SLU övergår till digitala examensbevis

Publicerad: 17 april 2024

Från och med den 24 april kan du själv skriva ut ditt examensbevis från Ladok. SLU kommer inte längre att mejla ut examensbevisen.

Förändringen är ett steg i en större nationell digitalisering som berör alla svenska lärosäten. Till att börja med gäller det examen på grundnivå och avancerad nivå men inte forskarexamen.

Vad innebär detta för dig som student?

Som student ansöker du som vanligt om examen på webben i Ladok.

• Du får ett mejl från Ladok när examensbeviset är utfärdat.
  • Du loggar in och laddar ned examensbeviset i pdf-format för att sedan skriva ut det om du vill ha det på papper. Du kan ladda ned ditt examensbevis hur många gånger som helst.
  • Examensbeviset kan verifieras digitalt via Ladok.
  • Tidigare examensbevis som utfärdats på papper eller i pdf-format kommer inte att ersättas med den nya digitala versionen.
  • Har du inte ett aktivt studentkonto kan du logga in i Ladok som alumn med BankID eller Freja eID+.

Har du frågor, kontakta examen@slu.se. Mer information finns också på Ladokkonsortiets webbplats.

Examen

examen@slu.se