Utlysningar

Kandidat- eller examensarbete 15 p– Student med goda kunskaper om trädgårdsväxter sökes för arbete med invasiva främmande arter

Publicerad: 26 april 2024

Vi söker en student som har mycket god kunskap om trädgårdsväxter, ståndortskännedom, färg, form och växtkomposition för att hjälpa oss ta fram en lista på ersättningsväxter till populära trädgårdsväxter. Även några förslag på rabatter med tillhörande växtlista ska presenteras, i syfte att lyfta möjligheten att ha trädgårdar helt utan invasiva växter.

Ansökan senast: 2024-06-30

Invasiva främmande arter är ett av de största hoten mot biologisk mångfald. Trädgårdsnäringen står för den största av spridningen av dessa arter och en av de vanligaste spridningsvägarna är genom förvildningen från trädgårdar och plantskolor.

Syftet med examensarbetet är att ta fram en lista på en eller flera ersättningsarter till de mest invasiva arterna som finns ute på trädgårdsmarknaden i Sverige.

Urvalet av arter kommer att utgå från Artdatabankens riskklassificering av invasiva främmande arterna. I examensarbetet ska även några förslag på helt invasivfria rabatter presenteras.

Låter detta intressant?

Då är du varmt välkommen att kontakta oss för mer information.

Fakta:

Länsstyrelsen Västerbotten har tilldelats Interreg Aurora-medel för ett treårigt projekt, INSPIRE, för invasiva främmande arter. Projektet ska bland annat verka för att öka kunskapen inom trädgårdsnäringen om invasiva arter och hur de sprids. Länsstyrelsen samordnar länets åtgärder mot de invasiva främmande arterna som finns listade i EU-förordningen. Det innebär att vi beslutar om åtgärder och ansvarar för att åtgärderna genomförs. Vi ansvarar också för att återställa ekosystem som har skadats av bekämpningsåtgärder och genomför tillsyn så att förbuden i EU-förordningen följs.