, K (2017) Vart vill vi? Ridskoleelevers och ridlärares olika målbilder. Kandidatarbete, Hippolog, SLU

Nordin-Bates, S. (2018) Implicita träningstekniker minskade oro och gjorde elever mer kreativa. Forskningsrapport från Idrottsforskning.se Tillhandahålls av kursledningen.

Stensmo, C. (2007) Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur

Szczepek Reed. B., Lundesjö Kvart, S. (2025) The Role of Horses as Instructional and Diagnostic Partners in Riding Lessons. Animals. Nr 15, 1418. https://doi.org/10.3390/ani15101418

Hästassisterad terapi

Carlsson, C.; Nilsson Ranta, D. & Traeen, B. (2014) Equine assisted social work a mean for authentic relations between clients and staff. Human-Animal Interaction Bulletin, 2(1): 19-38. Tillhandahålls av kursledningen.

Håkanson, M., Möller, M., Lindström, I. & Mattsson, B. (2009) The horse as the healer-A study of riding I patients with back pain. Journal of Bodywork and Movement Therapies 13, 43-52. Tillhandahålls av kursledningen.

Palsdottir, A.M., Gudmundsson, M. & Grahn, P. (2020) Equine-assisted intervention to improve perceived value of everyday occupations and quality of life in people with lifelong neurological disorders. A prospective controlled study. International journal of environmental research and public health. 17, 1-22 https://pub.epsilon.slu.se/16840/

Håkanson, M., Sassner, H., Lundberg, A., Andersson, P., Gudmundsson, M., Lundqvist, K. & Lidfors, L. (2021) Hästunderstödda insatser - samspel mellan hästens välfärd och människans säkerhet. Sveriges lantbruksuniversitet. SLU Framtidens djur, natur och hälsas rapportserie; 2021:10 https://pub.epsilon.slu.se/24543/


  • TIPS

Pedagogik vid ridundervisning

Aronsson & Zetterqvist (2001) Anvisningar för ridlektion. Ridskolan Strömsholm.

Tibblin, B. (2005) Plan för ridutbildning, Svenska Ridsportförbundet. ISBN 91-631-7626-2

Svenska Ridsportförbundet (2005) Ridinstruktion

Tibblin, B. (2005) Ridning – lektionshandledning dressyr. Svenska Ridsportförbundet

Course facts

The course is offered as an independent course: No The course is offered as a programme course: Equine Science – Bachelor's Programme Equine Science (BSc) Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Equine Science
Course code: HO0136 Application code: SLU-10098 Location: Wången Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Animal Biosciences Pace: 35%