Ethology and anthrozoology
Information from the course leader
Hej och välkomna till kursen! Ett preliminärt schema finns upplagt här på sidan, och den litteratur vi använder under kursen består av vetenskapliga artiklar som både kursledare och studenter väljer ut.
Mvh Therese & Christina
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1412-30144 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1412
Academic year 2023/2024
Ethology and anthrozoology (BI1412-30027)
2024-02-15 - 2024-03-19
Syllabus and other information
Syllabus
BI1412 Ethology and anthrozoology, 7.5 Credits
Etologi och antrozoologiSubjects
Biology BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 7.5 | 0001 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
- 45 credits biology or animal science- 7 credits ethology
Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Animal Envrionment and Health
Further information
Grading criteria
Kursmål |
Betyg 3 (godkänd) |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Aktivitet |
redogöra för inlärningsteori i relation till djur |
Studenten ska redogöra för inlärningsteori i relation till djur. |
|
|
PBL, vetenskapliga seminarier, övning hantering inlärning |
redogöra för hur djurs inlärning påverkas i verkliga situationer och hur det relaterar till djurets beteendeekologi |
Studenten ska redogöra för hur djurs inlärning påverkas i verkliga situationer och hur det relaterar till djurets beteendeekologi.
Examinationsuppgift: skriva rapport utifrån instruktionerna. Använda minst fyra vetenskapliga artiklar; dessa ska innehålla forskning som ger kunskap om situationen man valt och de ska vara relevanta för utredningen. |
Studenten ska diskutera orsaker bakom djurs inlärning i verkliga situationer och styrka denna diskussion vetenskapligt.
Examinationsuppgift: skriva rapport utifrån instruktionerna, referera till minst fem relevanta vetenskapliga artiklar. Man ska även diskutera orsakerna bakom varje situation, styrk diskussionen med relevanta vetenskapliga artiklar. En fullständig examinationsuppgift vara inlämnad i tid för högre betyg än 3. |
Studenten ska diskutera inlärningens konsekvenser för djur, människa och samhälle och styrka denna diskussion vetenskapligt.
Examinationsuppgift: skriva rapport utifrån instruktionerna, referera till minst sex relevanta vetenskapliga artiklar. Man ska även diskutera konsekvenserna för djur, människa och samhälle, styrk diskussionen med relevanta vetenskapliga artiklar. En fullständig examinationsuppgift vara inlämnad i tid för högre betyg än 3. |
PBL, vetenskapliga seminarier, övning hantering och inlärning, övning kommunikation, examinationsuppgift |
diskutera och kritiskt granska människors olika kunskaper och attityder till djur samt vilka konsekvenser dessa kan få för både djur och människor |
Studenten ska diskutera och kritiskt granska människors olika kunskaper och attityder till djur, samt vilka konsekvenser dessa kan få för både djur och människor. |
|
|
PBL, vetenskapliga seminarier, övning kommunikation, examinationsuppgift |
redogöra för hur man blir en bra kommunikatör gentemot djurägare samt argumentera för hur djurägare kan förbättra kommunikationen med sina djur |
Studenten ska redogöra för hur man blir en bra kommunikatör gentemot djurägare samt argumentera för hur djurägare kan förbättra kommunikationen med sina djur. |
|
|
PBL, vetenskapliga seminarier, övning hantering och inlärning, övning kommunikation, examinationsuppgift |
förklara, diskutera och bedöma vetenskaplig litteratur inom etologi och antrozoologi |
Studenten ska förklara, diskutera och bedöma vetenskaplig litteratur inom etologi och antrozoologi. |
|
|
PBL, vetenskapliga seminarier, examinationsuppgift |
självständigt analysera sin egen kommunikationsförmåga i grupp och beskriva några styrkor och svagheter |
Studenten ska självständigt analysera sin egen kommunikationsförmåga i grupp och beskriva några styrkor och svagheter. |
|
|
PBL, utvärdering |
Litterature list
The literature used during the course is mainly scientific papers which are distributed or chosed by students themselves.